Stroom back-up systeem of niet.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Fred1963, 18 jan 2023.

  1. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
    Hallo,
    Ik heb net mijn nieuwe MUSCLE BIPE 85" binnen gekregen. Een Extreme flight dubbeldekker spanwijdte 2.20
    Dit is een electro uitvoering met een XPWR 60 cc motor met een CASTLE CREATIONS EDGE 160HV, 12S 160 AMP ESC verder zijn 7 servo's nodig (4x aileron, 2x hoogte roer en 1 richtingsroer).
    Tot zover wist ik wel wat ik wilde. Maar nu wordt het voor mij lastiger:
    Ik wil ook een nieuwe zender kopen en een power back-up systeem daarbij in het vliegtuig inbouwen. Zoals bijv. powersafe van Spektrum of Powerbox. Daarnaast wil ik graag een Gyro/safe systeem maar die combi lijkt met Spektrum niet mogelijk. (hebben prima telemetrie en AS3X gyro maar die mogen niet gecombineerd met het Powersafe systeem van Spektrum).
    Dan nu de vragen;
    Is een stroom back-up systeem nodig of overdreven!
    Kan ik de combinatie binnen Spektrum anders oplossen!
    Is kiezen voor Powerbox met een Powerbox Atom zender de beste optie!

    Het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat ik reactie krijg die mij verder kunnen helpen,

    Alvast bedankt,
    Groet Fred
     
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Volgens mij kun je een Spektrum AS3000 AS3X gyro module gebruiken in combinatie met powersafe ontvangers.
     
  3. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
    Hallo,
    Lijkt wel zo, maar als ik de documentatie lees dan zou dit alleen gelden voor de volgende ontvangers: AR9140T, AR12310T, en de AR20310T. Naar ik mij laat vertellen zijn die niet meer leverbaar en gaat het nu om de AR10400, AR14400 en de AR20400. en daar staat bij de info vermeld dat die niet compatibel is met de AS3000
     
  4. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Die Powerbox Atom zender ziet er wel erg goed uit. Zo'n groot en zwaar vliegtuig is natuurlijk een perfect excuus om hem te kopen... ;)
    Multiplex heeft de wingstabi als gyro. Een speciaal voor vleugelvliegtuigen ontworpen ontvanger/gyro combi. Veel stellingen mogelijk (PID parameters).
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2023
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  5. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
    Hallo Maarten,
    Er zijn verschillende gyro systemen, maar in combinatie met een powerbox achtig systeem zoals bijv. de powersafe heb ik buiten powerbox nog niet gevonden.
     
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Powerbox Atom en bv een pioneer en igyro is heel goed spul. Heb ik zelf geen ervaring mee maar als je de ervaringen (en prijs) leest dan kun je daar echt niet mee verkeerd; Duitse degelijkheid. Alternatief is Jeti DS16 of DS24 met een central box 230 en assist ontvanger (voor gyro). Hier wel ervaring mee en dat werkt zeer goed en betrouwbaar. Leuke van Jeti is dat er LUA op draait en dus allerhande handige appjes kunt gebruiken. Programmering van de atom lijkt me iets eenvoudiger omdat dit de simpele gedachte volgt: input, mix, output. Jeti heeft dat ook maar gedeeltelijk ook zaken in menus geregeld waardoor het soms even zoeken is.
     
  7. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
    Ja ben ook aan het kijken naar powerbox ziet er erg goed uit.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ff voor de volledigheid:
    Het is niet zo dat je speciaal een powerbox zender nodig hebt he..

    Een groot powerbox systeem ontvangt de signalen vanaf de aangekoppelde ontvanger, en zet dat door naar de servo's.
    eventueel kun je zelf in de powerbox nog diverse aanpassingen maken. hoeft niet.
    in de regel werkt het altijd zo, dus ongeacht merk.

    als het maar sbus ondersteund.

    persoonlijk vind ik een back up wel handig op deze maat..
    de on board electronica gaat serieus stroom vragen.
    en in verhouding kost het extra ding dan niet zoveel meer.
     
  9. Fred1963

    Fred1963

    Lid geworden:
    11 mei 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Leek
    Bedankt voor de info. Wil nog het nodige uitzoeken maar ga hier de komende maanden mee aan de gang. Top
     

Deel Deze Pagina