Stroom meten met Amperetang

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Marcel, 6 okt 2021.

  1. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi,

    Een vraagje ,ik wil wat experimenteren met verschillende props/motoren/esc’s en wil dan een amperetang gebruiken om te zien hoeveel stroom er verbruikt wordt.
    Volgens mij moet de amperetang dan over 1 van de 3 draden van de motor geklemd worden toch?
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.884
    Locatie:
    Velserbroek
    een ampere tang is erg onnauwkeurig, daarnaast wil je ook zien hoe je packs het houden qua spanning, vermogen is immers U x I (stroom x spanning)

    als je over 1 van de motor draden meet, dan meet je volgens mij maar 2/3 van de stroom. Beter is om (met een DC tang) over de draad naar de accu te meten.

    nog beter is een load meter,
    die koop je voor een paar tientjes en laat alles in 1 opslag zien.

    b.v.https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-180a-watt-meter-and-power-analyzer.html
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Je moet inderdaad niet meten aan één van de drie draden naar de motor maar aan één van de draden naar de accu. Welke draad, de + of de -, maakt niet uit.
    Die meter die je aangeeft Klaas is voor veruit de meeste modelbouwtoepassingen niet echt bruikbaar. Hij kan maar maximaal 10A meten en dat is voor heel veel modelbouwtoepassingen echt te weinig. Mogelijk dat hij voor een aantal boten wel bruikbaar is omdat die motoren vaak niet meer dan 10A trekken. Voor speedboten, vliegtuigen en de meeste autootjes is het echt te weinig. Voor die toepassingen is 100A een betere keuze en zelfs dat kan nog te weinig zijn. ;)

    Net even op het internet gezocht en ik vond DEZE meter.
    Deze lijkt mij wel geschikt en hij meet ook nog eens meer dingen. Door de juiste shunt weerstand te kiezen kan je zelfs tot 300A gaan. Je moet nog wel zelf in een kastje bouwen maar daar zijn we toch modelbouwers voor, of niet? ;)
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2021
    prop-er vindt dit leuk.
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Pak dan een HALL stroomsensor, die kun je tot 200A vinden en direct tussen je accudraden zetten.
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.884
    Locatie:
    Velserbroek
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    WVR, dat is een nog betere oplossing. Alles in één en voor een leuke prijs.
     

Deel Deze Pagina