Stroom schokjes door aanraken FPV camera??

Hallo,

Ik heb net iets heel raars ontdekt, wanneer ik mijn FPV camera aansluit op de voeding (voeding voor in het stopcontact) en hem oppak dan krijg ik kleine stroom schokjes. Hij doet het niet constant, maar wanneer ik hem bijvoorbeeld op een bepaalde plek vastpak dan krijg ik schokjes. Is dit normaal en of gevaarlijk? De camera zit in geen behuizing.

Alvast bedankt.

Als je stroomvoerende delen aanraakt, dan kun je dit uiteraard voelen (12V? camera).
Kijk maar uit dat je niet per ongeluk kortsluiting oid maakt, anders is ie dadelijk nog stuk ook...wees daarom ook voorzichtig met vocht. Vocht/water en electronica is een slechte combinatie! Je kan de print inspuiten met plastic spray of heatshrink erom heen, wel zo veilig.

Dan heb je een slechte voeding of je voeding niet geaard. Dat zijn lekstromen vanuit een geschakelde voeding. Soms helpt het om de netsteker van de voeding een halve slag te draaien in de contactdoos waardoor de fase en nul worden gewisseld.

Sowieso niet aan de printplaat beet pakken.
Voor je het weet sneuvelt er een chip en kan je weer een nieuwe camera kopen.
Al draai je er maar wat plakband om of je moet hem echt aan de randen beet houden, maar zeker niet aan de elektronica.

Bedankt allemaal. Ik heb ook ontdekt dat hij alleen stroom schokjes geeft wanneer ik mijn schoenen uit heb :D Gelukkig werkt alles nog goed.

Yep, duidelijk gevalletje van lekstromen/aardingsproblemen dus. :yes: Zonder schoenen is de (jouw) geleiding naar de grond groter dan op rubber zolen die isoleren. Ik zou die voeding niet meer hiervoor gebruiken maar gewoon een accu aansluiten. :teacher:

Back