Stroomstoot bij uitzetten motor

Beste forummers.
Gisteren bij het uitzetten van mijn motor via de schakelaar (benzinemotor met electronische ontsteking) Kreeg ik een geweldige electrische schok.. Deze was niet van de lucht en ik overdrijf niet. Wat kan de oorzaak zijn. Dit is nog nooit voorgekomen bij mijn vliegtuigen. Wie heeft er een verklaring voor? Ik heb geen andere delen vastgehouden dan alleen de schakelaar.
Groet,
Timo

Vreemd.... zou niet moeten kunnen, sowiso is die safety switch helemaal van kunststof (tenminste, het gedeelte wat je aanraakt...). Is mij dus een raadsel waarom dat gebeurt.
Zou bijna denken dat er intern in die ontsteking een overslag plaatsvind, maar dat zou eigenlijk niet eens mogelijk moeten kunnen zijn....

Maar waarom gebruik je niet die Opto-killswitch van RcExl (of een vergelijkbare vervanger)? Dan kun je je motor vanaf de zender uitzetten, en niet alleen dat, je kunt dan ook domweg je ontvanger uitzetten, dan stop te motor ook onmiddelijk. Geeft ook beveiliging tegen kabelbreuk in je ontvangervoeding (vliegtuig gaat er dan niet vandoor) en je kunt hem ook nog eens in de failsafe settings meeprogrammeren.

Ondanks al die isolatie is het niet onmogelijk. Je moet je bedenken dat de ontsteking geen "aarde" heeft. Feitelijk ontstaat er dus een hele hoge "statische" spanning ten opzichte van de aarde.
Denk bijvoorbeeld een auto. Er zijn auto's die tijdens het rijden behoorlijk statisch geladen worden. Dat heeft met de lak te maken en nog een hele berg andere factoren. Wanneer je uit stapt kan je een behoorlijke "tik" krijgen. Maar ook jij kan statisch geladen raken en wanneer je dan de slang van de benzinepomp uit de tankaansluiting wilt nemen kan er een vonk overslaan. Daar zijn ook brandjes door ontstaan.
Ik vermoed dus dat het zo iets als statische spanning is.

Ik was erbij en gezien de kracht van de schok ben ik van mening dat het niet de spanning van de ontsteking geweest is.
Die heb ik in het verleden wel eens gevoeld en zorgt er niet voor dat je niet meer kan lopen zoals bij Timo het geval was.
Mijn verklaring is inderdaad statische spanning.

Als het statische spanning zou zijn, zou je hem moeten voelen bij het aanraken, onmiddelijk, niet pas bij het uitzetten.... je zou niet eens de tijd hebben om die schakelaar om te zetten....

Die heb ik in het verleden wel eens gevoeld en zorgt er niet voor dat je niet meer kan lopen zoals bij Timo het geval was.

Dan had je mazzel: Normaliter krijg je van statische electrisciteit een optater, maar zelden iets wat lichamelijk ongemak oplevert. De stroomstoot van een ontsteking, kan JUIST dusdanige klappen geven dat ledematen enige tijd dienst weigeren! Hoe denk je dat een Taser werkt?

Dus ik denk toch echt niet aan statische oplading.... werkt de ontsteking nog?

Laatst bewerkt:
Als het statische spanning zou zijn, zou je hem moeten voelen bij het aanraken, onmiddelijk, niet pas bij het uitzetten.... je zou niet eens de tijd hebben om die schakelaar om te zetten....

Dus ik denk toch echt niet aan statische oplading.... werkt de ontsteking nog?
Klopt. Het uitzetten was de eerste keer aanraken.

Klopt. Het uitzetten was de eerste keer aanraken.

Tussen je vinger op een schakelaar leggen. en daadwerkelijk het knopje 5 mm verschuiven om de verbinding te verbreken zitten meer dan een paar duizendsten van een seconde, eerder tienden.... (ik ken die futaba safety switch, daar moet je enige kracht voor zetten). Als het statische electriciteit geweest was, had je niet de tijd gehad om die schakelaar om te zetten, geloof me, want een mens heft een of twee tienden van een seconde nodig voor die handeling, maar die klap heft slechts nanoseconden nodig. Feitelijk krijg je zelfs de klap al vóór je de schakelaar aan zou raken want zo'n vonk kan gerust een halve mm overspringen. Dan had je een optater gekregen en had de motor nog gewoon vrolijk door staan pruttelen omdat de schakelaar nooit omgezet was geweest. Ik ben helaas ervaringsdeskundige wat dat betreft.... (niet met ontstekingsschakelaars overigens)

Het is geen statische spanning maar net zo iets als een statische spanning. Op het moment van de vonk zal er een hele hoge spanning worden opgewekt te opzichte van de aarde. Die spanning kan nergens heen net als een statische spanning dus kan je daar een klap van krijgen.
Dat kan ook, misschien zelfs wel juist, bij het uitschakelen gebeuren. De grootste spanningspuls ontstaat wanneer je plotseling de stroom door een spoel afkapt (uitschakelt). Zo werkt de "ouderwetse" ontsteking ook. De contactpuntjes zijn gesloten en er loopt een stroom door de primaire spoel van de bobine. Wanneer de contactpuntjes openen wordt de stroom abrupt afgeschakeld. Het door de stroom opgebouwde magnetisch veld stort ineen daardoor wordt een flinke spanning in de wikkelingen van de bobine geïnduceerd. Omdat de secundaire wikkeling veel meer windingen heeft zal de spanning over die wikkeling veel hoger zijn. Zo hoog dat een vonk kan overspringen in de bougie.
Loopt er op het moment van uitschakelen net stroom door de bobine dan zal er een hoge spanning (kunnen) worden opgewekt. Omdat het geheel niet "geaard" is kan die spanning ten opzichte van de aarde heel hoog oplopen en een vervelende klap uitdelen.

Lijkt me heel stug, als ik jouw eerdere beschrijving van de werking van zo'n electronische ontsteking voor de geest haal: het electronische cirquit laadt een condensator op, en die condensator ontlaad zich door de primaire spoel.
De stroomkring die door de schakelaar uitgeschakeld wordt, loopt niet door die primaire spoel en kan daar dus ook geen inductiepiek veroorzaken volgens mij. En wat er aan inductiepieken zou kunnen ontstaan, wordt volgens mij de kop in gedrukt door vrijloopdiodes?

Er moet in die ontsteking iets fout gaan, iets wat anders nooit gebeurt, want ik heb tot nog toe nog nooit gehoord van iemand die een klap kreeg bij het uitzetten van deze ontstekingssetjes.

Vandaar mijn vraag: werkt de ontsteking nog?

Jongens bedankt voor de wijze woorden. Ik heb de ontsteking nog niet geprobeerd, maar ik kan wel vertellen dat de motor gewoon doorliep nadat ik hem had uitgezet. Zowel in de uit stand als in de ingeschakelde stand bleef de motor stationair lopen. Toen ik van de schrik bekomen was heb ik om te proberen wat de motor deed gas gegeven. Hij nam gelijk op om vervolgens af te slaan. Het lampje van de safety switch was nu ook uit. Heren.....los dit maar eens op. Ik kan er geen wijs uit.
Ik ga wel nieuwe bedrading aanleggen en deze met gespiraliseerd isolatie materiaal omwikkelen.
Timo

Als ik je goed begrijp, was dus de schakelaar UIT, en bleef de motor doorlopen?
Dan heeft toch die ontsteking een klap terug gegeven het system in en daarmee vermoedelijk ook het schakelelement van die safetyswitch beschadigd.

Het lijkt mij verstandig om zowel die safetyswitch als die ontsteking af te keuren.... Maar dat is je Eigen keuze.

Ik heb maar één heli met een handmatig geschakelde ontsteking (gewone schakelaar, geen safetyswitch) de rest allemaal via die Opto schakelaar van RcExl. Maar ik heb hier nog nooit van gehoord.

Een gedachte komt nog bij me op, en dat is dat ik laatst iets geks had toen ik de Governor met zijn puls ingang aansloot op de RcExl, met de pulsdraad en de negatieve draad.
Toen bleek opeens de Opto-schakelaar niet meer te werken. Aangezien ontvanger en ontsteking bij mij uit de zelfde accu gevoed worden, en normaliter de negatieve draad common is stond ik een beetje voor een raadsel. toen ik de negatieve draad van de puls weghaalde, werkte alles weer normal.

Ik kan alleen maar concluderen, dat die Opto schakelaar op de min schakelt, wat op zich heel ongebruikelijk is volgens mij, maar wel verklaart waarom de min van de ontsteking doorverbinden met de min van de ontvanger (via die governor) de voedingsspanning op de ontsteking laat staan als de optoschakelaar uit is.
Wellicht heeft dat iets te maken met dit verschijnsel? (dat een inductiepuls toch mogelijk is, maar dat RcExl bewust de positieve draad verbonden laat om de accu als condensator die puls op te laten vangen?)

Ik weet het niet....

Bij mij wordt de ontsteking gevoed uit een separate accu. Deze accu voorziet niet alleen de ontsteking van stroom, maar ook de retracts en de ingebouwde electrische starter. De ontvanger en servo's hebben een aparte accu.
Misschien dat daar de fout zit. Ik ga in ieder geval voor een nieuwe cdi unit en een nieuwe schakelaar, gewoon een goede met alleen aan en uit, en ook een derde accu voor alleen de ontsteking.
Bij mijn andere modellen met benzine motor geen enkel probleem met de ontsteking. Voorheen had het betreffende vliegtuig geen problemen. Kan de schakelaar niet al van te voren tijdens het inschakelen niet caduuk gegaan zijn? Moest altijd wel hard duwen en schuiven om van stand te wisselen.
Timo

Bij die safetyswitch zou er volgens de reclame een electronische hoofdverbinding zijn, die blijft geleiden ook al gaat het schakelschuifje kapot... Dat ZOU kunnen verklaren waarom de motor doorliep na die optater, maar niet waarom je die optater kreeg....

Ik heb nu een paar heli's vliegen met maar één enkele accu die alles voed, en dat werkt gewoon prima. Ik gebruik wel die optoswitch, ik wil per se die motor uit kunnen zetten zonder bij het model te hoeven komen, en minstens zo belangrijk: het is dan onmogelijk de motor te starten zonder ingeschakelde besturing

Even voor de duidelijkheid. De ontlading was niet aan zijn vingers, maar via de vleugel naar zijn bovenbeen.

Lijkt me heel stug, als ik jouw eerdere beschrijving van de werking van zo'n electronische ontsteking voor de geest haal: het electronische cirquit laadt een condensator op, en die condensator ontlaad zich door de primaire spoel.
Klopt maar het principe blijft exact hetzelfde als wanneer je contactpuntjes zou gebruiken.

De stroomkring die door de schakelaar uitgeschakeld wordt, loopt niet door die primaire spoel en kan daar dus ook geen inductiepiek veroorzaken volgens mij.
Ook dat klopt maar er bestaat wel degelijk een kans dat de condensator net geladen is en dat de transistor of thyristor wordt "ontstoken" op het moment van uitschakelen. Dan krijg je nog steeds die inductiepiek.

En wat er aan inductiepieken zou kunnen ontstaan, wordt volgens mij de kop in gedrukt door vrijloopdiodes?
Nee, die inductie krijg je altijd anders zou de ontsteking niet eens kunnen werken. Het opwekken van een hoge spanning om een vonk te kunnen maken berust helemaal op die inductiepieken.

Er moet in die ontsteking iets fout gaan, iets wat anders nooit gebeurt, want ik heb tot nog toe nog nooit gehoord van iemand die een klap kreeg bij het uitzetten van deze ontstekingssetjes.

Vandaar mijn vraag: werkt de ontsteking nog?
Dat kan natuurlijk ook, er kan een defect aan de ontsteking zijn. Dat wordt zekerder als je iedere keer bij het uitschakelen een schok krijgt. Als het "een keer" is gebeurt kan mogelijk zijn ontstaan op de manier zoals ik hierboven heb omschreven. Dan is het dus puur toeval en zou het nog een keer kunnen gebeuren.

Even voor de duidelijkheid. De ontlading was niet aan zijn vingers, maar via de vleugel naar zijn bovenbeen.
Dan zou ik toch denken aan statische spanning die op de vleugel is ontstaan tijdens het vliegen. Toen hij de ontsteking wilde uitschakelen kwam hij met zijn bovenbeen dicht bij de vleugelpunt zodat de vonk naar hem kon overspringen.
En vergis je niet in de hoogte van die spanning! Die kan onder "gunstige" omstandigheden tot honderdduizenden Volts oplopen. Dat is geen geintje!
De stroomstoot kan zo hoog zijn dat je na die stoot echt last van je spieren zal hebben. Gelukkig duurt hij meer zeer, zeer kort zodat het niet dodelijk zal zijn. Uiterst onplezierig zal het zeer zeker zijn.

Dan zou ik toch denken aan statische spanning die op de vleugel is ontstaan tijdens het vliegen. Toen hij de ontsteking wilde uitschakelen kwam hij met zijn bovenbeen dicht bij de vleugelpunt zodat de vonk naar hem kon overspringen.
En vergis je niet in de hoogte van die spanning! Die kan onder "gunstige" omstandigheden tot honderdduizenden Volts oplopen. Dat is geen geintje!
De stroomstoot kan zo hoog zijn dat je na die stoot echt last van je spieren zal hebben. Gelukkig duurt hij meer zeer, zeer kort zodat het niet dodelijk zal zijn. Uiterst onplezierig zal het zeer zeker zijn.

Het resultaat van de stroomstoot was een spier die dik werd en de volgende dag nog steeds last en pijn.
Ik geloof echt niet dat dit van de ontsteking afkomstig was.
De omstandigheden waren gunstig. Oostenwind die droog is.
Denk wel dat de elektronica van de kist ook even van het padje af was door de hoge spanning omdat de motor bleef lopen en niet via de schakelaar uitgezet kon worden.

Back