--Stroomverbruik hotliner reduceren--

Ik ben al een tijdje bezig een hotliner op te bouwen.
De kist (nieuwe Topaz Ecstasy= een oud model hotliner die niet meer geleverd wordt) heeft nog niet gevlogen, maar dat gaat niet lang meer duren.

Ik gebruik deze motor:

2726KV 5mm Shaft Inrunner Brushless Motor 540/3660-9T | HiModel

i.c.m een Robbe PLaneta vertraging, een RF smal 16 x 17 klapprop, GX200 ESC BEC met YGE optocoupler en een Turnigy 4s lipo 3300 mah 30-40C.

Ik heb vandaag de ESC m.b.v. de zender geprogrammeerd. Nog een hele klus als je er aan begint, maar als je eenmaal al die piepjes door hebt valt het wel mee.

Het geleverde vermogen is (in mijn ogen) gigantisch. Je moet de romp echt goed met twee handen vasthouden.
Ik heb het stroomverbruik met een Watt's Up gemeten en kom op 140 ampere.

Met maar een paar seconden motorloop worden de motor en accu al aardig warm.
Ik zou het stroomverbruik graag wat naar beneden brengen tot zeg iets van 100 ampere. Is denk ik ook beter voor de levensduur van de motor en accu.

Kan iemand mij adviseren welke propmaat ik moet gebruiken om aan dit stroomverbruik te komen.

Alvast bedankt en groeten van Jan
 
Hoi Jan,

Die prop is veel te groot voor die combinatie.
Ik vermoed dat je accu behoorlijk instort (was was de minimum spanning?), en de Wattmeter ertussen zal ook niet helpen, die hebben voor dit soort stromen eigenlijk teveel inwendige weerstand.

Rond de 100A zou ik denken aan de RFM 12.8x13 prop.

Groet,
Gerben
 
Hoi Gerben,

Dank voor je snelle reactie.

Ik heb niet op de minimum spanning van de accu gelet.
Hij werd in ieder geval wel warm.
Ik heb geen idee waarom ik de 16 x 17 prop gekocht heb. Ik moet het waarschijnlijk ergens op het forum gelezen hebben.

Ben je zeker van de 12,8 x 13 prop?
Met opsturen erbij ben ik bij Hollein goed 30 euro kwijt, dus het zou jammer zijn als ik de verkeerde heb.

Gr. Jan
 
sorry Jan, was een grapje, en nu weer constructief:

Electric Motor Calculator

met bovenstaande link heb je 75% kans dat je in 1 keer de juiste prop bepaalt :D (75% is mijn persoonlijke schatting)

mocht je motor er niet tussen staan dan kan je altijd een vergelijkbare motor kiezen met zelfde Kv en weerstand. Kan je ook er een beetje omheen varieren om te kijken wat dat doet met de motor stroom
 
Hallo Sundaypilot,

Bedankt voor de link.
Hoe verwerk ik de gebruikte vertraging (1:3,7) in deze calculator.

Gr. Jan
 
Neem deze:
eCalc - the most reliable RC Calculators on the Web for electric Motors

Let goed op dat je een 'dikke' accu neemt, hoogste c-waarde die beschikbaar is en hoogste capaciteit.

Met die 12.8x13 zul je aardig in de buurt zitten, een exacte waarde hangt van teveel dingen af. In hoeverre kloppen de specs van de fabrikant van de motor, vooral het kV (zeker bij China materiaal wil dit wel eens afwijken), hoeveel spanning geeft je lipo (een paar tiende V geeft al hele grote verschillen in stroom, oa beinvloed door de lipo-temperatuur en conditie van de lipo), wat doet je regelaar precies (kan zo 10-15% schelen) en de vorm van de prop.

Als na-rekenvoorbeeldje kun je de aandrijving van Theo nemen, dit weekeind gelogd:
Idd, de 2200 kv KD motor met robbe vertraging en budget regelaar van Himodell. Dan een "oude" 5s lipo van Greben en vliegen maar. Met deze setup zat ik met koude lipo op ongeveer 2300 watt.
Narekenend kwam ik zo op 2100-2400W, afhankelijk van de accu, zit dus aardig in de buurt.

Gerben
 
Hoi Jan ik heb dezelfde Planeta gear met een 3000kv motor eerst heb ik hem gevlogen met een 15x9,5 van Graupner 125Amp nu met een 14x12 van Aeronout (lekker goedkoop) en ongeveer 170 amp , alles op een 4S 3300mha 40-80C van Winmax inmiddels , om te beginnen zou ik de eerste nemen je hebt iets minder kv dus ik denk dat je rond de 100Amp wel uitkomt

gr Andre
 
Ik heb de Planeta gear gevlogen met 3000kv L motor en 14x12,15x12, 15x13, met 2800kv XL en 16x13 en zo nog wat variaties.
Met 9.5" heb je eigenlijk wat te weinig pitch speed voor een hotliner. Trekt wel lekker als je de kist in je hand hebt, maar op snelheid zakt dat snel in, oftewel de hotliner wordt niet lekker versneld.

Gerben
 
Allemaal bedankt voor jullie reacties en tips.

Met name de eCalc is een handige hulp die ik nog niet kende.

Ik ga met dit programma de diverse aangegeven propmaten vergelijken en een keuze maken.

Gr. Jan
 
Nog een calculator; Electric Motor Calculator

Ik neem voor jou motor een B50 9L, is vrij dichtbij.
Voor de accu neem Custom 0.002 ohms.

Dan kom ik op zo'n 240A uit voor jou huidige setup en dat zal het ook wel geweest zijn ook zonder de Watt's up er tussen.

Ik zou voor een RFM 14.5x14 gaan. Dan heb je 170A. Eventueel eerst een tijdje met 3S knallen en dan heb je 100A. Met de 16x17 small en 3S dan weer 160A.

Deze props zijn best mooi en efficient. De 12.8x13 is oude lelijke meuk.

Groet, Jos
 
Nog een calculator; Electric Motor Calculator

Ik zou voor een RFM 14.5x14 gaan. Dan heb je 170A. Eventueel eerst een tijdje met 3S knallen en dan heb je 100A. Met de 16x17 small en 3S dan weer 160A.

Deze props zijn best mooi en efficient. De 12.8x13 is oude lelijke meuk.

Groet, Jos

Sorry Jos, maar ik ben toch voor de 12.8 x 13 gegaan.
Wat bedoel je met oude lelijke meuk?

Gelijk maar een nieuwe spinner erbij besteld. Ik had een 40 mm spinner maar deze sloot niet helemaal mooi aan op de neus.
De nieuwe is 42 mm en past wel goed.

Ik ben van het weekend bezig geweest met het zwaartepunt maar dit lag veel te ver naar achteren.
De ontvangeraccu had ik eerst in de staart bij de ontvanger geplaatst.
Ik heb deze voorin bij de motor en ESC geplaatst, maar ook toen lag het zwaartepunt nog te achterlijk.

De lipo verder naar voren lukte niet vanwege de aanwezigheid voorin van de ESC en de ontvangeraccu.

Ik heb de draden van de ESC nu in de lengte op de motordraden gesoldeerd (in het verlengde van elkaar. Ze zaten eerst tegen elkaar aan)
De ESC komt nu verder naar achteren te liggen.

De ontvangeraccu plak ik tegen de bovenkant van de neus thv het koelgat (zonde van het gat)
De lipo kan ik nu verder naar voren plaatsen tot tegen de motor.
Ik verwacht dat het zo wel gaat lukken.

Gr. Jan
 
Jan, voor het behoud van je accu, warm hem ruim vantevoren even op naar een graad of 30-35.
Anders is je accu binnen de kortste keren dood.
Dus een uurtje vantevoren even in de zon leggen of nog mooier, in een heaterboxje.

GJ
 
Bedankt voor de tip Gert-Jan.

Hierbij wat foto's.
Op deze manier moet het lukken het zwaartepunt goed te krijgen zonder lood.

De ontvangeraccu plak ik bovenin de neus tussen het koelgat en de voorlijst van de vleugel.
De lipo kan ik heen en weer schuiven tot aan de achterkant van de motor.
De ESC komt los onder de vleugel te liggen.
De ontvanger zit in de staart t.h.v. de aan/uit schakelaar.

Gr. Jan



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us
 
Jan,

Ik heb zomaar het egvoel dat de regelaar per cm lengte zwaarder is dan de lipo.

Waarom zet je de regelaar niet direct achter de motor, op de hotliner-typische manier?

Foto-FHV4D7D6.jpg


De lipo kan daar dan weer achter liggen.
2 voordelen:
De draden worden korter, wat beter is voor de levensduur van de regelaar. Nu is alles erg lang, dat maakt het zwaar voor de condensatoren op de regelaar.
Je hoeft niet iedere keer de regelaar weg te schuiven on de accu te plaatsen etc, waardoor de motorkabels minder belast worden etc, dat buigen etc vinden de kabels op de lange termijn niet lekker.

Gerben
 
Heb je het zwaarte punt wel op de juiste plek? Lijkt mij dat je met die indeling veel te veel gewicht in de neus hebt. Ook al is het een korte neus.

Waar ligt je zwaarte punt ten omzichte van de neuslijst van de vleugel en hoe breed is de vleugel daar.

Jos
 
Back
Top