Stroomverdeelbord (printplaatje 5cm) voor hexacopter, maximum stroomverbruik?

Gisteravond heb ik een schets gemaakt van hoe ik m'n stroomverdeelbord wil maken op basis van een printplaatje van 5cm diameter.

distributiebordhexa.jpg

Rood en zwart (nouja grijs) zijn de verschillende polen uiteraard.
De kleine zwarte puntjes zijn de aansluitingen voor de ESC's, de grotere zwarte punten de aansluitingen voor 2 lipo's.

Aangezien er 6 motoren worden aangesloten met elk een maximum stroomverbruik van 17A, vraag ik me af dit stroomverdeelbord bestand is tegen grote A's?
Weet iemand tot hoeveel ampères je door zo'n printplaatje met koperen baantjes kunt laten lopen?

als je nu over de dunne koper banen een stuk koperdraad soldeerd dan kan het al veeeeeeeeeeeeel meer stroom aan :)

Dat gaat wel goed. Je hebt de (2) lipo's aan overliggende zijden van de ring liggen. Het middenstuk is een massieve cirkel, die kan het meeste stroom hebben. Ik weet niet hoe groot je rondje is, maar ik vermoed een cm of 3-5 ??

Het allerbeste (als je over grote stromen praat) is het volgende;

Neem een stuk dubbelzijdig printplaat.
Maak een zijde -
Maak de ander zijde +

Als er een 3e signaal nodig is (b.v. pulse) maak je een (smalle) ring aan de buitenkant van een van de lagen. Maar gebruik vooral het middenstuk van boven en onderkant voor de grote stromen.

Volhout.

Voor wat testopstellingen gebruik ik ook wel eens eenvoudig 4mm kwadraat massieve installatie draad. Als je de twee ringen boven elkaar legt, heb je geen problemen met magnetische velden, en heb je wel alle ruimte voor overige komponenten.

Testopstelling Hexa:
experimentele%20stroomverdeler.jpg

Hier de experimentele stroomverdeler, maar inmiddels bevalt deze manier goed dat ik hem ook op enkele modellen definitief gebruik. Hier is hij geïsoleerd met kabelbeschermers/kabelbundelaar, zodat je er nog makkelijk bij kan. Maar op de definitieve versie's is dat uiteraard met krimpkous gedaan.
experimentele%20stroomverdeler%202.jpg

Voor lagere stromen kan je natuurlijk heel goed 2,5 kwadraat gebruiken. Het fijne ervan is dat het makkelijk soldeert, je kan het nog makkelijker in het gewenste model buigen voor de meest ideale vormen (helemaal prettig voor het testen en experimenteren), en je kan er makkelijk bij om e.e.a. te veranderen.

Vriendelijke groeten,
Aldert

als je nu over de dunne koper banen een stuk koperdraad soldeerd dan kan het al veeeeeeeeeeeeel meer stroom aan :)

Zou het ook lukken door een serieuze laag tin over beide banen aan te brengen?

Ik denk dat het gemiddeld verbruik rond de 60 à 70 ampère zal liggen. En dit verdeeld over 2 lipo's.

Ik twijfel nog aan hoe ik het ga doen...

De meest gangbare "standaard" dikte voor printspoortjes is 35um (0,035mm). Dergelijke spoortjes kunnen erg veel stoom verwerken bij een spoorbreedte van 2,5mm mag je er al tot wel 8Ampère doorheen jassen. Wanneer jij van die grote vlakken maakt zoals je tekend is er geen enkel probleem te verwachten met jouw motortjes. Zelfs met 25A zou je nog geen problemen krijgen.
Waar je wel op moet letten is dat je geen problemen krijgt met spanningspieken. Door al die extra bedrading en printjes zou dat wel een kunnen gebeuren. Hierdoor kan je binnen korte tijd je regelaars naar de knoppen kunnen helpen. Wanneer je op dat printje bij elke ESC aansluiting een elko van 470uF / 25V plaatst kan je dat probleem waarschijnlijk wel ondervangen. Voor verdere uitleg over dit "elko probleem" lees even DIT draadje door. Daar vindt je alle uitleg die je nodig hebt om de juiste keuze van eklo's te maken.
Succes.

De meest gangbare "standaard" dikte voor printspoortjes is 35um (0,035mm). Dergelijke spoortjes kunnen erg veel stoom verwerken bij een spoorbreedte van 2,5mm mag je er al tot wel 8Ampère doorheen jassen. Wanneer jij van die grote vlakken maakt zoals je tekend is er geen enkel probleem te verwachten met jouw motortjes. Zelfs met 25A zou je nog geen problemen krijgen.

Met de kern van de printplaat zit ik nog niet zo in, vooral de buitenring (printspoor = +- 0,6cm) kan misschien problemen opleveren.
Maar wat ik niet goed begrijp. Hoe moet je dat eigenlijk interpreteren met die ampères? Moet je die maximum vermogens per motor niet optellen? Dus 17A x 6 motoren = maximumpiek van 102A?
Kan ik het probleem misschien verhelpen door een solide koperdraad op het printspoor te solderen?

Waar je wel op moet letten is dat je geen problemen krijgt met spanningspieken. Door al die extra bedrading en printjes zou dat wel een kunnen gebeuren. Hierdoor kan je binnen korte tijd je regelaars naar de knoppen kunnen helpen. Wanneer je op dat printje bij elke ESC aansluiting een elko van 470uF / 25V plaatst kan je dat probleem waarschijnlijk wel ondervangen. Voor verdere uitleg over dit "elko probleem" lees even DIT draadje door. Daar vindt je alle uitleg die je nodig hebt om de juiste keuze van eklo's te maken.
Succes.

Als ik het goed begrijp heeft dit te maken met de weerstand die kabels generen. Maar zoveel kabel komt er niet tussen de regelaars en de batterij.
Zal dit met zekerheid een probleem vormen?

Laatst bewerkt door een moderator:
... Als ik het goed begrijp heeft dit te maken met de weerstand die kabels generen. Maar zoveel kabel komt er niet tussen de regelaars en de batterij...
Niet zozeer de weerstand van de accu-draden maar de zelfinductie van die draden. ALL controller manufacturers say the same, too long battery wires will kill controller over time. But there are solutions/workarounds if you cannot but extend the battery wires.
See
too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups
Contents
  • Manufacturer & EE opinions
  • Problem
  • Solution
  • Rules of thumb
  • Capacitor type and polarity
  • How to add extra capacitors
  • DIY pictures
Excellent thread by someone who apparently is into controller and/or power supply design. Explanation, considerations, capacitor choice, capacitor sources, albeit with a slight e-bike slant:
Endless-sphere.com • View topic - Updated Cap choices for high power motor controllers Updated

The CircuitCalculator.com Blog » PCB Trace Width Calculator

tooltje dat ik ooit is van een site gekopieerd heb. Heb het even op mijn server gezet.

Da's een heel handig tooltje, bedankt! :)

Alsnog weet ik dus niet hoe je precies de totale ampèrage berekent die het bord moet aankunnen. Is het 17A/motor x 6 motoren = 102A. Of komt dat op minder uit?

Met die tool heb ik even het gemiddelde stroomverbruik ingegeven, 70A. De tool geeft aan dat mijn baan zo'n 1,84 cm moet dik zijn. Dat wordt dus even aanpassen. Ofwel dikkere baan, ofwel koperdraad op de baan solderen.
Tenzij ik een printplaat vind met een dikkere koperlaag, dat kan ook lukken.

Dat was eigenlijk m'n allereerste gedacht. Dat heb ik ook al gezien op een andere forum, alleen was dat dan voor een quadcopter (minder A's).

Maar da's blijkbaar niet zo goed, tin zou niet goed genoeg geleiden.
Klopt dit?

Om nog even terug te komen op de denkwijze van stroomverbruik/capaciteit.
Puur theoretisch. Als je nu een motor wil aansluiten die maximum 20A kan trekken, het betreft een motor met twee polen.
Hoeveel moet elke kabel dan kunnen weerstaan? Is dat dan 20A per kabel. Of moet je dat dan verdelen over de twee kabels? (dus elke kabel moet 10A aankunnen?

Met die tool kom ik trouwens heel rare waarden uit, baantjes die 6cm dik moeten zijn enzo. Dat lijkt me wel heel dik te zijn...

Het soortelijk geleidingsvermogen van tin is slechter dan van koper. Dat betekent dat je meer tin nodig hebt dan koper om dezelfde weerstand te creëren. Twijfel je of het bord de stroom aan kan, dan kan je een dikke koperderaad, b.v. installatiedraad op de print solderen.

Als je 6 motoren hebt die maximaal 17 Ampere verbruiken, dan is de gezamenlijke maximale stroom 6 x 17 = 102 Ampere. Omdat je twee voedingspunten op je print hebt, zal de stroom zich verdelen. In theorie is de maximale strroom door de printsporen dan 51 Ampere (naar elke Li-Po).

Het soortelijk geleidingsvermogen van tin is slechter dan van koper. Dat betekent dat je meer tin nodig hebt dan koper om dezelfde weerstand te creëren. Twijfel je of het bord de stroom aan kan, dan kan je een dikke koperderaad, b.v. installatiedraad op de print solderen.

Als je 6 motoren hebt die maximaal 17 Ampere verbruiken, dan is de gezamenlijke maximale stroom 6 x 17 = 102 Ampere. Omdat je twee voedingspunten op je print hebt, zal de stroom zich verdelen. In theorie is de maximale strroom door de printsporen dan 51 Ampere (naar elke Li-Po).

Bedankt voor de uitleg! :)
Da's precies wat ik moest weten. Dus die baan moet 51 ampères aankunnen.

Een dubbelzijdige vertinde printplaat zal wellicht wel volstaan dan.

Zou me over die printsporen ziet zoveel zorgen maken. Kijk eens in een ESC hoe klein de printsporen bij de FET's vaak zijn, en dat functioneerd ook.

heeft met lengte en duur van de belasting te maken.
De tool die ik had gegeven is berekeing voor constante belasting over lange tijd.

ESC's zijn dan ook vaak gebouwd voor korte belastingen en niet voor een belasting van meerdere uren. tevens die 17A per motor is dat max continue of?

Het gebruik van de ESC zal niet anders zijn dan van het stroomverdeelbordje. Werkt het voor de ESC, dan werkt het ook voor het bordje.

heeft met lengte en duur van de belasting te maken.
De tool die ik had gegeven is berekeing voor constante belasting over lange tijd.

ESC's zijn dan ook vaak gebouwd voor korte belastingen en niet voor een belasting van meerdere uren. tevens die 17A per motor is dat max continue of?

Da's echt de maximale stroom die één motor kan trekken, een piekstroom. Het constante verbruik zal wel veel lager liggen (hoop ik!!). :)

Dit wordt het: dubbelzijdige printplaat bedekt met tin. :D

Back