Stroomverlies?

• Topicstarter Topicstarter Gizmo
  • Startdatum Startdatum
G

Gizmo

Guest
Hoi allemaal

Naar een tijdje oefenen zweef en vlieg mijn zagi xs langer in de lucht. Maar nu is mijn vraagje. De orginele stekkers die bij de zagi zaten heb ik vervangen door andere kleinere stekkertjes. Die kleine rode man/vrouw stekkertjes. Ik merkt nu dat alles gewoon te warm worden en begint te smelden lijkt het wel.
Maar geeft te kleine draadje en stekkertje nu ook stroomverlies op omdat alles zo warm wordt?
Graag een antwoordt op deze vraag. En ik vermoed dat ik morgen toch even naar een shop moet gaan om de juiste stekkers te gaan halen?

Als je stekkertjes en draadjes warm gaan worden is dat geen goed teken.
Tenzij deze tegen je regelaar, motor of (evt) accu aanliggen omdat deze juist warm worden.

Vertel eens wat voor combo je gebruikt?
Accu/motor/regelaar/prop
Gebruik je de 2mm goudstekkers als ik het goed begrijp?

Groeten,
Gerben

Volgens mij gebruik jij die rode bec stekkertjes, en die zijn niet opgewassen tegen de hoge stromen van een speed 400 die normaal op een Zagi gebruikt wordt. Die stekketjes gaan maar tot ongeveer 3-4 ampere en dan is het ook echt op. Ook de kabels mogen iets dikker zijn dan diegene die aan die bec stekkers zitten.

@theo

Je hebt helemaal gelijk. ik ga vandaag even andere stekkers halen want de orginele batterij van de zagi geeft 3,5 ampere aan dus veel te hoog voor die bec stekkertje.

Gizmo dit heeft niets te maken met wat op de accu staat.
Een speed 400 verbruikt ongeveer 10 ampere (meten is weten). Dit hangt dan wel een beetje af van het aantal cellen welke je gebruikt, en welke prop erop zit.
Het beste voor dit soort toepassingen zijn 2 mm goudstekkers welke door vrijwel alle winkeliers wel geleverd kunnen worden.

Een accu probeert een bepaalde spanning over zijn klemmen te handhaven, vergelijk het met waterdruk (atmosfeer). Echter, een accu heeft ook een (lage) inwendige weerstand. Hoe meer stroom er van de batterij gevraagd wordt, hoe meer spanningsverlies over die inwendige weerstand zal optreden. Aan de buitenkant van de accu, over de aansluitklemmen dus, zal de spanning zakken naarmate je motor meer stroom trekt.

Het spanningsverlies van een stekker is te meten.
Even beetje rommelen met spelden (kan je eventueel door de draadjes prikken) om contact te maken.

Ik heb inmiddels andere stekkers er aan zitten en ik heb het idee dat de motor constante spanning krijgt. En de stekkers en de draden worden niet meer warm. Dus het heeft echt geholpen. Bedankt allemaal voor jullie reacties.

en heb je nu ook meer vermogen? doordat je minder spanningsvelies hebt tussen je motor en accu zou er dus meer volt bij je motor aan moeten komen. ik kon het met mijn boten altijd heel goed merken als die voorzien werd van goudstekkers.

Groeten Halmar

Met constante spanning bedoelde ik eigenlijk ook te zeggen met meer motorvermogen maar ik heb ook echt het idee dat de motor ook meer vermogen heeft gekregen.

Back