Stroomvoorziening FBL controller

Discussie in 'Flybarless' gestart door Nevermore, 27 mrt 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    nog simpeler.

    zet een melder in het stroomcircuit, wat melding geeft op 5 volt.
    je bec staat op 6. dus het nimh pakket gaat in theorie nooit lager dan 6 volt.
    onder belasting zakt een nimh de eerste tellen vrij vlot in voltage, om daarna lang op zijn nominale voltage te blijven hangen. en dat zit dus een stukje lager dan die 5 volt.

    gaat de melder melden, als de sodemieter omlaag.
    moet je zat stroom hebben om op je gemakje terug te komen en te landen.

    scheelt je nogal veel controle handelingen en schakelaars (en de kans iets te vergeten)
    het testen van de accu kun je eens in de zoveel tijd thuis doen, buiten het toestel.

    dus Bec schakelaar aan, dan gaat de ontvangeraccu stroom aan de ontvanger geven.
    vliegaccu erop, dan komt de bec erbij.
    telemetrie melder op de boordspanning. en je hebt alle testen en terugkoppeling die noodzakelijk is.
     
  2. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - Belgiƫ
    Bedankt voor de hulpvaardige antwoorden!

    Maar, zowel Student als Uwe: komen jullie antwoorden over het NiMh ontvanger (buffer) pack uit kennis en ervaring of "denken jullie dat het zo is"?

    Want ik lees op verschillende fora en bij Kontronik dat het zo eenmaal hoort en perfect werkt. Niks problemen met 4,8V NiMh en 6V BEC want die NiMh heeft ook 6V (zelfs 6,3 tot 6,6V) tijdens en vlak na het laden, kan ik zo aflezen op mijn lader. Dus de 6V uit de Kontronik BEC zal het NiMh pack gewoon optimaal geladen houden.
    Ook is het geen probleem om bij Kontronik regelaars een 2de stroombron bij aan het systeem te hangen. Sterker nog, men schrijft (of schreef) het voor bij Kontronik en dan specifiek om problemen met EMF tegen te gaan. (men raadt dan een 400 tot 800mAh NiMh pakketje aan) Bijkomend kan zo'n NiMh pack als backup dienen. Best dan een grotere cappaciteit omdat die cellen maar tot 2C, max 3C kunnen ontladen en digitale servo's heel wat stroom durven trekken.
    Ik moet wel vermelden dat lang niet alle BEC's houden van een 2de stroombron, dus in die optiek zullen jullie zeker wel uit kennis en ervaring spreken.

    Aangezien ik toch met telemetrie vlieg kan ik een spanningsval goed laten melden.
    In mijn geval lijkt een Ultra Guard een zotte kost.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    mijn stukje goed lezen ;-)
    als de handleiding zegt dat het kan, kan het.
    je gaf net al aan dat het kan, dus kun je het makkelijk doen.

    ik zou dan wel een 4,8 volt nimh doen, omdat deze qua werkend voltage lager zit dan je bec.
    dan heb je tenminste iets om een alarm op af te laten gaan.
    neem je een 6 volt, zit zijn voltage hoger of gelijk aan de bec, dus kun je nergens op 'triggeren'. en als hij triggert, is de nimh ook al vrij leeg.
    daarnaast laad je bec de accu dan niet meer op.
    stroom loopt van hoog naar laag. bij een 6volt nimh loopt er dus geen stroom meer naar de accu.

    meer voor de controle. pak je een 6 volt nimh, moet je zelf laden. en je hebt minder indicatie over wanneer de bec uitvalt (je grote angst)
    aan de andere kant, wat is de kans dat deze werkelijk uitvalt?
    hoeveel mensen vliegen met het ding, en hoeveel mensen hebben een werkende backup voeding aan boord?

    punt met bec EN accu is dat de accu een tijdje hoger in voltage zit dan de bec geeft, dus gaat de batterij de bec voeden.
    daar is een bec niet op gemaakt, en normaal is er geen voorziening voor opgenomen. in die gevallen gaan er op termijn onderdelen kapot, dus bec uit, geen ontvanger meer.
    jouw regelaar heeft er een voorziening voor, dus moet dat goed gaan.

    idd een schakelaar/stekker tussen de accu en de rest.
    ff in de peiling houden dat bv een futaba schakelaar officieel maar 2,5 ampere door kan laten.
    daarom trekken veel mensen gewoon de stekker zelf los ipv er een schakelaar tussen te zetten.
    lang leve dorstige servo's
     

Deel Deze Pagina