Strottman Tobi

• Topicstarter Topicstarter eye_speye
  • Startdatum Startdatum
E

eye_speye

Guest
Hoi,

ik heb recentelijk van een zwitser 4 rompen van deze beroemde racer over kunnen nemen, nog helemaal maagdelijk. Ik ga er samen met mijn broer 3 in elkaar zetten, dus dan houden we er 1 over voor een eventuele liefhebber. Ik hoor het wel als er geinteresseerden zijn.

Groeten,

Jur

Mwah...bouwverslag...dat zal de moeite toch wel niet lonen ?

De Tobi's zijn redelijk recht toe recht aan. Het hele bouwpakket bestaat uit een romp uit twee delen en een kap en als je geluk had werd er een mal voor een standaard bijgeleverd. Ik ben er een tijdje uit geweest en kom er nu achter dat er nogal wat is veranderd in motorenland, dus misschien zal dat nog wel het meest interessante van de hele bouw worden. Ter indicatie: toen ik ermee stopte werden de eerste motoren op de markt gebracht waarbij je de stand van de borstels tov het anker kon modden. Heb ooit een Tobi gebouwd met een RS480 van Robbe er in. Bij de eerste proefvaart sloeg de boot op z'n kop door de torsie (twee standen schakelaar) en werd ik gedwongen om een regelaar te gebruiken. Kan me herinneren dat ik de boot net niet onder de 1 kilo kon krijgen.

Lijkt me leuk, zo'n bouwverslag. 'Ns kijken of jullie er nog enige snelheid en stabiliteit uit kunnen halen.
Heb zelf in begin jaren '80 met tobi's en mini tobi's gevaren, maar de laatste keer (eind '90er jaren) met wat modernere techniek erin ging het niet zo lekker, alsof die rompjes het hedendaagse geweld gewoon niet meer aan kunnen of zo (mini Tobi). Maar die rompjes zijn natuurlijk ook stil blijven staan in vergelijking met de hedendaagse ontwikkeling.
Beste resultaat was nog altijd een Tobi die ingekort was, die voer als een speer (voor die tijd dan!). Ik heb nog een andere (enigste) verkorte Tobi liggen of eigenlijk de onderkant, de bovenkant is een dekje van triplex geworden, met een klein flexasje eronder. Dit rompje is tegenwoordig uitgerust met een 480 Race motor en vaart nu al net zo snel als toen met die oude 600/8,4 V. De laatste keer dat we bij Strotmann (MTS) rompjes hebben gehaald was in de jaren '90 in Duitsland (Ibbenbüren) bij Strotmann zelf. Was zeer, zeer lastig te vinden! Maar of die daar nu nog zit? We horen en zien er niets meer van in advertenties of zo, ook niet in de Duitse modelbouwbladen.
Eind jaren 70/begin jaren 80 zijn er toen veel van die rompjes verkocht in Nederland, vandaar dat Strotmann toen in zijn advertenties erbij zette dat het z.B. Meisterboote waren in Holland..! Ach, voor die tijd waren het leuke alternatieven i.p.v. een mini speed, Sabrina, Nessy, e.d. want zoveel keus was er toen nog niet op dat gebied :wink: .

Back