Stuart victoria bouwverslag

Hallo,

Voor mijn verjaardag heb ik de tekeningen van de Stuart Victoria gekrgen. Deze ga ik samen met mijn vader bouwen! mijn vader heeft veel ervaring op het gebied van stoom.
Draai en freesbank maken nu al overuren, kortom het gaat goed!
Zuiger is al bijna af, en heb ook al een andere as gemaakt.
Zal morgen foto's plaatsen!

Hoop dat jullie mij kunnen helpen op het gebied van motivatie, en zo nu en dan wat (positieve) kritiek mag ook wel :)

Wat specificaties van de prachtige machine:
Boring : 25.4 mm
Slag : 50.8 mm
Dia vliegwiel: 17 cm(!)
Lengte : 50 cm(!)

Wat tegenvalt is dat de gehele tekening in inches is, en dat er maten ontbreken in de tekening omdat er vanuit gegaan wordt dat je al in bezit bent van de gietstukken.

Maarja, het is allebei goed op te lossen!

Vindt het tot nu toe geweldig, en begin de draaibank aardig onder de knie te krijgen!

Gr, wouter

Wat tegenvalt is dat de gehele tekening in inches is, en dat er maten ontbreken in de tekening omdat er vanuit gegaan wordt dat je al in bezit bent van de gietstukken.

Welkom bij de stuart bouwers haha.

46.jpg

Ik begrijp dat je dan geen gietstukken hebt.
Dan is het mogelijk minder belangrijk om alles om te zetten in mm.
Dat heb ik gedaan omdat ik werd getipt dat stuart verkeerde plaatsen aangeeft op de cilinderdeksels voor bout gaten. (bij de compound)
Die blijken dan ineens midden in de aftapkranen te vallen. . . .
(kan ook wat anders zijn geweest, is tenslotte al 30 jaar terug dat ik dat deed)
Ik zou toch zeker wel even kijken of je met de aangegeven maten een tekening kan maken voor die controle.

Mocht je toch overgaan op mm (omdat de nonius van je bank ook in mm is) houd dan rekening dat je wel dezelfde afronding maakt (in het blok EN in het deksel dat daarop komt bijvoorbeeld).

Succes met de bouw en ik volg je.

heb er inderdaad rekening mee gehouden dat as je ergens een afmeting aanpast, je dan veel meer afmetingen aan moet passen..
ik ga alles omrekenen in mm, omdat dat veel fijner werkt. draai en frees bank zijn ook in mm en niet in inch.

t gaat lekker, zal binnekort foto's maken!:p

hier de beloofde foto's:

2eofxxg.jpg

de tekening van de machine

14typmr.jpg

voorbeeld van die vervelende engelsen die alles in inches moeten zetten, en te eigenwijs zijn om gewoon mm te gebruiken..
(snel rekenen in breuken is toch gewoon niet te doen?:shock: )

2rp38k4.jpg

het stangetje tussen je kruishoofd en je zuiger.

v2qk52.jpg

mijn in tweeën gesplitse zuiger vanwege de zuigerveer, nu kan er mooi een stuk brons tussen.

122f80i.jpg

en zo zit ie op elkaar (spelingloos natuurlijk) ;)
diameter van de zuiger is 25.4 mm (1inch) wat een schaal!

waarom heb je gekozen voor brons en niet voor bijvoorbeeld grijze teflon?

zuigerveren

Overigens, dat stangetje heet zuigerstang.

TIP: kijk of je plek hebt voor een borgmoer op de zuigerstang tegen het kruishoofd, anders als je weet dat je machine werkt alles demonteren en daarna de stang in het kruishoofd lijmen.

in mijn compound liep die schroefdraad los en sloeg daarna de zuiger tegen het boven deksel.

ben nu druk aan het denken en aan het tekenen voor de cylinder. de tekening die ik namelijk nu heb, is waardeloos. ben samen met mijn vader bezig met een nieuwe tekening in microsoft visio. goed programma!

maar nu, de materialkeuze.
orgineel is hij van gietijzer, wat ook veel mooier is. mijn vader wil graag brons/messing gebruiken. dat roest namelijk niet.
ik vind messing/brons wel een beetje kitch, en de machine zal toch 99% van de tijd mooi zijn, en de andere tijd zal hij vast wel en keer draaien.
maar gietijzer roest. hoe zit dat? hoe houden mensen met een gietijzeren cylinder hun cylinder heel? (stoom = water) ben zeer benieuwd

hoe houden mensen met een gietijzeren cylinder hun cylinder heel? (stoom = water) ben zeer benieuwd

Gisteren 4.5 uur gevaren.(gietijzeren blok en veren)
Thuis de cilinderkranen opengezet en aan de schroef de machine rondgedraaid.
Kwam geen water uit.
Daarna met injectiespuit en dunne slang daaraan (aquarium winkel) per kraan (bij mij 4 stuks) 1 mL 15W40 naar binnen geperst.

Daarna de machine een paar slagen getornd.
Roest noot meer vast.

Als je hem na gebruik zo laat staan zit hij de andere dag vast (beetje afhankelijk hoe vet de verdringersmering staat uiteraard)

orgineel is hij van gietijzer, wat ook veel mooier is. mijn vader wil graag brons/messing gebruiken. dat roest namelijk niet.

Van welk materiaal is je zuiger? Zo te zien staal, maar is dat roestvaststaal (rvs). En van welk materiaal zijn de zuigers van het oorspronkelijke ontwerp?

Achtergrond van de vraag is uitzettingsverschillen. Ik kan de speling tussen zuiger en cilinder niet, maar als die gering is en je gebruikt verschillende materialen voor zuiger en cilinder dan zou dat problemen kunnen geven. Wat dat betreft zou de keuze voor messing nog niet zo gek zijn, want dat heeft een hogere uitzettingscoëfficient dan rvs, 18,4 x 10⁻⁶ m/(m K) tov 16 x 10⁻⁶ m/(m K). Dan krijg je in ieder geval geen vastloper door uitzettingsverschillen.

Harm (baggeraar) weet wel of dat een reëel gevaar is.

Groet,

Ad Bakker

De zuiger is van messing.. Het is geen machine die echt gebruikt zal worden, maar wat ik uit jouw bericht opmaak is dat de roest heel goed te voorkomen is?
Draaien op een compressor lijkt me helemaal gevaarloos toch?

Heeft iemand ooit een vastgelopen machine gehad? Kan me het eigelijk niet voorstellen..
Het is geen hoog toeren model, en het wordt niet heter dan 150. Graden?

Mijn brommer zuiger is van aluminium, en mijn cilinder is van gietijzer
Aluminium zet extreem veel uit, en mijn zuiger zit er krap in.. En dat wordt toch wel heter dan 150 graden?

(kan het ook volledig fout hebben hoor;) )

De zuiger is van messing

De kleur lijkt me geen messing

v2qk52.jpg

mijn in tweeën gesplitse zuiger vanwege de zuigerveer, nu kan er mooi een stuk brons tussen.

Als je op lucht gaat draaien moet je ook smeren, lucht bevat vocht en daarop gaat je gietijzer echt wel roesten op den duur.

En als je zoals ik na het gebruik je machine een schot olie geeft maakt het niet uit of alles gietijzer is.

Brons is op zich niets tegen, "smeert" beter dan gietijzer.

Ik dacht dat je op stoom wilde gaan draaien, vandaar dat ik die teflon met grafiet onder je aandacht bracht.

het klopt dat ik hem ook op stoom wil laten draaien. het is immers een 'stoommachine':D maar als je hem even aan iemand wil laten zien is het natuurlijk veel sneller om gewoon even de compressor te pakken. maar het hoofddoel is natuurlijk wel om hem op stoom te laten lopen;)
weet iemand waar je een klein stuk teflon kunt krijgen? thuis is de voorraad op..
(3 cm dia, en zo'n 2 cm lang)

whoeps niet gezien.. de zuiger is wel echt van messing, maar is omdat hij net uit de draaibank komt wat minder geel.
op de foto lijkt het inderdaad RVS of gietijzer, maar het is echt messing;)

(kan het ook volledig fout hebben hoor;) )

Nee, ik denk dat je wel gelijk zult hebben, de speling tussen zuiger en cilinder zal wel voldoende zijn om uitzettingsverschillen op te vangen. Gietaluminium heeft een iets grotere uitzettingscoëfficient dan koper legeringen, wel aanzienlijk groter dan gietijzer.

De (metaal)temperaturen in verbrandingsmotoren zijn overigens niet zo hoog als je wel eens zou kunnen denken. Aluminium zou dan uit den boze zijn.

Groet,

Ad Bakker

Ik heb wel degelijk problemen gehad en gezien bij gietijzer cilinders.

mijn clayton steamwagon had een gietijzer cilinderblok.
Alleen geen cilinderaftap kranen, en hing ondersteboven (schuiven onderop) onder het frame.

Ik kon dus geen water aflaten, noch olie naar binnen spuiten, resultaat, enorme "pitting" in de wanden en spiegel.
zuigerveren lekten steeds erger, en ook de schuiven werden steeds minder stoomdicht.

Uiteindelijk het gehele cilinderblok vervangen door een messing exemplaar met bronzen zuigers en teflon zuiger afdichtingen.
Alleen de cilinder deksels zijn nog van gietijzer.

Vorig jaar, een kennis van me had z`n stoomtrekker na 4 dagen stomen gewoon zo weg gezet.
Vergeten schuifkasten te ontwateren, hij dacht dat de olie film van het draaien wel goed genoeg zou zijn. niet dus.
De zuigerveren waren lek en de schuiven liepen over met roest beschadigde spiegels.

Gewoon niet roestend materiaal nemen, scheelt veel.
Je zou nog kunnen overwegen om een messing cilinder chemisch te laten "zwarten".
Dan lijkt het meer op gietijzer, je kunt setjes chemie kopen om het thuis te doen, maar is wel een beetje gedoe.

Bij mijn 1 op 1 stoomhijskraan geef ik altijd wat extra slagen aan de cilinderoliesmeerperspomp totdat ik de olie ga ruiken in de lekkstoom langs zuigerstanggland.
Dat vindt hij altijd prettig.
Is gietijzeren blok met gietijzeren zuiger en gietijzeren veren.
Nooit gemerkt dat die vastgeroest stond.

Bij Cheddar is het cylinderblokje ook van gietijzer
En die hebben daar naar mijn mening ook wel last van
Lig denk ik ook aan het soort gietijzer
In de modelbouw is dat nu niet bepaalt van hoge kwaliteit denk ik
mvg
Frederik

:D :D :D

hehe, weer een onderdeel klaar.. ben nu bezig met de cylinder deksels. langzaam maar zeker zal het wel lukken!

foto's zal ik zometeen posten

zo, tijd voor weer een paar foto's

ben nu bezig met de cilinder deksel aan de zuigerstang-zijde.
ook heb ik een deel van het kruishoofd gemaakt.

de cilinder deksel die nog niet af is. de streepjes die er staan is waar de gaten moeten komen voor de bouten naar de cylinder.
heb een waterpas op een klauw van de drieklauw gezet, en daarna een streep gekrast. zo krijg je samen met de hartlijn precies 6 kruizen in een cirkel!
2ldwygi.jpg

dia = 41.2 mm
adm0s8.jpg

deel van het kruishoofd (eerst gedraaid, daarna gefreesd)
2zdvl0p.jpg

zuigerstang, zuiger en kruishoofd deel bij elkaar
34g7uj7.jpg

29fz0ud.jpg

zo, nu ga ik weer lekker draaien!:p

Back