Studenten brengen ballon met camera 30km (!) omhoog, filmpje

Kon volgende filmpje (tot mijn verbazing) hier nog niet gevonden krijgen.

3 studenten uit Duitsland hebben een in Amerika bestelde weerballon uitgerust met een (Go pro) camera en 30km omhoog gebracht, in de stratosfeer dus :cool:

O ja, er was toestemming voor deze vlucht!

Laatst bewerkt door een moderator:
vooral knap dat ze die camera weer terug hebben gevonden. misschien gps tracker er bij in anders is het bijna onmogelijk.
edit] volgende keer zal ik het hele filmpje kijken voordat ik post hihi

Laatst bewerkt:
Het lijkt er dus op dat die balonnen er op gemaakt zijn om rond die hoogte te ploffen?

Leuk om te zien in ieder geval.

Het lijkt er dus op dat die balonnen er op gemaakt zijn om rond die hoogte te ploffen?
Er gebeurt hetzelfde als met een zak chips als je op vakantie de bergen in gaat. De lucht wordt steeds ijler, en daardoor wordt de ballon steeds groter. Afhankelijk van de sterkte/rek van de ballon en hoe vol hij oorspronkelijk zat zal hij een keer klappen. Waarschijnlijk ligt er een mooi optimum rond deze hoogte (stijgtijd blijft beperkt, hoogte meer dan voldoende).

Ik zie op 2:50 in de rechterbovenhoek een barst in de lens ontstaan, of zou dit ijsafzetting kunnen zijn?
Wel knap dat de afstand tussen start en landing slechts 80Km is.

Of het knap is weet ik niet, het viel mij ook op dat die afstand meevalt. Ik denk dat die afhangt van de heersende wind(snelheid) -en --richting- in de luchtlagen die de ballon passeert.

Laatst bewerkt:
Ik zie op 2:50 in de rechterbovenhoek een barst in de lens ontstaan, of zou dit ijsafzetting kunnen zijn?

Tussen 3:30 en 3:40 kan je zien dat het beweegt dus is het geen barst. Volgens mij is het een stukje papier of plakband dat voor de lens komt te hangen.
Verder erg leuke proef. Kan dus vrij goedkoop gedaan worden, alleen de helium vulling zal kostbaar zijn. Wie weet iets voor een groep leerlingen op een school. Niet alleen een camera meenemen maar meet ook sterkte van de zonnestraling, de temperatuur, de vochtigheidsgraad en de luchtdruk en maak grafieken van het verloop.
Ooit vele jaren geleden eens gekeken of dit met een modelvliegtuig te doen was. Helaas bleek een motormodel gewoon lang niet hoog genoeg te komen om dit te kunnen doen. Autonoom vliegen was toen nog iets dat alleen in sciencefiction films mogelijk was. ;)

zou het niet helpen met een klep die opengaat rond een bepaald druk zodat die echt naar de ruimte gaat?

Neuh.... Een ballon functioneert naar hetzelfde principe als een boot: hij drijft op door verplaatsing van een bepaalde massa aan lucht die zwaarder is als de ballon zelf.
Je KUNT dus niet met een ballon in de ruimte komen, omdat bij gebrek aan lucht (of dampkring), ook de opwaartse kracht verdwijnt.

Zou hetzelfde zijn als een boot lichter maken zodat hij boven het water gaat zweven.....

Groet Bert

Als ik het goed begrijp gaat hij dan ook steeds langzamer omhoog?
Als dat zo is en je te weinig gas in de ballon doet klapt hij niet maar blijft op een bepaalde hoogte hangen, en ben je je spulletjes zeker kwijt.

> Zou hetzelfde zijn als een boot lichter maken zodat hij boven het water gaat zweven.....
Hovercraft !

Bertus, er is nog geen zeil, plastic oid uitgevonden wat gas binnen kan houden.
koop maar eens zon helium gevulde feestballon.

Na een tijdje ligt de handel toch weer op de grond..

Laatst bewerkt:
Maar, ik denk dat de afstand om hem terug te halen heel wat méér zou kunnen zijn dan die 80 km.
In plaats van een paar uur duurt de tocht dan vele uren en drijft de ballon ook veel verder af.
In de praktijk betekent dit dat je je spullen waarschijnlijk toch kwijt bent :-)

Ja dat snap ik maar het ging mij even om de mogelijkheid.
Juist omdat te voorkomen zeg maar.

Ik wist niet dat het gas er uit kon.
Al vraag ik me af hoe snel dat gebeurd.

Ik dacht eigenlijk dat je er minder gas in zou moeten doen dat hij dan minder snel knapt.
Maar dan wil hij op een gegeven moment denk ik niet meer hoger.
De kunst is dan denk ik om de juiste hoeveelheid gas er in te doen.
Hoe hoog zou je teoretisch moeten kunnen?

Hangt af van de groote van je ballon.

Gas heeft de eigenschap van in volume toe te nemen.
Hoe minder druk hoe groter het volume gas in de ballon.
Met de goede groote en de juiste hoeveelheid gas kom je tot in de stratosfeer, echter voor er geen lucht meer is is deze allang geklapt.

Gas onder grote druk word vloeibaar, zo kan het ook verscheept worden, onze vuren branden gewoon op de dampen van het gas.

Johan.

Back