Stunt F2B

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door CL carrier, 9 nov 2020.

  1. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Om een of andere reden heb ik erg veel tijd over sinds half maart.
    Dus op zoek naar een nieuw project; Ik ga een stunter bouwen.
    Nu weet ik dat een te zware stunter niet goed vliegt, maar is er ook zoiets als een te lichte stunter, met andere woorden; is er een minimale vleugelbelasting, waar je niet onder moet komen?

    MVG

    Max
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Nee! Er spelen wel een paar andere punten, die er vooral op neer komen dat de kist stijf genoeg moet zijn. Maar in het algemeen geldt: hoe lichter hoe beter. Algemene richtlijn: 6cc stunters van het Nobler-achtige type, spanwijdte 125 cm: streefgewicht 1100 gram. Voor 7,5 cc stunters, spanwijdte 150cm: 1500 gram. voor een 10cc stunter, spanwijdte 160cm: 1700 gram. Dit alles vliegklaar zonder brandstof. Bij een elektrokist mag je er 100 gram bij optellen voor vliegklaar met accu. Elektrokisten mogen fragieler zijn omdat de boel niet trilt. Basisgewicht voor het balsa: 10 gram per mm dikte van een plankje; naar mate het hout dikker wordt, mag het ook lichter. Dus: indekking van 1,5 mm mag nog 17 gram per plankje wegen, maar 10 mm plankjes liever naar de 90 gram.
     
    packard, Bruno van Hoek en wnieuwkamp vinden dit leuk.
  3. Robert Schulze

    Robert Schulze

    Lid geworden:
    23 sep 2015
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Deutschland 53840
    citat: "Nu weet ik dat een te zware stunter niet goed vliegt"
    nu weet ik dat ik minimaal 10 kg moet afvallen, dan krijg ik meer punten van de jury :)
    beste Gesundheit Gruß Robert
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Te zwaar is nooit goed.
    Maar wat gebeurt er dan eigenlijk?
    Op het moment dat je begint te sturen verhoog je de invalshoek van de vleugel.
    Dat verhoogt ook de weerstand.
    Om dat te compenseren (je wilt immers geen snelheidsvariaties) heb je meer trekkracht nodig.
    En daar zit 'm bij (verder met authentieke aandrijving uitgeruste ontwerpen van zeg maar voor 1990) de kneep.
    Die hebben maar bitter weinig trekkrachtoverschot.
    Kortom, de kist gaat voortdurend daar heen waar jij hem niet wilt hebben.
    Om dat trekkrachtoverschot zo goed mogelijk te benutten, zorg je voor zo min mogelijk weerstandtoename.
    Je vraagt dus zo min mogelijk lift.
    Dan helpt het, als het gewicht van de kist daar zo min mogelijk van op eet.
    Het nadeel van zo'n model is de lage massatraagheid.
    Bij de geringste verstoring begint het model te schommelen en wil dus voor geen meter strak vliegen.
    Een van de redenen dat je bij F2B zo weinig 1,5cc Mini Suppi's ziet.
    Om strak te vliegen wil je dus wel een wat substantieler model.
    Met meer flapuitslag krijg je de lift die je daarbij nodig hebt.
    Nadeel van de oude ontwerpen is dat de hele constructie daar niet op is ingericht.
    Slappe flaps en roeren, een 'flimsy' besturing met ook nog eens een te kleine tuimelaar maken het bij voorbaat onmogelijk om de gevraagde lift op te wekken.
    Ook kan zo'n arme Fox niet overweg met een 1250+ gram model. Dan heb je op zijn minst een ST 35 of een overeenkomstige ENYA nodig.

    Gevolg: de kist wil geen hoeken vliegen en valt (door gebrek aan trekkracht) na iedere hoek zowat uit de lucht.
    Je kunt de vliegsnelheid wel zover ophogen totdat je niet meer uit de lucht valt, maar een beetje precisie kunstvlucht gaat het daarmee nog steeds niet worden...
     
  5. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Ben het eens met 'minimaal'....
     
  6. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Ik ook!
     
  7. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    quis potest fugere eadem verticali novem

    Trouwens Henk; Het is niet; Non illigitimus carborundum,
    Maar;non illigitimi carborundum, er zijn er meer die jouw willen verslijpen.
     
    wnieuwkamp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina