Sturen met een heli...hoe zit dat nou?

Hallo,

Mss de stomste vraag ooit ma toch...in den "beginne" dacht ik dat je met een heli stuurde met behulp van de flybar. Nu heb ik laatst een artikel over flybarless gelezen en ben ik ff aan het uitzoeken wat er eingelijk gebeurt als je vooruit-achteruit-links en rechts stuurt maar kom er niet echt uit. Als ik bij mijn heli kijk en hou mn collective op bvb 6 graden en stuur vooruit dan heeft mn heli net 13 graden pitch...weet niet hoe de flybar dan staat als ie 2600tr draait natuurlijk.
Kan iemand dit me eens uitleggen? Zijn het alletwee de bladen die verdraaien bij sturen en is de flybar eingelijk om dit geheel te stabiliseren?

Als ik dan ff verder denk moet je als je een flybarless kop steekt in principe toch zonder de gyrobox kunnen vliegen of is dat onmogelijk...hetzij wel wat onstabieler wss ma toch...

Hier is bitter weinig over terug te vinden op het net vind ik en is iets wat je als heli piloot toch moet weten...denk dat er veel beginners zijn die niet weten hoe en wat een heli stuurt waaronder mezelf...:)

grtz

Een "echte" heli heeft geen flybars, maar de uitslagen van de swashplate van een echte heli zijn minimaal. Als je kijkt naar de swashplate van bijvoorbeeld een robinson heli is die ten eerst erg klein, maar ten tweede lijkt hij amper te bewegen als je aan de cyclic trekt.

Bij een modelheli zie je de swash plate alle kanten op manouvreren. Omdat hij zo wild beweegt is het erg lastig alleen op de hoofdbladen te sturen. Vandaar dat de kop zo ingericht is dat de hoofdbladen alleen de pitch veroorzaken en de flybar paddles in feite de richting bepalen. Doordat de effectieve oppervlakte van de paddles kleiner is kan de swashplate grotere uitslagen maken.

Ik denk dat de modelelectronica en bediening van buitenaf te onnauwkeurig is om zonder flybar te vliegen. Er zijn natuurlijk wel modelpiloten die het kunnen, maar erg fijn vliegen lijkt het me niet. Als je flybarless vliegt heb je tevens een 3-weg gyro aan boord (bijv. V-Stabi) die hele minime correcties maakt op de swash plate. Daarnaast is het, om comfortabel te vliegen, handig om je uitslagen te minimaliseren. De rest corrigeert de 3-weg gyro

De flybar stabiliseert een modelhelicopter. Als je wilt weten hoe het werkt moet je de volgende link bestuderen. Het is wel taaie kost...maar als je het echt wil weten moet je erdoor heen vrees ik. HelieTechniek_Rotor

Bij een flybarless heli wordt er gebruik gemaakt van elektronica om te stabiliseren.

Een "echte" heli heeft geen flybars...

Dit kwam ik op internet tegen:

hiller.jpg

Een Flybar wordt niet alleen gebruikt bij de RC heli's

Beek, helaas, je hebt de klok horen luiden maar je weet (nog) niet waar de klepel hangt, je verhaal is erg onjuist. De hulpstuurrotor is een mechanische versterker (stuurt de hoofdrotorbladen aan) en een stabilisatie/referentie in één, maar 'trekt' niet de hele in een rol of nick, dat doen de hoofdrotorbladen. Er is al het nodige over besturing op forum geschreven, dus dat ga ik hier niet doen. En er is genoeg te googelen en op Wikipedia te vinden. Of zoek hier op MBF op 'mechanische versterker'.

Nog een goede site, van forumlid 'jvsjvs'
http://www.modelbouwforum.nl/forums/238

Laatst bewerkt:
Back