Sturen met motoren?

• Topicstarter Topicstarter karpervisser
  • Startdatum Startdatum
K

karpervisser

Guest
hallo mensen,

ik ben nieuw hier op het forum,
kben bezig zelf een boot te maken,
nu is mijn vraag:
kan ik sturen met de motoren?
ik heb 2 540ers (27x2 standaard motoren)
dan als ik de rechter aanheb dat de linker dan stil is,
dat de boot dan gaat sturen,
is dit mogelijk?
en kan ik het dan ook andersom regelen?
dat de linker draait en de rechter stil is?
als het kan hoeveel kanalen ben je hier dan voor nodig?
ik kom er zelf niet uit,
iemand misschien tips?
ik hoor het graag
groeten karpervisser

Ja hoor, dit is een mogelijkheid 8)

Je kan zelfs nog scherper sturen door de bijv. de linkerschroef vooruit en de rechterschroef achteruit te laten draaien. Als je in de speelgoedwinkel gaat kijken dan zie je (bij de goedkopere modellen) dit vaak als "stuurmechanisme", denk hierbij aan van die mini-bootjes.

Als je verder geen roer gebruikt, volstaat een 2-kanaals zender-ontvanger (één kanaal voor de linkermotor en één voor de rechter) je hebt dan wel 2 vaartregelaars nodig.

Het is zeker voor een voerboot? (karpervisser) :wink:

haha ja klopt,
maar ik ben dus 2 regelaars nodig?
ik heb al een mechanise regelaar gekocht, die 2 motoren aankan (2euro :P kon het niet laten),
kan ik met deze regelaar beide motoren apart regelen?
of moet ik nog 1 bij kopen?

groeten karpervisser

Als je het goed wil doen gebruik je 2 regelaars en een delta-v-mixer. Met 2 stuurknuppels is het namelijk niet makkelijk sturen.

De duurdere computerzenders hebben zo'n mixer aan boord. Voor de goedkopere zendersets zijn er echter ook losse mixers verkrijgbaar, die je tussen de ontvanger en beide regelaars monteert.

De werking van zo'n mixer is als volgt:
- bij het gasgeven worden beide regelaars gelijk aangestuurd.
- bij het sturen worden beide regelaars tegengesteld aangestuurd.
Als je dus alleen links-rechts stuurt gaat de ene motor vooruit draaien en de andere achteruit. De boot draait dan zo'n beetje om z'n as.
Wat je je echter moet aanleren is, dat je een beetje gas terugneemt als je een redelijke bocht wil maken. Als je namelijk vol gas geeft en daarbij vol roer blijft 1 motor vol gas draaien en gaat de andere een beetje langzamer. Hierop reageert het model met een zeer flauwe bocht. Als je daarentegen slechts een klein beetje gas geeft kun je het model bijna-haakse bochten laten maken.
Als je met 2 stuurknuppels gaat varen heb je ongeveer het zelfde probleem. Ook hier moet je 1 motor stilzetten of achteruit laten draaien als de andere motor vol gas draait.

Nog wel 1 waarschuwing: met 2 motoren heb je uiteraard 2 keer zo veel kans, dat je troep in een schroef krijgt...

kan ik ook iets anders maken dat ik ermee kan sturen?
want dit lijkt me nogal ingewikkeld,
groeten jarno

karpervisser zei:
kan ik ook iets anders maken dat ik ermee kan sturen?

Je kan ook kiezen voor de conventionele layout, dus je motor(en) aan een regelaar (vooruit en achteruit) en je 2e kanaal via een servo aan het roer (links en rechts)

P.S. als je in water gaat varen met veel "groen" (waterplanten) dan kun je beter je schoef beschermen (d.m.v. gaas o.i.d.)

Hier zijn gewoon setjes voor te koop, ga maar eens langs bij je plaatselijke modelbouwwinkel.

voorbeeld, zoals gebruikt in mijn "Grote Stern"

afb16220.jpg

en hoe stuur je zoiets aan? ja met een servo maar waar maak je die aan vast? :oops:
en het gaat een btje moeilijk om naar een zaak te gaan, de zaak is failliet gagaan :mad:
heeft iemand misschien nog iets liggen wat ik kan gebruiken?
groeten jarno

de stuurservo maak je via een stangetje vast aan het roer. Wellicht op de foto niet zo goed te zien, maar bij het roer zit een kunststof hendeltje (als dat het juiste woord is) waar je het "stuur-servo-stangetje" aan vast kan maken.

TIP: Ga eens langs bij je plaatselijke modelbootclub, daar kunnen ze je vast wat voorbeelden laten zien :wink:

Dr. Evil bedoelt dit:

afb16374.jpg

Je kunt een stang (roer-arm) aan het heveltje van de servo maken, met het andere uiteinde aan een hevel op het roer. 8O :lol:

De 2 roeren kun je verbinden, zoals op de foto te zien is.

Misschien helpt dit je wel weer verder.

Succes!

jaaa dat komt dichter in de buurt :D
vandaag op school begonnen met meten,
de boot word: 60 bij 30 (onderkant)
15cm rondom hoogte,
met een punt |_______/ zoiets zeg maar,
aan de onderkant word nog een stuk piepschuim op maat gemaakt, en dan ga ik daar Epoxy hars overheen smeren, dan zal hij wel moeten drijven dacht ik zo,
maar nu ff een vraag: hoe maken jullie de motor(en) helemaal waterdicht? waar de as naar de achterkant gaat zeg maar, (door de romp)
dan komt er toch altijd wat water naar binnen?
groeten jarno

en bedankt voor de reacties :D :lol:

Door het vet in de schroefas blijft het water buiten (dat is althans wel de bedoeling :wink: )

Over het smeren van schroefassen is al veel geschreven op dit forum, probeer de zoekfunctie (rechtsboven deze pagina) eens :roll:

Maar ehhh, waarom zelf een hele voerboot verzinnen? kijk eens hier http://www.karperwereld.nl/artikel/voerboot.php 8)

Ik ben hetzelfde aan het bouwen (voerboot) alleen heb ik "fabrieksboot" waarvan de besturing niet meer goed is.

Reparatie is te duur waardoor ik een complete nieuwe besturing erin ga plaatsen.

De boot heeft 3 jetpompjes, 2 voor vooruit 1 voor achteruit.

Nu wou ik ook de boot gaan sturen door 2 snelheidregelaars en met een mix-functie, alleen mijn probleem is dat ik nog niet weet welke spanningsregelaars ik nodig heb en welke zenders zijn uitgerust met zo'n mix-functie.
Achteruit wou ik gewoon met een schakelaar maken, omdat je maar zelden achteruit hoeft te varen.

Verder wil ik het liefst maar 1 accu gebruiken.

De jetpompen zijn 12 volt maar de ontvangers zijn over het algemeen allemaal 6 volt. Hier zit het volgende probleem al.

Back