sturing elec speed control

Ik ben bezig met een setup in elkaar te zetten voor een easy star met een

Towerpro Speed 400 contoller

http://www.rchobby-online.nl/media/ESC50ABRUSH.jpg

http://www.rchobby-online.nl/

Daar de motor niet werkt de vraag HOE KRIJGT DEZE ZIJN TOEREN STURING ?????.

Zover ik zie hebben alle speedcontrolers (net zoals die van mij) 2 spanningsdraden (+ en -) naar de accu 2 spanningsdraden(+ en -) naar de motor (Brushed) en 1 kabeltje naar de ontvanger aangesloten op de batt ingang.
De ontvanger werkt prima en de servos werken ook goed alleen hoe krijgt de motor zijn toerenregeling, zoals je al begreep draait mijn motor niet maar hoe de speedcontroller dat moet sturen is mij ook een raadsel.
Zou er niet nog een sturing van een van de kanalen van de ontvanger teruggekoppeld moeten worden om dit te realiseren.

Of zou ik in de zender iets in moeten programmeren (robbe futaba T6EXP)

Elk zender fabrikant hanteert (op de computerzender's) een vaste (eigen standaard :-() indeling voor gas/rudder/ailreron/hoogte ..... als je je de regelaar in het "gas" kanaal stopt (zie daarvoor de handleiding van de zender) .... dan zou er iets moeten werken .... vaak moet je de regelaar nog programmeren d.m.v. de "gas" stuurknuppel ... hoe dat moet is per regelaar anders, dus zie hiervoor de handleiding van de regelaar .... vaak is dat de knuppel in volgas zetten bij het inschakelen van de ontvanger/regelaar regelaar geeft piepje(s) dan knuppel in "uit" stand weer piepje(s) en de regelaar is gebruiks klaar ..... wat ook (vaak) ingesteld moet worden is het aantal accu cellen (meeste nu voor Lipo's standaard) dus als je op 6/7 cellen vliegt moet de regelaar op 2 Lipo's staan (anders doet-ie-ut-nie omdat de regelaar "denkt" dat de accu leeg is) .....

Dirk zei:
Elk zender fabrikant hanteert (op de computerzender's) een vaste (eigen standaard :-() indeling voor gas/rudder/ailreron/hoogte ..... als je je de regelaar in het "gas" kanaal stopt (zie daarvoor de handleiding van de zender) .... dan zou er iets moeten werken .... vaak moet je de regelaar nog programmeren d.m.v. de "gas" stuurknuppel ... hoe dat moet is per regelaar anders, dus zie hiervoor de handleiding van de regelaar .... vaak is dat de knuppel in volgas zetten bij het inschakelen van de ontvanger/regelaar regelaar geeft piepje(s) dan knuppel in "uit" stand weer piepje(s) en de regelaar is gebruiks klaar ..... wat ook (vaak) ingesteld moet worden is het aantal accu cellen (meeste nu voor Lipo's standaard) dus als je op 6/7 cellen vliegt moet de regelaar op 2 Lipo's staan (anders doet-ie-ut-nie omdat de regelaar "denkt" dat de accu leeg is) .....

dus ik moet het kabeltje van de regelaar die ik normaal op de batt ingang van de ontvanger stop in het servo kanaal van de throttle stoppen (kanaal 3) zonder dat ik hiermee de ontvanger opblaas en de ontvanger ook van spanning voorzie.

LATER

Ok dit heb ik nu gedaan en je raad het nooit het werkt alleen moet ik even gas omprogrammeren volgas is nu net nul en anders om.
Echter de bijgeleverde schakelaar moet ik er nu tussenuit laten omdat deze maar 2 draadjes heeft en speedcontroller heeft 3 draadjes uitgang naar de ontvanger.

p.s draai met 3S LIPO en 480 7 V motor

Meestal wordt het aan- en afkoppelen van de vliegaccu op de regelaar als "schakelaar" gebruikt.
Je regelaar werkt nu, maar moet de eindstanden van de sticks nog inleren. Hoe dat gaat staat in de handleiding. Deze handeling is meestal eenmalig, hoewel het bij eenvoudige regelaars wel voorkomt dat de eindstanden elke keer nadat een accu is aangesloten ingeleerd moeten worden.

Maar nog even een vraag, een 7 Volt speed 480 op 3 Lipo-cellen, is dat niet een beetje te veel van het goede? Drie Lipo's geven een spanning van iets meer van zo'n 11 Volt nominaal. Een volle accu nog wel iets meer.

Met vriendelijke groet,
N.P.S.

kan ik lekker lang vliegen zonder weer te laden vandaar plus accu voor volgende model heb nu easy star om te leren

De capaciteit van een accu bepaalt hoe lang je er mee kan vliegen. De capaciteit wordt uitgedrukt in mAH. Met een accu van 1200 mAh kan je (in theorie) twee keer langer vliegen dat met een 600 mAh exemplaar. Bestaat je pakket uit drie in serie geschakelde cellen (serieschakeling is gebruikelijk) dan mag je de de spanning van de cellen bij elkaar optellen, bij jou dus (maximaal) 3 maal 4,2 Volt is 12,6 Volt. De capaciteit mag je niet bij elkaar tellen. Is de capaciteit van één cel b.v. 1200 mAh dan is de totale capaciteit van het pakket 1200 mAh.

Heeft het accupakket een hogere spanning, dan wordt de motrorlooptijd (vaak extreem) korter. De stroom loopt bij hogere spanning sterk op, wat niet alleen voor een kortere motorlooptijd tot gevolg heeft, maar ook funest is voor de motor wegens de grote warmteontwikkeling en de toename van de vonken rond de motorborstels.

Of het praktisch is je motor zo te belasten vraag ik me af. Echter de gebruikers van de Easey Star kunnen daar meer over zeggen.

Multiplex adviseerd voor de Easy Star een Speed 400 6Volt met 6 cellen, dat is 7,2 Volt of 2 LiPo's en dat is 8,4 Volt.

Met vrendelijke groet,
N.P.S.

Die speed 400 7 volt kan makkelijk die 3s lipo aan. De motor trekt dan ongeveer 12 tot 15 ampere indien de guntherprop of de nieuwe multiplex prop gebruikt wordt. Het verhaal van N.P.S. over de lipo's klopt ook. Hou wel rekening met de maximale belasting welke die lipo aan kan. Zorg dat je op ongeveer 80% hiervan uitkomt en je lipo gaat hel lang mee.
Alleen voor de easystar als eerste toestel is die motor met die accu eigenlijk niet zo geschikt, de snelheid ligt daardoor een behoorlijk stuk hoger dan standaard en dat kan het iets lastiger maken.

N.P.S. zei:
...... of 2 LiPo's en dat is 8,4 Volt.

Met vrendelijke groet,
N.P.S.

2 cellen Lipo is 7,4V :roll:
Nog even over die Speed 400's en zo;
Ik heb diverse Graupner Speed 400's. Een Sp400 6V doet het prima op 2 cellen met een 6x3; een Sp400 7,2V is daarmee niet vooruit te branden. Op 3 cellen draait een 7,2V met dezelfde 6x3 ongeveer evenveel toeren als een 6V op 2 cellen. Alleen heeft die eerste daar veel minder stroom voor nodig (bij een bepaalde vliegsnelheid en toerental, vermogen is dan gelijk dus hoger voltage=lagere spanning). Met een 3 cel Lipo van 1000 mAh vlieg ik daarmee véél langer dan met een 2 cel, terwijl de snelheden nagenoeg gelijk blijven. En dat is ook logisch natuurlijk; die 3 cellen heeft een derde meer Watts in zich dan die 2 cellen.

Je redenatie zit op de goede weg, maar klopt niet helemaal.

Je geeft aan dat een 6 Volt motor met een 6x3 propeller op 2 Lipocellen ongeveer hetzelfde toerental draait als een 7,2 Volt motor met dezelfde propeller op 3 lipocellen.

Het asvermogen dat beide motoren leveren is dus gelijk. De ene accu levert nominaal ongeveer 7,4 Volt de andere 11,1 Volt.

Omdat vermogen (P)= spanning (V) x Stroom (A) is, is de stroom die de 3 cellige accu levert ongeveer 33 % lager. Bij gelijke accucapaciteit zal de motor 33% langer draaien, waarschijnlijk nog wat langer omdat de accu het fijner vindt om een lagere stroom te leveren en omdat verliezen in bekabeling, regelaar en motor bij een lagere stoom minder zijn.

Je uitspraak hoger voltage=lagere spanning is niet juist omdat spanning en voltage benamingen zijn voor hetzelfde. Ook je uitspaak dat een driecelige accu's meer Watts in zich heeft is onjuist. Vermogen wordt uitgedrukt in Watt. De capaciteit van een accu in Ah of zoals meestal in de modelbouw in mAh, een 1000 maal kleinere eenheid.

Met vriendelijke groet,
N.P.S.

U is helemaal juist, was een typefoutje. Hogere spanning is lagere stroom(bij hetzelfde gevraagde vermogen) had er moeten staan.
En ook het tweede klopt natuurlijk. Had Watt-uur of iets van die capaciteits strekking moeten zijn :oops: .

Maar waar het me om ging is eigenlijk dat de opgegeven nominale werkspanning bij met name Graupner nogal onbegrijpelijk is. Hoewel de Speed 400 serie van die fabrikant toch wel redelijk gericht is op de vliegende modellen draaien de motoren met dat nominale vermogen vaak veel te weinig toeren, zeker in combinatie met de voorgeschreven props.
Ik was in eerste instantie huiverig om een 6V motor aan 2 Lipocellen te koppelen maar dat blijkt totaal overbodig. Ze draaien daar al tientallen uren op zonder dat ze ook maar iets lijden.

He jongens even chillen eerst leren vliegen en dan zie ik later wel verder had natuurlijk met een NiMH prima uit kunnen komen maar was al weer verder aan het kijken dan de easy star vandaar de 3S lLIPO 2200 maH.

Back