stuur probleem shovel

Hallo mede bouwers,

Ik zit met het volgende probleem.

Het sturen van mijn omgebouwde bruder shovel gaat niet goed.

Heb het nu op 2 manieren geprobeerd,

Manier 1 : met 2 stuurstangen

hierbij is de stuuruitslag helaas niet voldoende naar mijn voorkeur, en hij wringt dat wil zeggen de ene stang wil dan eigenlijk knikken maar kan dat niet en gaat daardoor tegen werken

full

full

full

manier 2 : met 2 tandwielen en een ketting

het voorste tandwiel zit vast aan de voorbouw, het achterste zit op de servo
bij het sturen naar links gaat het wel redelijk goed, naar rechts wil niet ketting gaat dan niet rond maar vouwt zich op tussen de tandwielen

full

full

full

full

Hebben jullie dat varkentje al eens eerder gewassen ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je 2 kleine busjes/geleiders/blokjes kunnen monteren om te voorkomen dat de ketting naar binnen vouwt?

Verder heb ik in het algemeen de ervaring met dubbele servostangen op dezelfde hevel, dat deze perfect parallel moeten staan, is het eventueel een optie met slechts 1 stang te werken?

@ tamaniac, Ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoelt met 2 stangen op 1 hevel ??

Maar 1 stuurstang in totaal kan ik ook wel eens gaan proberen.

Nu heb je 2 stangen aan 1 servo verbonden. Mijn ervaring met bijvoorbeeld het roer van een bootje, is dat beide stangen dan perfect uitgelijnd en parallel moeten staan, om zichzelf op een gegeven moment niet te gaan tegenwerken.

Neem je 2 draaiende schijfjes met 2 stangen verbonden, dan heb je een soepele beweging mits op beide schijfjes de stangen een aangrijppunt hebben onder dezelfde hoek en op dezelfde afstand van het center. Iets verschillend geeft wringing. Misschien kun je als test 1 stang weglaten, om te kijken als zo de beweging soepeler gebeurt, of misschien kun je inspiratie halen bij bijvoorbeeld het principe van gasstangen van een nitrowagen, waarbij veertjes tussen de eindpunten van de stangen zitten.

Tip :

1 stuurstang gebruiken i.p.v. 2 stuurstangen op de servo.

Is de servo wel krachtig genoeg om de sturen, zeker in het zand ??

Hallo S.Visser

Twee stangen gaat perfect MITS de twee stangen in de middenstand parallel staan zoals @tamaniac al zegt.
Kijk maar naar het volgende filmpje:

0009 - YouTube

Mvg Opa Wil

Ik ben het met Piet eens, die 2 stuurstangen werken elkaar tegen, omdat het hart van het bestuurde deel precies in het draaipunt van de knik as moet zitten, en dat is niet het geval, deze hevel ligt daar veel verder vandaan; daarom werken 2 stangen allen perfect bij een vaste set-up van het hart van de hevels en dat is hier niet het geval: de knik-as zit daar tussen endaarom verandert de afsatand tussen de servo en de vaste hevel.

1 stuurstang zou in deze opzet wel moeten werken, maar mijn voorkeur zou toch zijn, om het hart van de hevel te laten samenvallen met het hart van de knik.

De 2e opzet zou m.i. wèl moeten werken, want het lijkt op de foto's dat het hart van tandwiel samenvalt met het hart van de knik set-up.
Is dat het geval?
Cor

Hallo heren,

Ik ga het opnieuw proberen met de 2 stangen, en dan proberen het op jullie aangegeven manier gemonteerd te krijgen ( parallel en op het hart van de knik )....

En nog ff op zoek naar een goede zware servo, lees hier op het forum over mijn gebruikte servo niet zo heel erg positieve berichten ( slecht terug komen naar het nul punt ed.. )

Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte..

Groet sascha

@ adrie,

:D:D voor niks gaat de zon op...

Ik ben al aan het kijken geweest maar ik ben eigenlijk niet van plan om 80 a 90 euro voor een servo te gaan betalen :shock:

Ik kwam deze tegen, zegt het jullie iets ??

full

Dus elke tip is welkom

hallo,

Ik heb het een en ander aangepast, en het lijkt nu wel erg mooi te werken.

full

full

perfect op het hard van de knik ;)

Onbelast ( zonder achter aanbouw ) stuurt hij zeer mooi, maar zodra ik hem weer verder in elkaar schroef en op de wielen zet is het gedaan met het sturen:(

2014 08 23 09 10 20 - YouTube

Ik vermoed dat het probleem toch de servo is, ontvanger accu is vol. ( 2300 mA Nihm ).

Of gewoon geen servo en een rb motor voor het sturen.

In de club heb de 1 al 4 stuur servos der uit gebrand door het zware werk.

Rb motor aan sturen met cti servo Electronica

@ arjanN, ik heb er nu een 20 kg servo in zitten, en dit lijkt erg goed te sturen. Heb ook ff gevoeld. Wordt wel warm maar niet heet, dus het zou waarschijnlijk wel goed gaan.

Hier een filmpje van de shovel, stuurt goed en heeft ongelofelijk veel kracht. Hij loopt met gemak die koffer op, en ook met het grootste gemak over een werkschoen.
En de cilinders zijn ook erg sterk, hij kan zichzelf netjes op drukken.

20140824 133102 - YouTube

Nu de afwerking nog, verlichting ed. En dan verder met de truck combinatie :D

Back