Stuur problemen

• Topicstarter Topicstarter cessna182
  • Startdatum Startdatum
Hallo Raymond,

De prop was dus duidelijk niet gebalanceerd, anders waren je lagers niet zo snel uitgelijerd...
De grotere massa van de prop (t.o.v. een plastic prop) heeft je waarschijnlijk je koppeling gekost.

Dat de acceleratie goed was neem ik direct aan, je hebt een groot bladoppervlak.

Houdt met de drieblad de temperatuur van motor en regelaar in de gaten, de stroom zal hoger zijn, vergeleken met een tweeblad van dezelfde diameter.

Groeten, Jan.

Je zou de trailing edge van de spiegel scherp kunnen maken, zodat de stroming afbreekt, in plaats van omhoog te kruipen langs de spiegel, het resultaat is merkbaar, maar waarschijnlijk bij deze motorisering niet opvallend méér.

Even een vraagje daarover. Dat houdt in een paar stripjes aan de schuine kanten van de bodem, aan weerszijden van de schroeftunnel? Of op een andere plek?

Even een vraagje daarover. Dat houdt in een paar stripjes aan de schuine kanten van de bodem, aan weerszijden van de schroeftunnel? Of op een andere plek?
In dit geval is de trailing edge de hoek tussen de spiegel en de bodem (en de schroeftunnel),
De ronde hoek van het dieptrekken van de romp wil je graag scherp hebben, een ronde hoek genereert weerstand, omdat het water rond die hoek omhoogkruipt.

Als de hoek scherp is, breekt de waterstroom af.

full

Bij ABS rompen doe ik het meestal zoals op bovenstaande schets; een smalle strook ABS plak ik met een oplosmiddel als MEK of aceton tegen de spiegel, de ronding vul ik met een papje van ABS opgelost in MEK.

Nadat de zaak volledig is uitgedampt, vijl ik de trailing edge scherp.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Loopt die strip dan over de hele breedte van de boot, dus volgt hij ook de ronding van de schroeftunnel, of alleen over het vlakke gedeelte van de spiegel?

nee, trimkleppen zijn er voor om de boot te "verlengen" wat je met deze strip wil bewerkstelligen is dat het water de boot juist los laat.

Daarnaast zijn trimvlakken ook een lapmiddel om een slechte set-up te camoufleren...

Er zijn maar een aantal toepassingen waar trimvlakken werkelijk nut hebben, een goede set-up heeft over het algemeen geen baat bij 'remkleppen', integendeel.

Groeten, Jan.

Back