Stuur-servo's

Ik stelde elders op't forum een paar vragen i.v.m. zenderinstellingen en kreeg er goeie tips. iemand haalde er echter ook het belang van de stuurservo aan en eerlijk gezegd heb ik ook daarvan weinig kaas gegeten als rc-beginneling.

Nu, ik kan makkelijk aannemen dat een hyperdure servo zeer wellicht altijd geschikt gaat zijn maar ik weet zeker dat de ene rc-wagen andere vereisten heeft dan een andere.
Wat zijn volgens jullie voor bepaalde wagens de minimale, de aangeraden vereisten zijn ... of wat "over the top" is?
Ik heb eigenlijk enkel interesse in 1/10 electro maar andere types kunnen natuurlijk ook opgegeven worden.
(heb hieronder maar snel een aantal lijstjes gemaakt, kan best zijn dat bepaalde types amper bestaan of andere ontbreken :$ )
Als iemand info heeft en post, kan ik dit lijstje makkelijk aanvullen.
Mocht al deze info al ergens anders staan .. :) heb ik slecht gezocht, veel typwerk (en knippen en plakken ;) )voor niets gedaan maar ben ik toch geholpen :)

• 1/10 Electro On-road outdoor: min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/10 Electro On-road indoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/10 Electro Off-road:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/10 Nitro On-road outdoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/10 Nitro On-road indoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/10 Nitro Off-road:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/12 Electro On-road outdoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/12 Electro On-road indoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/12Electro Off-road:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/12 Nitro On-road outdoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/10 Nitro On-road indoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/10 Nitro Off-road:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/18 Electro On-road outdoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/18Electro On-road indoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/18 Electro Off-road:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/18 Nitro On-road outdoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/18 Nitro On-road indoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/18Nitro Off-road:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/8 Electro On-road outdoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/8 Electro On-road indoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/8 Electro Off-road:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/8 Nitro On-road outdoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/8 Nitro On-road indoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/8 Nitro Off-road:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/5 Electro On-road outdoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/5 Electro On-road indoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/5Electro Off-road:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/5 Nitro On-road outdoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/5 Nitro On-road indoor:min speed: min torque: / best speed: best torque:
  • 1/5 Nitro Off-road:min speed: min torque: / best speed: best torque:

Het is allemaal zo persoonlijk wat je wensen zijn, en deels natuurlijk ook van belang waarvoor je het spul gebruikt, wedstrijden,on of offroad of puur hobby.

De ace 1015 zijn sterk erg snel, en passen iig op de 1 op 10, en 1 op 8 on en offroad, en op het gas van bigscale , hier ook on en offroad.

ok, about persoonlijk wensen. Ik zou zeggen dat hobby-rijden overeen komt met minimale vereisten.
Beste prestatieszijn dan nodig voor competitie.

of is mijn vraag dan zo absurd?

Nee dat zeker niet, echter het is zo erg persoonlijk, en hangt heel erg af van wat JIJ wilt en verwacht....

Teven is het ook zo dat meestal een budget genoemd word, en dan daarin " DE BESTE" servo wordt gekozen, lees het meest bijpassend aan je eisen, en binnen het gestelde budget.

Emil

Wil je maximale performance voor je 1:10 en 1:8 zijn de Sanwa's WRC en de betere modellen van KO prima maar wel duur.

Voor zeer goede prestaties en zeer betaalbaar de TT/ACE DS1015 servo's die ook zeer goed zijn in de offroad en met 2 tegelijk ook op de stuur van een bigscale.

Voor algemene goede servo's komen de Futaba 3050 en de Robbe 251 modellen in aanmerking als ook de Hitec 56xx en de 59xx (al heb ik het zelf niet zo op Hitec modellen)

Voor de 1:18 modellen is de Hitec HS81mg veel gebruikt ook de Multiplex Tyni-MG. Als digitale servo heeft KO een snelle en is de Multiplex Digi-Polo een goede.

Hoi,

Thom, bevalt de servo? Ben ook op zoek naar iets beters dan de bijgeleverde servo's destijds bij mijn Futaba F16...

Enne... Werken de hedendaagse servo's nog wel op antieke ontvangers? ;)

Dank!

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is de ontvanger die destijds bij de Futaba F16 zat. Niet echt antiek.
Wat me erg opviel is dat de setup nu met de standaard servo echt traag is vergeleken met wat ik allemaal zie op Youtube. Maakt niet uit met de stock motor of de Gold die er nu inzit, maar ik wil naar iets snellers en dan kan ik vast wat kracht en reactiesnelheid gebruiken.

Voor zeer goede prestaties en zeer betaalbaar de TT/ACE DS1015 servo's die ook zeer goed zijn in de offroad en met 2 tegelijk ook op de stuur van een bigscale.

Jup de Ace DS1015 zijn echt top servo's.
Word erg veel bij de bigscale rijders gebruikt, 90% zo'n beetje rijd er wel mee.

Mààr niet als stuurservo, daar kunnen ze toch minder goed tegen blijkbaar...
Als Gas/Rem servo zijn ze echt super, veel power en aardig snel.
Ik heb er nu eentje in gebruik die al 2.5 jaar trouw zijn dienst doet.

Wel is hij wat zwaar door zijn dikke alu huis denk ik?

Ze zeggen dat de ACE DS1015 echt veel stroom gebruikt. Klopt dit?

Back