stuurrichting servo

Nu ik wat testen met mijn Knight Hauler + MFU aan het doen ben loop ik tegen het volgende aan:

Alles gaat zoals het hoort met geluid en verlichting alleen stuurt de truck naar links als ik naar rechts wil (de richtingaanwijzer geeft wel rechts aan).
Ik heb daarna op de zender het kanaal geinverteerd maar dan stuurt ie goed maar de richtingaanwijzer klopt dan niet. Logisch als je met de MFU werkt.
Nu dacht ik, misschien heb ik de draadjes van de verlichting niet goed aangesloten (rechte op linker en omgekeerd) maar dat bleek na een simpele test (één stekkertje eruit halen) niet het geval. Het kabeltje van het rechterknipperlicht zit ook op de aansluitpoort daarvoor op de MFU.
Nu kan ik simpelweg de kabeltjes van de verlichting omwisselen en dan ben ik er ook maar ik wil eigenlijk weten wat hier aan de hand is.

Op de één of andere manier draait de servo in tegengestelde richting dan volgens ontwerp van de stuurinrichting gedacht was.
Wie herkent dit?

ja had ik ook je moet in de zender de 2 en 3 ( denk ik ) omdraaien dan stuurt die goed maar dan heb je de pinkers die verkeerd gaan maar ik heb de linkse op de rechtse en de rechtse op de linkse aangesloten en dan werkt het wel goed

ze hebben me eens gezegd waar dat aan zou kunnen liggen ik denk dat het dit is de truck is chinees of amerikaans en de zender is van andere makelij ik dacht dat het hier aan lag ik kan verkeerd zijn hoor maar ik dacht dat je dit bij elke truck moest doen

Hoi Ron,

Om alles te houden zoals het zou moeten zitten...

Zorg er eerst voor, dat je de servo en ook de motor de juiste kant laat opgaan...
Vervolgens zul je nogmaals je MFU moeten instellen/leren met je zender.

Op die manier leerd de MFU weer de nieuwe standen van de sticks :)

Succes...

Thanks Marten. Je bent mijn vraagbaak op dit moment :D

Zorg er eerst voor, dat je de servo en ook de motor de juiste kant laat opgaan...
Bedoel je hiermee dat ik dat eerst op de zender moet instellen via omkeren servorichting? Alle servo's draaien toch op eenzelfde manier (initieel links op de zender is toch altijd links draaien van de servo) en daarop is de stuurinrichting toch ontworpen in de Truck (Ik kan ook de lever op de servo 180 graden draaien). Zet ik voor de controle of de servo de juiste kant op draait eerst de servo op ontvanger?
Nu lijkt het erop dat de MFU de richting omkeert.

Ik zal het vanavond proberen. De MFU is blijkbaar intelligenter dan ik dacht.

Laatst bewerkt:
Hoi Ron,

Normaal is een servo inderdaad 1/1 met de zender, mits die rechtop staat en zonder hevel !

In vele gevallen is dat niet altijd te realiseren, vandaar die optie om reverse op je zender te activeren.
--------------------

Dit kun je idd het beste even testen zonder MFU, dus regelrecht vanuit je ontvanger naar de stuurservo/schakelservo.

Als dat allemaal naar behoren werkt, dan weer de MFU aansluiten en opnieuw instellen.

Succes...

Marten,

Nu ik de mechaniek via de bouwtekening van de Knight Hauler even naloop zie ik dat als de servo links draait er naar rechts gestuurd wordt.
Dat betekent dus dat het stuurkanaal initieel geinverteerd moet worden. Was handig geweest als Tamiya dat even in de handleiding vermeld had.

Eigenlijk toch wel gek. De hevel kan volgens mij makkelijk 180 graden gedraaid worden. Dus geen technische noodzaak om af te wijken.

Hoi Ron,

Als je de hevel 180gr. draaid, dan zullen de krachten niet optimaal zijn !
Je berijkt het beste om het zo haaks mogelijk op de fusee te bevestigen.

En de kans is groot, dat het daardoor scherper naar rechts of links zal sturen !

Betreft Tamiya en een handleiding... hmm, zijn daar wel woorden voor ? :)

Nog even het volgende nu ik toch alle servo's naloop: hoe moet de trekkerkoppeling werken?
Stuurknuppel naar boven = hevel naar cabine?

Ik ben er denk ik voor een groot deel uit.
Het lag ook aan de servo's. Ik heb wat met andere servo's geexperimenteerd en nu blijkt dat Acoms servo's links draaien als je ook links zendt. De voor de besturing en versnelling door mij gebruikte Graupner en Modelcraft werken omgekeerd.
Het blijkt dus dat servo's van verschillende merken ook verschillend werken.

Ik heb er nu voor gezorgd via de omkeer funktie van de zender dat alle servos juist draaien en daarna de MFU geprogrammeerd en nu werkt alles zoals het moet. Deze tip had wel even in de handleiding kunnen staan van de knight hauler vind ik.

Hey Ron,

Fijn te lezen dat het gelukt is...
En inderdaad hadden ze die paar zinnen er wel bij mogen zeggen :)

Veel plezier ermee...

Back