stuurservo tamiya TT-01

Discussie in 'Electro auto's' gestart door RC-nooby, 3 aug 2008.

  1. RC-nooby

    RC-nooby

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Vlaams-Brabant (belgië)
    Hallo,ik denk een tamiya TT-01 te kopen,maar nu weet ik niet hoeveel kilogram/cm zo'n servo moet hebben.Ik heb bij bouwverslagen gezien dat psygho (emil) een 15 KG/cm gebruikt,maar is dit nu geen overkill?
    Liefst zou ik er zon 30 euro aan besteden.
    groeten,
    Lennert
     
  2. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Een standaard servo van 3kg/cm zal opzich vaak al voldoende zijn.

    Wil je wat meer dan kan je rond de 6kg/cm gaan zitten. Maar echt veel meer heb je opzich niet nodig. 15kg/cm is opzich een beetje overkill maar als je alles goed afsteld kan je dat ook prima gebruiken.
     
  3. RC-nooby

    RC-nooby

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Vlaams-Brabant (belgië)
    Ok,bedankt!:D
    Dan wordt het een 6KG/cm servo:)
    Eigenlijk heb ik 100 euro voor een servo,maar als je met 6KG genoeg hebt kan je dat beter uitgeven aan een regelaar en kogellagers.
     
  4. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ik zou Kogellagers en een goede regelaar wat hoger op je lijstje zetten waar je je geld aan uit geeft. Dan zou ik zelf eerder een standaard 3kg servo gebruiken en misschien later is een betere servo kopen.
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Bijna iedere sevo voldoet, lieft een zo snel mogelijke,maar een standaard servo is goed genoeg, bv de standaard servo van conrad, of welke met zenders word meegeleverd..

    Ik spoor niet helemaal, en had deze servo nog liggen, vandaar dat ik hem er toen opgezet had, maar dit voldeed niet, heel erg nerveus in het middengebied, omdat hij niets te doen had qua kracht... Toen kwam er een 0606 op en dit was wel goed....

    Eerlijk, pak een goedkope standaard servo!, zeker vor de tt01!
     
  6. RC-nooby

    RC-nooby

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Vlaams-Brabant (belgië)
    Ja,maar ik ben een beetje in de war he,bij mn bigscale een servo van 20 KG en 15 KG (waarbij hij nieteens vollop remt),en dan een 3 KG op het sturen,dat leek me niets.dus nu kan ik beginnen met de koop,maar ik wil hem zo snel mogelijk hebben,en ik heb een antenne,de auto,en servo,... nodig,ik kan dit nergens vinden.Alleen bij pk racing,maar aangezien ze daar op vakantie zijn zullen er wel heel wat bestellingen zijn toegestroomd.
    Weten jullie nog een adresje?
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Conrad.nl en verder alle winkels die je mar kan opnoemen.. Of de lhs in de buurt....
    Een tt kan je niet vergelijken met bigscale ;)
     
  8. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Die 20kg servo voor een FG is aardig te vergelijken met de 3kg servo die je voor een 1/10 onroad nodig hebt. In beide gevallen een prima servo om goed mee rond te kunnen komen.

    Je kan altijd een krachtigere servo nemen. Maar zoals al wat meer gezegd, kan je beter je geld in kogellagers, regelaars en misschien een snellere motor steken. Daar bereik je veel meer mee dan een krachtigere servo te kopen. Is dan nog maar de vraag of jij merkt dat ie sterker is. Is dan dus aardig zonde voor je geld, zeker als de rest van de TT-01 nog standaard is.
     
  9. RC-nooby

    RC-nooby

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Vlaams-Brabant (belgië)
    Bedankt,ik denk dat ik hem ga kopen bij conrad.
    Ik koop hem omdat ik wat genoeg heb van mn FG (niet dat ik ermee stop),gewoon iets anders proberen,vanboven in de straat is is een mooi recht stuk waar heel veel jongens altijd gaan rijden.dan kan ik ook eens meerijden.Maar heb je aan zo'n tamiya nu veel schade?bij m'n FG heb ik geluk als ik onder de 500 euro per maand zit...
     
  10. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Zolang je nergens tegen aan rijdt zal de schade 0 zijn. Hooguit wat slijtage aan tandwielen en aandrijfassen.

    Rij je ergens tegen aan dan is het moeilijk te zeggen wat het resultaat is qua schade. Maar je zal nooit heel erg veel kwijt zijn want onderdelen zijn over het algemeen wel een stuk goedkoper als die van een FG.
     
  11. rickky

    rickky

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    491
    Locatie:
    amersfoort
    ik vind electro 1:10 stukke goedkoper dan FG.

    Heb een tijd geleden fg gereden, koste me ook klauwe met geld. Onderdelen van fg zijn bijna 3x zo duur dan electro 1:10. En onderdelen van tamita tt-01 zijn best goedkoop.
     
  12. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Koop jij iedere maand een nieuwe FG dan?
     
  13. Baja5B

    Baja5B Guest

    hij bedoelt 500 euro aan schade per maand denk ik ;)
     
  14. rickky

    rickky

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    491
    Locatie:
    amersfoort
    dan rijd hij wel heel veel schade of niet?:p
     
  15. Baja5B

    Baja5B Guest

    nou,, je hebt er mensen bij tegenwoordig:rolleyes:
     
  16. RC-nooby

    RC-nooby

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Vlaams-Brabant (belgië)
    Eigenlijk niet,als je op topsnelheid een paaltje raakt (al 3 keer gebeurd) dan is je hele voorkant kapot en de stuurservo.Dan vlieg je op je dak en maak je de rolkooi de bougie en het bougiekapje kapot,en je molt dan ook nog eens je carb omdat je op je achterste land.als daarna blijkt dat er een lager in het diff kapot was waardoor je 2 bandensets hebt gemold.
    En ja,je neefjes komen naar je huis en ze willen weten hoe lang die antenne is,antenne kapot.Het is altijd wel iets,en ondertussen 60 euro aan verzendoksten betaald omdat je iets vergeet in je bestelling...:mad:
     
  17. Baja5B

    Baja5B Guest

    je hele voorkant lijkt me sterk want dan heb je al 3x een nieuwe bodemplaat gekocht, en dan ben je al gauw een 100 euro kwijt per plaat ;)

    en alu armen, dat kost je wat !
     
  18. RC-nooby

    RC-nooby

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Vlaams-Brabant (belgië)
    Nee,de hamer erop en hij is terug recht:D
    maar ik bedoel de draagarmen en de fussees enzo.
    maarja we gaan nu wel off topic he (niet dat ik het erg vind)
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Even puntjes op de i zetten:
    Ik zie de hele tijd kg/cm (kilogram per cm) staan maar het moet zijn kgcm (kilogram maal centimer). Als het kg per cm zou zijn, zou de 'kracht' toenemen met een groter heveltje terwijl deze juist afneemt. Het product van kracht en afstand (koppel) is constant.
    Idem N/cm (Newton per centimeter) en Ncm (Newton maal centimer).
     
  20. RC-nooby

    RC-nooby

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Vlaams-Brabant (belgië)
    Ok,dat weet ik nu ook weer:D
    ik wist wel dat de kracht per centimeter halveerde (niet?)
    maar zo wiskundig had ik het nog niet bekeken:)
     

Deel Deze Pagina