Ik heb sinds kort een nieuw vliegtuig...maar de stuurstangen daarop waren niet veel soeps. Nu wil ik zelf nieuwe opzetten maar hoe buig ik precies de goede hoek, zodat hij aan de servo armen kan... Dacht zelf aan verhitten en buigen....met vogelbek tang ,of weet iemand anders een betere oplossing?? Alvast bedankt
er zijn HEEL veel manieren om stuurstangen te maken. eea afhankelijk van wat voor toestel je hebt. - Buigen. je buigt een z in de stang, waardoor de stang normaal niet meer uit de hevel kan. wel vrij irritant om de stang een tikkie in te korten of langer te maken. en vaak wil het niet zo lekker door de bochtjes heen. gaat ie wel lekker door de bochtjes heen, heb je weer speling meestal. - alleen een 90 graden bocht in de stang buigen, en dan via een tonnetje (zo'n aandraaidingetje oid) de stang vastzetten in de hevel. - verenstaal stuurstang, met soldeerbus, daarop een kwiklink. dankzij de soldeerbus en kwiklink een stelmogelijkheid. en makkelijk eraf te halen. wel het spul borgen. - sullivan stuurkabel. daar zit meestal een setje kwiklinks en zo bij. mooi spul, loopt soepel. wel regelmatig ondersteunen, anders knikt hij weg bij belasting (en dan gaat het stuurvlak niet mee) - ipv de kwiklink, een kogelgewricht. kan de stang enige zijwaartse beweging opvangen.
Ah! Dag Bill. Eerste berichtje! Dus welkom op het MBF! Vergaarbak van een bende know-how! Er is een zoekfunctie op het MBF Zelfde vraag binnen een week tijd... Maar soms zoek je je wel het schompes naar de juiste terminologie. Knetters! Heet stoken om te buigen is bij stuurstangetjes eigenlijk niet nodig, staal wordt er bovendien flink slapper van, zeker als je het rood heet stookt, veranderen de eigenschappen. Dus beter van niet... ofwel... uit den boze! Beter is om over een goede set buigtangetjes in alle geuren en kleuren, knijptangetjes, z-bend tang (Ron gaf dit al aan)... Die dan ook goed grip hebben op je werkstukjes, die dan meegeven op de manier die jij wil. En een Dremel-/Proxxontool met allerhande opzet bitjes... geeft je nog meer armslag om mooi werk af te leveren. Immers, goed gereedschap is het halve werk. Je kan er niet genoeg van hebben. Hieronder nog wat tips naast wat Student heeft geschreven... http://www.modelbouwforum.nl/threads/zelf-maken-pushrod-set-mini-apprentice-s-hbz3105.247409/ Noot: Stuurstangen haaks op de scharnierrichting plaatsen! Dit geeft een gezondere belasting op de servolagering... alleen crashen geeft meer slijtage. Voor wat het waard is, Gr Bas
Zo'n Z-tang is een stuk goedkoper bij onze Chinese vrienden: https://hobbyking.com/en_us/z-bend-pliers-heavy-duty-90-degree-up-to-1-16.html Maar zelf pak ik doorgaans mijn dunste tangetje en buig het uit de losse pols. Pakt een tikje ruim uit, maar dat is nauwelijks een bezwaar; ook een ruime Z zal niet uit het roerhoorntje ontsnappen, en ik hoef er geen wedstrijden mee te winnen.
Mijn favoriet voor korte aanstuurstangetjes (servos in de vleugel): 2mm fietsspaken - M2 draad op tappen en quicklinkjes erop. Perfect verstelbaar.
Als je dan ook nog het "knoopje" er aan laat zitten, heb je ook geen Z bend nodig, en neemt weinig ruimte in. Ook mijn favoriete methode
Helaas passen M2 stangetjes doorgaans door oogjes van onze servotjes (ik vlieg F3J zwevers met mini/micro servos)
Lasdraad is meestal een beetje slap. Verenstaal komt ook in vele diktes. Lasdraad...wel te gebruiken, hangt af van de toepassing. Voor aansturen in vliegendmodel niet 1.2.3 mijn voorkeur
Verendraad "Erikkou, Is dit eventueel ook te doen met rvs lasdraad? Heb iets voor je samengesteld: Enkele van de vele verenstalen draden. Gehard en zacht verenstaal: C55 (1.1204) (geen lasdraden) C60 (1.1211) C67 (1.1231) C75 (1.1248) C85 (1.1269) C100 (1.1274) Verenstalen in de handel en hobbyhandel verkrijgbaar, welke. Lasdraden staal: Geen concrete voorbeelden, helaas. Door dat deze lasdraden meerdere trekgangen doorlopen hebben zijn deze hard en stug geworden soms zelfs, maar dat ligt aan de legering, veerkrachtig. Worden draden verhit verliezen ze veel van hun eigenschappen die ze eerst meegekregen hebben. Voorbeeld, veerkracht is weg. Mechanische bewerkingen geven andere eigenschappen aan een metaal. Buigen, zetten, trekken verharden de regio van de bewerking. Roestvast verenstaal: RVS 301 (1.4310) RVS 304 (1.4301) gebruikelijk lasdraad (fietsspaken) RVS 309 (1.4828) gebruikelijk lasdraad RVS 316 (1.4401) gebruikelijk lasdraad RVS 420 (1.4034) Aluminium: EN 573-3 EN AW-5083 = (AlMg4,5Mn (3.3547) Draadsoort, verwerking en nabewerking bepalen de eigenschappen van een veer. Wil iemand deze info aanvullen of verbeteren, graag. Worden wij allemaal beter van. Veel modelbouwplezier, Willum
Ik gebruik al vele jaren 2mm lasdraad voor (korte)stuurstangen, bijv, ailerons, nog nooit problemen mee gehad.
H.B.Busking, Verenstalen Mooi overzichtje Willum. Top! Graag gedaan. Ik moest er even bij gaan zitten om het bij elkaar te krijgen. En dan heb je al snel dit. Dit kleine overzicht is vrij beperkt, maar al heel wat. Maar toch: Wil iemand deze info aanvullen of verbeteren, graag. Worden wij allemaal beter van. Veel modelbouwplezier, Willum