Stuurstangen monteren in zweverromp

Even een beroep doen op een hulplijn...

Ik ben een Alpina 4001 aan het restaureren. De machine heeft bij z'n vorige eigenaar één en ander meegemaakt...

Ik merk dat de hoogteroer servo redelijk soepel gaat en dat er niet te veel spel op het hoogteroer zit, maar het richtingsroer blijft minstens 1 cm links of rechts staan als de servo terug naar neutraal gaat. Oorzaak is de hele korte roerhevel aan het roer zelf, maar ook het feit dat de stuurstang (eigenlijk een plastic stangetje dat in een dikkere plastic huls loopt) op veel plaatsen in de romp los hangt en bovendien pas redelijk ver van de servo en het roer in de buitenste huls gaat.

Iemand suggesties om de bestaande huls vast te lijmen zonder dat ik overal met de hand bij raak? Ik geraak +- halverwege in de romp van de voorkant uit en achteraan is de opening maar 1 cm², daar kan ik dus net met een schroevendraaier door... Welke lijm gebruik ik best? 5min Epoxy met een klein stukje glasmatje om de x cm?

Of is het gebruik van stangen die niet in hulzen lopen een beter alternatief? En wat gebruik ik dan? Hardhout, balso, koolstof?

Hoogteroer blijf ik liever af. Ik zie zo meteen geen mogelijkheid om de aansluiting van de stuurstang aan de hevel los en terug vast te maken.

Alle suggesties welkom!

zo'n losse stuurkabel geeft problemen dat had je zelf al door:D:D.
Vaak is er lastig meer bij te komen.
Een oplossing is om van piepschuim een circel of rechthoek te maken ter grootte van de buiten afmetingen van de staartboom, ca 1 a 1,5 cm dik.
Deze prop je met behulp van een stokje naar achteren in de staart. Hierdoor komt de kabel opgesloten te zitten.
Zo maak je nog een tweede circel of rechthoek maar dan wat groter. Deze prop je ook in de staart maar dan minder diep. Hierdoor komen je stuurkabels vast te zitten.
Heb je ook foto's van deze kist?........ vinden we altijd leuk op dit forum
Succes.

Willem.

Ik begrijp dat de buitenkabel dus eigenlijk te kort is.
Je kunt hem wel vastlijmen, maar dit lost dus niets op.

Ik zou de buitenkabel er uit slopen en, of een nieuwe buiten,-en binnenkabel monteren, of inderdaad gebruik maken van een balsa stuurstang met aan beide uiteinden een metalen stang met een kwiklink. Ik heb ooit een Graupner DG100 gehad waar ook zulke stangen inzaten. Werkte perfect.
Er moet uiteraard wel genoeg ruimte voor de stang zijn in de staart.

Een nieuwe binnen,-en buitenkabel is waarschijnlijk het simpelst.
De buitenkabel mag niet bewegen dus op veel punten vastlijmen met epoxy of zo. Ik neem aan dat je wel stukjes piepschuim met een stokje in de staart kan duwen om zo de buitenkabel te fixeren.

Succes.

Jan

Een losse buitenkabel is geen enkel probleem zolang de uiteinden maar vast zitten! Kijk maar naar remkabel op fiets en brommer, Die zitten alleen op de uiteinden vast.

Buitenkabel (opnieuw) vastlijmen:
leg de romp zo neer dat de kabel onderin ligt.
Vervolgens met een lang latje oid. ingedikte epoxy over de kabel laten druipen. een klein glasmatje erover. uit laten harden.

Zit er geen speling op je servo?
Zitten de kwiklinks of wat je gebruikt voor koppeling zonder speling?
Is de romp (en buitenkabel) ooit gebroken en loopt daardoor de binnen kabel erg zwaar? Zit er een knik in je binnenkabel?

Dirk.

Een losse buitenkabel is geen enkel probleem zolang de uiteinden maar vast zitten! Kijk maar naar remkabel op fiets en brommer, Die zitten alleen op de uiteinden vast.

in theorie ja , praktisch nee

In de modelbouw gebruiken we plastik buitenkabels die je op 1 meter makkelijk 5 mm kan uittrekken .
De stalen veer bij de brommers rek je wel uit , maar die word alleen op trekken gebruikt en daar kan niks veranderen . ;)

De harde Sullivans rekken het minst uit , die witte uit ABS het meest.

Dus om de 10cm vast zetten is het beste om een bijna spelings vrije aansluiting te krijgen.

Ik heb al eens bij een 2,6 m diabolo de 2 hoogte buitenhulsen (sullivan) in een balsaholm gelijmt , hier was 0,0 speling bij een 8kg servo te merken.

Mvg johan

Hartelijk dank voor alle suggesties.

De huidige buitenkabel is inderdaad witte ABS...

Ik ga voor een vernieuwing van de buitenkabel door één van betere kwaliteit (Sulivan) of door een balsa staaf (ik ga mikken op 10*10 mm. Afhankelijk van wat ik kan vinden in de modelbouwwinkel. Dit op het richtingsroer.

Hoogte ga ik extra epoxy langs de bestaande kabel 'gieten' voor alle zekerheid.

ALs ik hem nog eens monteer, zal ik foto's posten. Niet echt een schoonheid, als ie maar goed en veilig vliegt...

buitenkabel op een balsa lijst vastlijmen evt omwikkelen met garen en dan die lijst in de romp lijmen
een andere manier is om de buitenkabel in te smeren met uhu plus en hem dan in de romp te leggen en met spons ofzo aan te drukken (ballon kan ook)

En ook buitenkabel zo recht mogelijk leggen zodat binnenkabel niet zijdelings kan bewegen in de buitenkabel t.g.v. kromming. Minder speling :)

Of stuurstangen van balsa maken, 10x10mm.

Laatst bewerkt:
Back