Stuuruitslagen van Kyosho caliber te klein????

Hee hallo heren van de mini-tuffers

Net met mijn Caliber rondjes gevlogen van een meter of 15 diameter, en zolang ik alles maar heeeel bedeesd hou gaat het goed, maar als er iets onverwachts gebeurt blijkt dat ik met volle stuuruitlagen gewoon te weing effect heb.(Met name nick naar voren) :bad-words:

Alles is af-fabriek gemonteert, en dus duidelijk gemaakt om te hoveren binnen. Maar een beetje ruiger en het wordt snel het einde van envelope.
Jammer, ben ik eindelijk aan wat meer sturen toe gebeurt dit!

Of.....zijn b.v. de alu-kop van b.v de piccolo geschikt om de boel te upgraden?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Vast bedankt

Groetjes
Guido :roll:

Een FP Micro stuurt af fabriek niet echt veel, en daar komt bij de de micro's in voorwaartse vlucht de neiging hebben te pitchen... De enige remedies zijn een lichtere flybar/paddlecombinatie, maximale uitslagen die je setup toestaat, en een zo hoog mogelijke rotorsnelheid. Ik weet niet of je je pitch kan instellen, maar iets minder pitch resulteert in een hogere rotorsnelheid en dus in snellere voorwaartse vlucht zonder pitch-up effect. Je kan inderdaad je kop stijver maken, maar ik zou dat eerst proberen met een strip over de kop van bladbout naar bladbout van bijvoorbeeld een stukje printplaat. Dit voorkomt het doorbuigen van de kop in vlucht en maakt dus de rotor-schijf vlakker, wat ook weer de pitch-up verminderd. Werkt dat dan goed dan kan je altijd nog een alu kop monteren...

Veel succes,

Ton.

Skidz zei:
Een FP Micro stuurt af fabriek niet echt veel, en daar komt bij de de micro's in voorwaartse vlucht de neiging hebben te pitchen... De enige remedies zijn een lichtere flybar/paddlecombinatie, maximale uitslagen die je setup toestaat, en een zo hoog mogelijke rotorsnelheid. Ik weet niet of je je pitch kan instellen, maar iets minder pitch resulteert in een hogere rotorsnelheid en dus in snellere voorwaartse vlucht zonder pitch-up effect. Je kan inderdaad je kop stijver maken, maar ik zou dat eerst proberen met een strip over de kop van bladbout naar bladbout van bijvoorbeeld een stukje printplaat. Dit voorkomt het doorbuigen van de kop in vlucht en maakt dus de rotor-schijf vlakker, wat ook weer de pitch-up verminderd. Werkt dat dan goed dan kan je altijd nog een alu kop monteren...

Veel succes,

Ton.

Ton,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Inderdaad dat pitch-up gebeuren merk ik wel duidelijk, en al bij vrij weinig voorwaartse snelheid.
De rotorsnelheid aanpassen zal niet eenvoudig gaan, maar ik kan het proberen, hij draait standaard al redelijk snel. ong 2500 rpm.

De flybar heeft geen gewichtjes, dus daar valt weinig te regelen, misschien een Piccolo flybar zonder gewichten proberen?

Het idee van stijf maken van de rotor door boven ook een plaat te monteren vind ik een goeie, en eenvoudig uit te voeren, dus dat ga ik zeker uitproberen.

Ik laat wel even weten wat het verschil is.

Andere rotorbladen?? Valt daar iets te halen?

De forward-nick heb ik op 70% moeten zetten want daarboven loopt de servo aan tegen het huisje van de servo, eens kijken of daar een modificatie te verzinnen is, dat scheel al snel 30% uitslag!

Als het weer het toe laat wat te knutselen ( Ik heb mijn knutselhok in een houten tuinhuisje wat nu ong. 50 gr is ) laat ik van me horen !

Bedankt!

Gr
Guido

Net nog even wat rondjes gevlogen om het pitch-up effect te bestuderen.
Inderdaad, bij minder vermogen gaat de neus omhoog.

Het probleem wat ik dus nu heb is het volgende.....
Stel ik tuf lekker vlot in de rondte, hoe krijg ik dan de snlhid eruit zonder in een 50 graden nose up situatie verzeild te raken?
Wat ik nu steeds doe, is heel rustig rondjes tuffen en met weinig vermindering van vermogen de heli laten vertragen, het laaste stukje merk ik dan dat íe erg nose-up wil, dus geef ik VOL nose-down en een dot vermogen. Hierdoor klimt ie een meter of anderhalf, maar komt wel weer stil te hangen in de hover, waarna ik kan dalen en landen.

Is het met een FP niet mooier te doen, of moet ik gewoon idioot veel tijd/afstand gebuiken om de snelheid er uit te krijgen?

Ik heb de modificatie's nog niet geprobeerd, maar ik hoop daar van de week aan toe te komen.

Vlieg ze
Guido

Back