Stuwkracht/lift vooraf inschatten/uitrekenen

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door htt-thalan, 10 jun 2012.

  1. htt-thalan

    htt-thalan

    Lid geworden:
    26 jun 2011
    Berichten:
    4
    Tijdens het scavengen van onderdelen voor een hovercraft kreeg ik de beschikking over twee hele leuke fans uit een heavy-duty voeding van een storage array.

    Het gaat hier om 6cm 11.000 toeren fans met de volgende waardes:

    12 volt
    1.50 ampére
    65CFM / 1,84m3/min airflow
    379Pa drukvermogen
    115 gram eigen gewicht

    Als bodemplaat heb ik een schuifdeksel uit een wijnkistje, superlicht hout dat bijna als een blaadje door de wind kan dwarrelen, zó licht ;).
    Ik gebruik de besturing/servo's uit een op afstand bestuurbaar auto'tje, body word gemaakt van schuim (dus wederom heel licht).

    De besturing van de hover word gedaan door de lucht van de 2e fan als een soort jetstream te sturen en ook langs voor aan te laten zuigen voor extra snelheid. Nu wil ik de draaien van de stream koppelen aan een stukje gewicht, zodat hij bij het sturen ook echt in de bochten 'leunt'.


    Dat gewicht zou mooi het accu/batterijpakket kunnen zijn, we gaan voor efficientie immers. Ik wil hiervoor het lasermechanisme uit een cdromspeler gebruiken, zodat je de verplaatsing van het gewicht nauwkeurig kunt afstellen.


    Nu komt dus mijn grote vraag... hoe kan ik uitrekenen of met redelijke zekerheid inschatten hoeveel gewicht in stuwkracht zo'n fan kan dragen? Ik wil gebruik maken van een dubbele rok, voor extra bodemspeling en dus ook meer druk naar onder toe. De bodemplaat in kwestie is ongeveer 30cm x 25cm groot. Ik zou bijvoorbeeld voor 10x Oplaadbare 2000mAh AA batterijen kunnen gaan, dan heb ik ongeveer 30minuten vliegtijd op 2 fans, maar dat weegt meer dan een goed accupak.
     

Deel Deze Pagina