Styro + abachi vleugel uit twee delen verlijmen

Hallo,

Ik ben een heel oude zwever aan het bouwen; de Sirius 300 van Aviomodelli. De vleugels van dit model bestaan uit een styro kern met abachi bekleed. Eén vleugel is ong. 145cm lang en bestaat uit twee delen. De velugeltip is 40cm en moet recht verlijmt worden (dus geen knik in de vleugel). Volgens de tekening zijn deze twee delen vlak tegen elkaar verlijmd zonder dat er een holm of ligger in de kern zit. De stevigheid zal worden verkregen door de voor- en achterlijst.
Mijn gevoel zegt dat deze verbinding redelijk zwak is. En een extra versteviging toevoegen is extra gewicht toevoegen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Hier een foto om een en ander te verduidelijken.
Styro abachi vleugel.png
 
Met epoxyharz verlijmen, eventueel een of twee deuveljes mee in lijmen.
De vleugels van mijn Fauvel komen ook zo aan en Muder geeft de zekerheid dat dit voldoende is.

Johan.
 
Zou je er ook niet een wikkeltje glasdoek omheen zetten?
Dat werkt als een mof.
Wat je ook wel ziet is dat men twee sleuven aan brengt met liggertjes, gemaakt uit vliegtuig berken multiplex, ± 2cm of meer per helft ingelaten, naar eigen inzicht. Die liggertjes verlijm je met PU bruislijm (niet met UHU Por... een soort velpon). De PU bruislijm geeft optimale hechting met schuim en de houtdelen.1 liggertje op het CG (de virtuele ligger) een eentje wat verder naar achteren? Dan krijg je zeker een goede hechting. Onthoudt... de sterke komt niet uit het schuim, maar uit de abachi indekking. Het schuim dient slechts als 'spacer' tussen de houtlagen.

Geen informatie in de bouwbeschrijving?
 
Tja, die bouwbeschrijving is in het Italiaans (en niet erg uitgebreid) en google translate kan er niets van maken. Op de tekening is niet aangegeven dat er "iets speciaals" moet gebeuren met de verbinding.
Glas eromheen doe ik liever niet omdat je dat zal blijven zien. Ik wil de vleugel nl niet verven maar voorzien van een vernislaagje.
De optie met liggertjes spreekt me wel aan, het lijkt een beetje op de duvels die Johan voorstelt. Ik denk dat ik daarvoor ga.
 
Je gaat Lakken? Kan met PU of met lamineer epoxy. Geen vernis... jachtlak in die zin.
PU zou ik niet zo snel op waterbasis doen, wegens vocht-water inwerking en dan kromtrekken van de vleugel. Dus dan een G8 polyuretaanak die UV bestendig is, oplosmiddlenbasis. Met poetsen kan je zelfs een dashboard finish krijgen.
Glassen... het glas wordt vrijwel onzichtbaar als je gaat lakken/lamineren! PU of epoxy!
Bij zo een bedrijf als Polyservice kan je goed terecht voor de juiste stofjes.

Ook even bij het zweefforum even de ideeën bespreken voordat je gaat aanvangen.
Dan beslissen op welke techniek?

Boel mag zeker niet te zwaar worden. Verder kan je denken aan glasheldere Oracoverfolie.
Lakken is het mooist om te zien, doch astiger te repareren. En een deukje loop je pardoes op.
Een dekkende strijkfolie is wat dat betreft handiger. Altijd schade behoorlijk onschitbaar weg te dekken in een redelijke oogwenk.

Bij geweven glasdoek denk ik aan 25 grams. Daarmee maak je de abachi huid sterker. Natuurlijk geen 250 grams.
Je kan die banen over de 'las' ongelofelijk strak uitwerken in glas. Dat hoeft zeker geen bobbelige bende te worden! En strak uitgewerkt oogt dat niet storend.

Je kan zelfs denken aan vacumeren. Veel over te lezen bij de DLG jongens. Die bouwen scratch en zelfs tot in full carbon aan toe.
Maar dan moet je in je werkplaats daar al een beetje op toegerust zijn... etc...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
PU zou ik niet zo snel op waterbasis doen, wegens vocht-water inwerking en dan kromtrekken van de vleugel. Dus dan een G8 polyuretaanak die UV bestendig is, oplosmiddlenbasis. Met poetsen kan je zelfs een dashboard finish krijgen.

Met beide heb ik veel gewerk, ik hou nl niet van folieën, of beter gezegd ik kan het nog altijd niet goed.

Wanneer je PU gebruikt moet je zowel met watergedragen als met oplosmiddel gedragen dun beginnen.

Bij watergedragen breng het op met wat schuimplastic en veeg het meteen schoon met keukenpapier. Dan trekt het niet diep in de vezels, blijft het licht van gewicht en trekt gegarandeerd niet krom. Nog een paar lagen redelijk dun maar je hoeft niet meer weg te wissen.
Ik zou watergedragen PU aanraden op Abachi.

Bij G4 (en mogelijk ook bij G8, maar daar heb ik nog niet mee gewerkt) moet je ook heel dun beginnen als je een piepschuim kern hebt, anders vreet de lak de kern weg. De 3e laag kan dan wat dikker zijn.

Zowel watergedragen PU maar vooral de oplosmiddel variant zijn inderdaad super mooi en strak af te werken.

Rick
 
Idd... zeer dunne laagjes aanbrengen met een schuimsponsje...
Hoe denk jij over het verbinden van die twee helften Rick?

Gr Bas
 
Ik denk dat het stomp tegen elkaar lijmen met goede epoxy uitstekend kan zijn.
De naad zit op ongeveer 1/3 van de tip, je zult daar dus maar ongeveer 10% van het buigmoment hebben dat aan de wortel optreed.

Je zou het met een reepje van een matje van 50 gr/m² kunnen versterken, maar dat lijkt me niet eens nodig.

Rick
 
Back
Top