styrodur, styrofoam bedekken en spuiten

Hallo Forumleden,

Ik ben een Industrial design student en ik zit met een probleem waar jullie mij denk ik mee kunnen helpen.

Ik ben aan de gang gegaan met styrofoam/dur/polystyreen schuim en ik heb nu de vorm af.

Ik heb ervaring met het spray painten van auto's en ik hoopte dezelfde techniek te kunnen gebruiken op dit model.

Alvorens ik dit doe moet ik eerst het foam afdekken en helemaal glad schuren. vervolgens wil ik spuitplamuur gebruiken en dat weer opschuren en afdekken met de lak laag.

Ik heb nu snel plamuur van de gamma gebruikt in combinatie met gesso. Maar toen ik dat ging spuiten kwam het alsnog door de lagen heen.

Wat dus weer het schuim onder de plamuur wegvrat en deed opborrelen.

De plamuur van de gamma was ook niet ideaal omdat het vrij korrelig is en niet echt een "pasta".

Wat kan ik gebruiken om het model voldoende af te dekken en daarna helemaal perfect glad te schuren? Het liefst iets wat redelijk snel droog is.

Heel erg bedankt!

mvg,

Rens

Beste Rens

Het klinkt als je pech heeft gehad, maar gelukig ik kane je helpen.

Ik maak zelf grapig kapjes voor quadcopters voor mensen op onze veld, zie hier show-hier-je-multicopter-fotos-en-specs-24 , vanaf pagina 23, deze zijn ook van shuim uitgesneden en netjes plamuured met "Albastine allesvuller schuurvrij" ook bij de gamma te krijgen.

Dit spul is net zo licht als de schuim en ontzettend maakelik te scheuren, maar niet te espuiten, alles moet bi de hand, verder gebruik ik alleen water dragende verf om deze af te maken.

Ik kan je nog verder helpen als je een foto plaats waar je mee bezig, of als je meer moeten weten, vraag dan gewoon.

Gr Malk

Laatst bewerkt door een moderator:
Als er geplamuurd moet worden kun je daarvoor inderdaad prima de "Alabastine allesvuller schuurvrij" voor gebruiken. Die gebruik ik ook voor styropor vliegtuigen (Jepe). Kan eventueel nog met een heel klein beetje water aangemaakt worden en vult dan gemakkelijk de allerkleinste gaatjes.
Maar styropor laat zich vaak al prima "fijn" schuren. Dan is niet veel plamuren nodig. Ikzelf bekleed de styropor vorm altijd met een heel dun glasmatje (25gram/m2) en pu-versterkte parketlak op waterbasis (ben allergisch voor epoxy). Dat geeft al een behoorlijk verbeterde sterkte. Daarna grondverf erop (op waterbasis) en dan de laklaag. De lak hoeft dan niet meer perse op waterbasis te zijn omdat de ondergrond dan al volledig afgesloten is (door de parketlak en de grondverf).
Succes, Hans

Hallo allen,

Bedankt voor de reacties!!

Omdat ik het echt hoogglans wil hebben moet het gespoten worden, ik wil een perfect glad oppervlakte zoals je bij auto's en bijv retro espressomachines ziet. Het eindproduct word dan ook een espresso apparaat (het is een vorm studie).

ik ga die alabastine plamuur dan eens proberen ik heb de auto plamuur geprobeerd maar die vond ik erg dik.

Het vrat ook nog eens in het styrodur, is de plamuur die jullie aanraden dunner?

mvg,

Rens

Waterverdunbare plamuur bestaat en is sneldrogend, mits dun aangebracht. Bovendien kun je door toevoegen van water de dikte regelen ...

Dirk.

is de plamuur die jullie aanraden dunner?

Die Alabastine allesvuller is al behoorlijk "smeuïg" direkt uit de pot (altijd goed oproeren voor gebruik!) maar indien gewenst kun je die nog dunner maken door een beetje water toe te voegen (had ik in mijn vorige posting ook al vermeld). Let op; een BEETJE water! Je hebt niet veel water nodig om het mengsel zo dun als water te krijgen! Om een gladdere ondergrond zonder microgaatjes voor de grondverf / spuitplamuur te krijgen zou je op de plamuurlaag nog één of twee lagen parketlak kunnen aanbrengen. Dan krijg je een hardere, gladdere ondergrond.

Je kan "Alabastine Allesvuller Schuurvrij" heel goed verdunnen met water. Je kan ook naast water ook alcohol (bio-ethanol) gebruiken als je haast hebt. Je krijgt dan een smeurie die je met een kwast kan aanbrengen of zelfs kan spuiten als je het goed verdunt. Voor het spuiten moet je wel een spuitpistool vinden met een relatief grote opening.
Resultaat is heel goed schuurbaar maar kijk uit dat je niet te fanatiek schuurt voordat het goed uitgehard is. Daarna kan je het verven met acryl verf (met kwast, spons of spuiten) en lakken met acryl parket/piano lak. Je krijgt dan een chique glanslaag met diepte effect.

Klinkt ingewikkelder dan het is. Succes met de vormstudie.

Groet, Sinan

Ik was namiddag ook even langs de Gamma , maar ik vind hier géén Albastine allesvuller schuurvrij plamuur ???
Albastine kennen ze blijkbaar niet hier in België...
Zou dit alleen in Nederland verkrijgbaar zijn ?
Hetzelfde met de timmerplaat van de Gamma, die hebben ze ook alleen in Nederland

Heb je geen Google op je PC Dirk ?:D

Mvg Johan

Natuurlijk heb ik Google en ook dit :

full

wou gewoon eens proberen wat Albastine is...

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan e.e.a. ook met polyesterhars en glasmat bekleden, en dit dan gladschuren en plamuren met polyesterplamuur.

Tast polyester dan EPS niet aan? Jawel, normale polyester wel, maar fa. Brands in Stellendam heeft een speciale polyesterhars welke WEL op EPS kan worden aangebracht.

even :offtopic:

albastine is een duur merk

Mvg Johan
Dat klopt Johan !

Moest trouwens toch nog een keertje naar de Gamma in Maastricht -west om timmerplaat.
De timmerplaat die ik vroeger daar kocht hebben ze blijkbaar ook niet meer :confused: Alleen zwaardere uitvoering hiervan. Moet ik dus niet hebben ;-)
De oranje-kleurige sticker staat er ook niet meer op...

De fabriek heeft vaak de houtsoort niet .
En dan nemen ze gewoon een andere houtsoort.

Heb al eens contact gehat met de firma die de Gamma het hout brengt .

Heb nog een kleine voorraad en kijk alle paar weken of er nieuwe platen gekomen zijn.

Mvg Johan

Die Alabastine allesvuller is al behoorlijk "smeuïg" direkt uit de pot (altijd goed oproeren voor gebruik!) maar indien gewenst kun je die nog dunner maken door een beetje water toe te voegen (had ik in mijn vorige posting ook al vermeld). Let op; een BEETJE water! Je hebt niet veel water nodig om het mengsel zo dun als water te krijgen! Om een gladdere ondergrond zonder microgaatjes voor de grondverf / spuitplamuur te krijgen zou je op de plamuurlaag nog één of twee lagen parketlak kunnen aanbrengen. Dan krijg je een hardere, gladdere ondergrond.

Super Bedankt allemaal!

Ik zal het eerst eens met alabastine plamuur proberen en een beetje water.

De resultaten zal ik vervolgens ook hier posten!

mvg,

Rens

hallo,

ik ben er nu nog mee bezig maar ik heb altijd het probleem met plamuur dat ik het niet dekkend krijg na het schuren. ik heb het er nu met mijn vingers zonder water op gesmeerd(alabastine allesvuller schuurvrij) en heel dik dus ik hoop dat dit werkt.

Zijn er trucjes voor om plamuur goed te laten plakken en dat je het er niet afveegt als je 1 cm verderop weer plamuur probeert toe te voegen?

omdat de plamuur echt een schild moet zijn voor de spuitbus moet het namelijk helemaal perfect dekken.

het is een ronde vorm dus dat maakt het extra lastig volgens mij...

Ik gebruik oude bankpasjes als plamuurmes voor onverdund gebruik. Als je de pasjes regelmatig nat maakt, smeert het beter.

Je kan het ook verdunnen en met een kwast in meerdere lagen aanbrengen. Daarna moet je het wel weer gladschuren.

Test even voordat je het gaat spuiten of het goed gaat met de onderliggende schuim. Een dun laagje plamuur zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om de oplosmiddelen tegen te houden.

En als je spuit, maak vele dunne laagjes. Als je de eerste laagjes van een wat groter afstand spuit, verdampt een deel van de oplosmiddelen alvast in de lucht voordat het in de buurt van de schuim komt.

Heb je ook foto's van je werkstuk?

Succes, Sinan

Spuiten rechtstreeks op de plamuur laag gaat NOOIT mooi glad worden. Dan zul je toch echt nog eerst een primer / grondverf moeten aanbrengen! Dan is tevens het probleem van schuimaantasting op dunne plamuurplekken opgelost.

Back