pompebled
Forum veteraan
Via Marktplaats een schuim kit van FreeAir op de kop getikt, het model is al ruim tien jaar op de markt, dus nieuw is het model alleen voor mij...
De assemblage is aan de hand van de bouwbeschrijving eenvoudig, al heb ik alle verlijmingen met Foam-cure van Hobbbyking gedaan i.p.v. cyanoacrylaat en accelerator, accelerator heb ik nog nooit gebruikt en dus niet in huis en ik ben geen fan van harde lijmnaden in het vrij zachte EPP.
De aansturing van de elevons gebeurt met de servo's zo ver mogelijk naar voren in de motorgondels via aluminium stuurstangen naar de hevels op de carbon buisjes, die als assen dienen.
Vernuftige gefreesde onderdelen uit polyesterplaat als lagering, ik heb ze gebruikt, maar ben niet bijzonder gerust op het zwabberende eindresultaat.
De testvlucht zal moeten laten zien of het werkt.
Op de foto zie je messing buisjes, als centrering voor de assen in het schuim van de motor nacelles, die zijn na het drogen van de lijm verwijderd.
Hier het resultaat van mijn plakwerk:
Als motorisering heb ik een motor geleend van de Bugs 3 quadcopter, die als onderdelenvoorraad ooit is aangeschaft; op mijn 80 cm span werkt ook een multirotor motor naar volle tevredenheid en de SU-27 is een stuk lichter, dus niet geschoten...
De props van de Bugs 3 zijn trekprops, die rechtstreeks op de M5 as van de motoren geschroefd worden twee met linker, en twee met rechter schroefdraad.
Ik heb een originele prop beroofd van de dop op de naaf, het gat voorgeboord en getapt met M5 en de prop omgekeerd gemonteerd zoals op de foto.
Toen kwam de ontnuchtering; als de prop de goede kant op draait als pusher, is de schroefdraad precies verkeerd om en zal de prop loswerken en er af vliegen.
Als ik een Bugs 3 motor neem met linkse draad, zal alleen de prop voor die motor passen en als ik die omdraai, zit ik met hetzelfde probleem...
Door de constructie van de props en motoren zit de schroefdraad niet over de hele lengte van de as, dus het omgedraaide exemplaar laat een stuk as vrij.
Ik zou dat er af kunnen halen om zo een stuk schroefdraad vrij te hebben voor een contramoer...
Dan wordt het maken van reserve props weer een hele operatie en kan ik waarschijnlijk beter voor een linksdraaiende prop met gladde boring en een contramoer gaan.
Ideeën, suggesties?
Groeten, Jan.
De assemblage is aan de hand van de bouwbeschrijving eenvoudig, al heb ik alle verlijmingen met Foam-cure van Hobbbyking gedaan i.p.v. cyanoacrylaat en accelerator, accelerator heb ik nog nooit gebruikt en dus niet in huis en ik ben geen fan van harde lijmnaden in het vrij zachte EPP.
De aansturing van de elevons gebeurt met de servo's zo ver mogelijk naar voren in de motorgondels via aluminium stuurstangen naar de hevels op de carbon buisjes, die als assen dienen.
Vernuftige gefreesde onderdelen uit polyesterplaat als lagering, ik heb ze gebruikt, maar ben niet bijzonder gerust op het zwabberende eindresultaat.
De testvlucht zal moeten laten zien of het werkt.
Op de foto zie je messing buisjes, als centrering voor de assen in het schuim van de motor nacelles, die zijn na het drogen van de lijm verwijderd.
Hier het resultaat van mijn plakwerk:
Als motorisering heb ik een motor geleend van de Bugs 3 quadcopter, die als onderdelenvoorraad ooit is aangeschaft; op mijn 80 cm span werkt ook een multirotor motor naar volle tevredenheid en de SU-27 is een stuk lichter, dus niet geschoten...
De props van de Bugs 3 zijn trekprops, die rechtstreeks op de M5 as van de motoren geschroefd worden twee met linker, en twee met rechter schroefdraad.
Ik heb een originele prop beroofd van de dop op de naaf, het gat voorgeboord en getapt met M5 en de prop omgekeerd gemonteerd zoals op de foto.
Toen kwam de ontnuchtering; als de prop de goede kant op draait als pusher, is de schroefdraad precies verkeerd om en zal de prop loswerken en er af vliegen.
Als ik een Bugs 3 motor neem met linkse draad, zal alleen de prop voor die motor passen en als ik die omdraai, zit ik met hetzelfde probleem...
Door de constructie van de props en motoren zit de schroefdraad niet over de hele lengte van de as, dus het omgedraaide exemplaar laat een stuk as vrij.
Ik zou dat er af kunnen halen om zo een stuk schroefdraad vrij te hebben voor een contramoer...
Dan wordt het maken van reserve props weer een hele operatie en kan ik waarschijnlijk beter voor een linksdraaiende prop met gladde boring en een contramoer gaan.
Ideeën, suggesties?
Groeten, Jan.
Laatst bewerkt: