Sub 250 - Stick and Tissue -Zlin Savage Bobber

Discussie in 'Sub 250' gestart door <250, 14 jun 2021.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hulde en gefeliciteerd :yes:
    Happy landings! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Ik snap niet precies wat je bedoeld?
    Bij mijn modellen zitten de aileron servo`s links en rechts ook altijd gespiegeld.
    Wanneer je op beide servo`s de hevel uit het midden (in dit geval allebei naar voren) zet, dan is de differentiatie gelijk aan beide zijden.
    Een grotere uitslag omhoog dan naar beneden.
    Hier bijvoorbeeld te zien op m`n LiDL Glider, de heveltjes van de ailerons staan allebei flink schuin naar voren in neutraal stand:

    [​IMG]

    Niet meer nodig voor je Bobber, want dat heb je prima via de andere weg (digitaal) opgelost :thumbsup:
    Maar ik ben benieuwd wat je bedoelde betreffende de mechanische oplossing.

    Groeten, Ramses
    .
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    ik sluit mij aan bij alle comments, hulde voor je doorzettingsvermogen en mooi hoe je het toestel stap voor stap aangepast hebt totdat je de vliegeigenschappen hebt die je zocht!
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .... ojeee... en bedankt he! Weer een projectje erbij... :D :D

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Justus, bipeflyer en Cnn vinden dit leuk.
  5. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala


    Graag gedaan ;) ;)

    enne niet stiekem bouwen.. Wel een bouwverslagje maken hier op het forum..
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja dit! De Draco is overigens gebaseerd op de Wilga en niet op de Storch. Beiden leuk wel. Ik volg Mike aandachtig op YT, Scrappy ziet er echt badass uit en het zou fantastisch zijn om daar een (wat groter wel) schaalmodel van te maken. Dromen doe ik al, bouwprojectjes en ideeën te over, dus of het er van komt.. .
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Gaaf Ramses!
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Correct, de Wilga ja. Sorry.

    Scrappy nabouwen met dat geweldige landingsgestel is wel erg gaaf. Vind dat een mooier toestel dan Draco.



    Nu weet ik dat hij een budget ohne ende heeft. Maar hoe hij dingen ontwikkeld en fabriceert is ongelofelijk.

    Heb er wel aan zitten denken het Eflite Draco model te kopen. Maar de kwaliteit is matig. Beter een Bushmaster kopen. Erg lelijk maar vliegt wel goed.

    Screenshot_20210723-124709_Google.jpg Screenshot_20210723-124641_Google.jpg



    Als je zoiets zelf kan bouwen is helemaal gaaf natuurlijk!
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
  9. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Scrappy hmmm volgend projectje??... Ik heb hem net opgezocht, doet hetzelfde wat ik doe.. in puin vliegen en weer opbouwen, alleen in het echt.......
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja, wat Mike Patey doet is geweldig, ook veel research, uitproberen, en de grens opzoeken. Ik vind Draco niet zo mooi, wel gaaf. Scrappy daarentegen is prachtig. Het is in de basis een Carbon Cub geloof ik, maar dan met een mooiere raampartij, een wat moderner strakker uiterlijk, en natuurlijk een geweldig (vanuit de cockpit in hoogte verstelbaar) landingsgestel, veel PK's en een ongelofelijk gave vleugelconstructie met dubbele slats die samen met de flaps het vleugelprofiel veel neutraler aanpassen (geen down nodig bij flaps down). Zijn ontwikkelingen (YT kanaal) volgen is erg leerzaam, en subsidieert zijn projecten ook :rofl:
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    [edit] . Oke,... Done! :D

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Nu denk ik dat hij dat niet nodig heeft.. appeltje voor de dorst dan maar he haha.

    Draco van begin tot eind gevolgd.

    Ik heb hem na het testen van de wing spar niet meer gevolgd. Stukje flaps en slats klinkt interessant. Zal is even kijken
     
  13. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Vanavond weer lekker gaan vliegen, het waaide hard maar de Bobber hield zich kranig, tot een linker bocht.. willen jullie eens naar dit ingekort filmpje kijken.. Tot 2 keer toe kreeg ik geen linkerbocht gemaakt.. Zou het kunnen dat ik teveel sidetrust naar rechts heb waardoor hij niet in een linkerbocht wil??? Gelukkig geen schade dit keer..

     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat doe je met richting?

    Minder helling/rol naar links en meer richting.

    Als je rechtuit vliegend gas geeft en niet ook spontaan de bocht om trekt zit je met sidethrust goed toch?(veel meer weet ik daar niet van;-))
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    ok. vanmorgen ging het dus weer helemaal, ik had de sidetrust met 2mm teruggebracht maar de Bobber kon er helemaal niets mee, gevolg weer een crash.. Gelukkig na een half uurtje plakken was hij weer vliegklaar. De sidetrust maar weer op zijn originele waarde gezet want die was goed... Dan maar de stoute schoen aangetrokken want ik had nog steeds het vermoeden dat het roer te klein was.. Ondertussen had ik niets meer te verliezen dus een stuk balsa aan het roer geplakt.. Dit ziet er nu dus zo uit..

    20210724_182402.jpg

    Maaaarrrrr, dit was wel het probleem de Bobber vliegt nu veeeeel beter en daardoor ook langzamer.. Vanmiddag weer gaan vliegen, in de luwte van de bomen was het rustig, even verderop was er een downwash van de bomen waar ik een paar keer ingekomen ben, maar de Bobber vliegt nu veel vriendelijker wssrdoor ik me eruit kon redden... Zelfs linkerbochten gaan nu. Schijnbaar is de coördinatie van een linkerbocht in mijn handen anders als een rechterbocht..


    Ondertussen heb ik de mixer tussen aileron en roer teruggebracht naar 0, ik stuur dus nu zelf netjes in de bochten.. Meestal houd ik hem zo horizontaal mogelijk in de bochten,dan worden ze het mooiste..

    Verder heb ik ontdekt dat als ik de flaps gebruik alleen maar met het roer moet sturen en de vleugel zo horizontaal als mogelijk moet houden... Ik krijg nu het gevoel dat ik er echt mee kan gaan oefenen.. Eindelijk..

    Ik moet alleen zo "discreet" mogelijk het roer groter zien te maken.......

    Hier nog een paar filmpjes in de luwte van de bomen..


    Bushflying....



    Trekken aan die landing..


    en voor de echte fans nog een paar filmpjes





     
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Het valt mij nu pas op, maar in verhouding tot de omvang van het roer, is die spleet ('hinge gap') erg groot. Een (te) grote hinge gap vermindert de effectiviteit van het roer flink! Omdat de lucht ontsnapt naar de andere kant, en zo extra turbulentie creëert en de lucht van je roer af duwt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe groot het effect daarvan nog is op zo'n kleine schaal, maar ik heb verhalen gehoord van mensen die de (te) grote hinge gap dichtmaakte en zo veel meer autoriteit op het stuurvlak kregen en de uitslag flink moesten verminderen voor hetzelfde stuurgedrag. Ik denk dat het best zou kunnen, als je die afstand kleiner maakt, dat je ook je richtingsroer minder overdreven hoeft te vergroten. Ik zou op deze schaal ook echt voor CA hinges gaan, ik denk dat die ook lichter zijn dan de plastic scharnieren die je nu gebruikt - scheelt ook weer gewicht. En met CA hinges kun je vrijwel een onzichtbare hinge gap maken.
     
    Bruno van Hoek en Cnn vinden dit leuk.
  17. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Bedankt voor de tip, ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Echter ik heb dit bewust gedaan want de echte Bobber heeft dit ook zo (grote gaten tussen de scharnieren) ik heb dit zelfs nog ergens in een post beschreven..
    CA scharniertjes vind ik helemaal ruk, deze gaan bij mij of vastzitten of kapot of ineens los omdat de lijm niet gepakt heeft. Deze scharniertjes gaan echt superlicht, ( de flaps van 2 gram vallen over hun eigen gewicht naar beneden; en ik kan ze lekker uithangen en wegnemen dit werkt zoveel prettiger bij al die crashes die ik gehad heb.. Dat is me het extra gewicht dubbel en dik waard... Overigens valt dat meer gewicht ook wel reuze mee..

    20210724_213941.jpg 20210724_213951.jpg
    Ik ben er zo verliefd op dat ik gelijk een heel voorraadje aangelegd heb...

    20210724_214035.jpg
     
    bipeflyer en E.hof vinden dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Waar heb je ze vandaan als ik vragen mag? En wat zijn de afmetingen:)?

    Niels
     
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Te krijgen bij de betere modelbouw zaak en natuurlijk online. Overigens die van Krick hebben mijn voorkeur die hebben een rechte stift en gaan er dus makkelijker in en uit... Ik knip ze dan nog eens korter, anders steken ze bij mij aan de binnenkant uit de ligger uit en dat is nutteloos.. Meestal maak ik de liggers/lijsten 4mm breed.. Screenshot_20210724-221834_Gallery.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Overigens ik lijm ze gewoon met Uhu hart, secondelijm is mij te snel droog, dan heb ik ze nog niet op hun plaats zitten.. Tot nu toe houdt het, ondanks een paar heftige klappers die ik al gemaakt heb.. :hammer::(:eek:
     
    Bruno van Hoek en Cnn vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina