Sub 250 - Stick and Tissue -Zlin Savage Bobber

Discussie in 'Sub 250' gestart door <250, 14 jun 2021.

  1. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    ok. Heb vanavond enkele "verlichtende" maatregelen genomen en zie daar het gewicht gaat ineens naar 258 gram wel nog zonder accu, maar het biedt dus perspectief.. Even niet op de kleurtjes letten..

    20210726_223919.jpg 20210726_223944.jpg
     
    Bruno van Hoek, ramses, Cnn en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Dat zou geweldig zijn

    om "rond te tuffen" heb ik ongeveer half gas of minder nodig. Om op te stijgen gebruik ik even volgas, maar dan komt hij ook binnen de meter los van de grond.. Daarna geef ik nooit meer volgas.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Voor het roer en stabilo gebruik ik nu 3,7 grams servo, als ik hiervoor ook 2.5 gram kan nemen zijn het toch weer 2,5 gram... Nu gaat elke gram tellen..
     
  4. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Waarschijnlijk gebruik je dan in de lucht niet veel meer dan 200g stuwkracht (meestal is half gas minder dan de helft vd stuwkracht)

    Je kan een kleinere motor en een kleiner prop gebruiken, dat zal de pitch speed ook een stukje omhoog brengen, dan heb je meteen wat meer stuwkracht als je op snelheid bent.
    opstijgen zal wel wat langer duren natuurlijk.
    Als je bereid bent om naar een 7-8" prop te gaan kun je bijvoorbeeld een 2202 motor gebruiken. (Tmotor 2202 2300kv bijvoorbeeld)

    180x-230x motoren zullen prima werken hier, de tmotor weegt maar 15g.
     
  5. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    8 inch prop lukt ook nog wel.. kunnje een voorbeeld geven waar je die motoren krijgt.. Alvast bedankt..
     
  6. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
  7. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja dat is een goed voorbeeld!
    Je zult een beetje moeten zoeken naar een goede combinatie voor motor en prop. Deze motor kan alleen niet heel veel vermogen hebben. Je kan dan alleen wel een AEORC 6ch ontvanger met ingebouwde 7A esc gebruiken. Dat betekent ook dat je een veel kleinere accu kan gebruiken. 300mah is dan meer dan genoeg. 250mah moet ook kunnen maar dan moet je eigen accu maken uit twee 1s celletjes. Voorbeeld van ~20g accu:
    https://banggood.app.link/PYUwjZ2rdib

    Hoe veel weegt je covering nu? Je kan wat super dunne mylar gebruiken, dat weegt niks vergeleken met de rest van je vliegtuig. Je kan die dunne mylar ook gewoon spuiten.

    Als je heel wanhopig bent en zeker weet welke prop je nodig hebt, kunnen we (lees: ik) een bestaande prop afmallen om een lichtgewicht carbon kopie ervan te maken. Dat kost heel veel tijd en moeite en het is echt een laatste redmiddel.
     
  8. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
  9. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Met deze motor en prop spaar ik das weer 10 gram.....

    Dan kom ik echt in de buurt..
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  10. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    ik heb nu oralight gebruikt, 44 gram/m2.. Natuurlijk niet te vergelijken met Mylar, maar waarmee hecht ik Mylar op een holle vleugel??
     
  11. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Kijk uit, die prop heeft maar 2.5" pitch, dan wordt je pitch speed wel echt heel laag. Afhankelijk van hoe snel je model is kun je op snelheid dan behoorlijk wat stuwkracht verliezen.

    En met de 6ch ontvanger met ingebouwde 7A esc bespaar je 5g op de ontvanger en 7.8g op de Esc. Een kleine 2s accu weegt maar 15-20g, dan kom je echt heel dichtbij. Vooral als je lichte covering gebruikt.

    Wat is trouwens de spanwijdte van dit model?
     
  12. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    4um mylar is maar 6.8g/m²! Ik heb ook 2 en 1 um mylar. 1um is alleen niet geschikt voor buiten.
    Je kan het hechten met......
    Lijmspray! Of hele plakkerige dikke lijm zoals uhu POR. Sommige mensen die echt gestoord zijn gebruiken lijmstick, dat is alleen niet aan te raden.


    Edit* um is micrometer/micron, ik weet niet hoe je een mu typt op je telefoon.
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Een motor met vertraging geen optie? Ik denk dat een grote prop wel wenselijk is.

    Kan je de latjes in de romp constructie niet vervangen door dun carbon?
     
  14. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Goede suggestie, een motor met versnellingsbak zou een hele goede uitkomst zijn. Ik kan niet zo gauw een geschikte kant en klare motor met vertraging bedenken die geschikt is voor deze gewichtsklasse, maar miss weet iemand anders nog iets?

    DPP maakt allerlei verschillende formaten carbon buizen, vanaf een buitendiameter van 0.7mm. een paar 1.5mm of 2mm carbon buisjes zullen waarschijnlijk lichter en sterker zijn dan je balsa frame. Ik begrijp dat je wilt dat dit een balsa kist blijft, dus misschien is een nieuwe Carbon romp niet de juiste oplossing.
     
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Carbon is altijd zwaarder als balsa, dus geen optie een.latje van 4x4 balsa weegt 1,6 gram, carbon buis 2mm minstens het dubbele.. Ook een motor met vertraging weegt in deze klasse altijd zwaarder dan dan direct drive ik ben ondertussen gecharmeerd van de motor die Bas aandraagt met carbon prop. Dan is het nog steeds een 9 inch prop.. Waar kan ik Mylar kopen 4 of 5 mu??

    n.b. Carbon buis 1.5mm weegt nog steeds 2 gram. Buis 1mm weegt 0.8 gram maar zal te slap zijn denk ik. Hoe krijg je dan goede verbindingen??
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2021
  16. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Hier haal ik al mijn spullen voor ultra lichte modellen https://www.freeflightsupplies.co.uk/index.php/products/lightweight-covering-materials

    Het is een tijdje geleden dat ik er wat besteld heb maar vroeger stuurde hij in ieder geval snel op. Voor jou is de 5um of 7.5um mylar waarschijnlijk het beste. Als je ooit nog een belachelijk licht indoor model wilt bouwen zou ik ook even wat 2um bestellen. 1um of de 1/2um OS film klinken leuk maar dat is echt alleen geschikt voor indoor modellen onder de 10 gram.

    Carbon zal op deze schaal nog steeds altijd lichter zijn dan balsa, kijk maar naar de f3p modellen. Enkele carbon buisjes zullen minder stijf zijn omdat ze dunner zijn dan balsa van hetzelfde gewicht, maar als je een buizenconstructie maakt zoals hier zal het waarschijnlijk lichter zijn.
    Je moet verbindingen maken met dikke epoxy of dikke CA en dan de verbinding omwikkelen met een paar carbon tow draden. Dunne carbon buizen snijden is trouwens een nachtmerrie.
    Ik zou inderdaad eerst andere dingen proberen voordat je de hele kist gaat herbouwen met een carbon structuur.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Snelheid van het toestel is ook laag, spanwijdte is 1100mm..
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Met een vertraging kan je een hele kleine lichte motor gebruiken. En een slowflyer prop
     
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    vanavond aan het experimenteren geslagen.. Turbulators aangebracht aan de voorkant van de vleugels. Wie kent nog "der Junior" van Graupner, die had dat ook (met Jedelski profiel). Vloog geweldig als hem zo licht mogelijk bouwde.. Dit heb ik dus met de snijplotter gesneden en dubbel op de vleugel geplakt.. 20210729_220707.jpg 20210729_222333.jpg 20210729_222340.jpg
     
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik ben erg benieuwd naar het effect. Wat ik op YouTube zag moet het wel redelijk werken.
     
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina