Sub 250 - Stick and Tissue -Zlin Savage Bobber

Discussie in 'Sub 250' gestart door <250, 14 jun 2021.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Waar ligt je zp? Oogt van de filmpjes alsof ie nog iets naar achter mag. Of je vliegt met te weinig up trim. Eerst op hoogte brengen en echt goed uittrimmen.. Hij vliegt ook op 40 'm hoogte!

    Aftrimmen op "cruise" stand met half gas of zo. Zodat ie dan echt lekker horizontaal vliegt.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    CG naar achter en uitslag stabilo halveren, toestel reageert te fel op stabilo
     
  3. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Vanmorgen weer gaan vliegen en inderdaad het zwaartepunt naar achteren gelegd. Die conclusie had ik ook al gemaakt, het vliegbeeld was al beter. Echter op momenten begon hij uit het niets te dwarrelen i.p.v. te vliegen. Hierdoor een crash gehad, waarbij het middendeel van het rompje gesneuveld is. Ik vermoed zelf nu dat de afstand tussen vleugel en staart te klein is. Ik ga (gedeeltelijk?) een nieuwe romp maken waarbij ik de afstand tussen vleugel en staart zo,n 4 tot 6cm groter ga maken, in de hoop dat de bestuurbaarheid dan beter wordt..

    20210718_073121.jpg


    De potentie is er zeer zeker aanwezig, kijk naar deze video, waar ik zelf een beetje verrast ben.... en dan zijn de flaps nog niet eens uit.




    [


    en voor de diehards nog een paar video's
    De eerste is de video van hierboven in de hele lengte..
    MEDIA=youtube]hJys892IS3c|95[/MEDIA]



     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2021
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Heb je je expo nog steeds op 100% staan? Bij te veel expo heb je eerst een hele tijd nauwelijks reactie, en dan juist ineens heel veel. Als je dan probeert te corrigeren, gebeurt er weer de hele tijd niets, totdat je aan het andere uiterste bent van je travel, en dan heb je ineens een overgevoelige stick en overcorrigeer je weer. Dat kan ook zorgen voor het gevoel dat je rolroeren te ongevoelig zijn en zorgt ook voor hobbelig vlieggedrag. Expo helpt je controls wat fijngevoeliger te maken rond het midden, maar te veel expo werkt averechts. Gaat het als een spons vliegen. Zwaartepunt lijkt nu beter inderdaad, ik zou ook de uitslag een stuk verminderen en de expo omlaag doen.
     
    ramses, Bruno van Hoek, <250 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat 'uit de lucht vallen' kan ook een stall geweest zijn. Je vloog erg langzaam. Toestel leek al een paar keer de neus te laten zakken.



    Het lijkt ook dat je erg weinig richtingsroer gebruikt. Neus lijkt naar de hemel te wijzen In bochten..

    Ik denk dat je met deze lage snelheden juist veel uitslag nodig hebt. Je hebt weinig luchtstroming over de roeren.

    Expo ver terugzetten. Je hebt het over slecht reagerende rolroeren. Dat krijg je met zoveel expo en langzaam vliegen.

    Je hebt dan van 0 naar 80% stick uitslag misschien 0/20% uitslag op je roeren.En van 80 naar100% procent stick uitslag (20% dus) krijg je prots de gehele resterende 80% uitslag. Toestel wordt in dat stukje super nerveus.


    Zet 2 uitslagen op een schakelaar. 50% voor rond tuffen. En volle 100% met 20a30% expo voor STOL vliegen. Kan je alsnog high alpha landingen maken.
     
    ramses, Bruno van Hoek en <250 vinden dit leuk.
  6. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Inderdaad ik vloog nog met 100% expo, volgende keer maar eens terugbrengen naar 30% Hoogteroer uitslag kan variëren via een pot-switch van 30 tot 100%.

    Het was volgens mij geen stall, zoals gezegd af en toe begon hij spontaan te dwarrelen. Dat is een teken dat het stabilo (en roer) te klein zijn naar mijn mening.

    Heb hier een video over gezien van een (klein) model dat precies hetzelfde deed. Nadat het stabilo en roer verlengd werden met een stukje plakband was het ineens stabiel, jammergenoeg vind ik het niet meer..

    Dat ik inderdaad weinig roer gebruikt klopt, want dat had ik eerst op de plek van de rolroeren zitten, dat moet ik dus nu nog leren..

    Tijdens het maken van bochten moet ik veel up bijgeven daar hij anders met de neus de grond in wil vandaar dat het lijkt dat de neus omhoog komt..

    In het filmpje hieronder (stond ook al in de vorige post) heb ik een stukje eruit gehaald waar hij super langzaam vliegt, (volgens mij niet echt tegenwind) waarbij het toestel zelfs klimt, om even verderop weer te gaan dwarrelen.



    Omdat ik het roer en stabilo niet groter wil maken heb ik maar besloten om de afstand tussen vleugel en staart 5cm te vergroten. De voor- en achterkant van de romp kan ik nog gebruiken, alles er tussen in wordt nieuw gemaakt..
    Hieronder de nieuwe langere romp
    20210718_184403.jpg

    Hier de nog bruikbare rompdelen.. Gelukkig heb ik scharnieren met uitneembare pennen gebruikt dat is nu wel handig.
    20210718_185212.jpg


    Eigenlijk is het landingsgestel te hard, maar het zit nog goed vast dus ik laat het maar zitten..
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2021
    Cnn en Unusual RC vinden dit leuk.
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Geen halve maatregelen ;)
    Geweldig!

    Vliegt ze nu echt zo langzaam, of staat er wat wind?
     
  8. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Nou ja, het model gaf de voorzet..


    Volgens mij kan ze dus echt zo langzaam vliegen, ik stond er 10m vanaf en het was vanmorgen (nagenoeg) windstil. Vandaar ook mijn kreten..

    Om hem zo te laten vliegen moest ik een 600mah accu 32 gram 10cm naar achteren schuiven, wat betekend dat het zwaartepunt zo,n 3 a 4cm verder naar achteren ligt t.o.v. mijn Piper Cub met dezelfde vleugel..

    Ik ga er echt vanuit dat dit (afstand tussen vleugel en stabilo) het probleem is... Ik vond die afstand al tijdens het bouwen (te) klein...
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Volgens mij merk je gewoon de effecten van wind. Je hebt even een vlaagje tegen gehad, daardoor lijkt ie bijna stil te staan, en vervolgens valt dat weg. Kist heeft geen momentum dus zakt tijdelijk door. Dat heb je ook bij landingen waar je door een windgradient vliegt (tegenwind neemt af nabij de grond). Enige wat daar tegen helpt is met iets meer snelheid vliegen.

    Nogmaals, oefenen op hoogte! Je vliegt met een heel licht model wat zo te zien prima kan vliegen, maar oefenen op 1 m hoogte is wel vragen om problemen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Oefenen op 1m hoogte zit tussen mijn oren.. Dan denk ik dat er minder kapot gaat bij een crash dan bij een crash vanuit 40m hoogte..
    Ondertussen is dit ook mijn vliegstijl aan het worden; rakelings langs mezelf vliegen op lage snelheid en daarbij van het aanzicht genieten..

    Geweldig!!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Wat je in de video ziet was vanmorgen ergens rond 6.30 uur.
    Vlagen waren er toen zeker niet, hoogstens een zuchtje.

    Het was gewoon nagenoeg windstil.

    Ik hoop het binnenkort weer en beter te kunnen laten zien met de langere romp.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik kan het niet precies beoordelen van de film, maar het ziet er uit als een vliegtuig wat goedmoedig overtrekt en "doorzakt".
    Daar helpt een langere staart niet tegen, wel een fractie meer snelheid. Waarom ie dat eerst niet deed en vervolgens wel
    kan ik niet echt zeggen tijdens de film. Kan zijn dat je op de rand zat van vliegen/overtrekken en toen iets met 1 van de roeren
    deed, dan is het mogelijk dat je net op 1 vleugel de stroming laat afbreken. Dat kan zo'n links-rechts wiebel wel veroorzaken,
    maar dit wordt giswerk.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik heb van alles geprobeerd snel vliegen langzaam en ertussenin zwaartepunt voor zwaartepunt in het midden en achter, ineens vervalt ie in een dwarrel, heeft dus niets te maken met overtrekken..
    Ik zal een op mijn filmpjes kijken, of ik iets zie wat ik bedoel..

    Ik ga nu eerst de romp eens langer maken en dan zien we wel verder...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Prachtige foto's en gefeliciteerd met de maidenvlucht. Toestel duikt inderdaad telkens naar beneden, heeft dat misschien met het feit dat je gas gemixt met hebt met je hoogteroer? Is het überhaupt wel verstandig te leren vliegen met mixers? Zie dat als een open vraag. ;) Opties te bezien vind ik je staart helemaal niet te ver naar voren staan. Ik denk dat jouw probleem van een andere aard is.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik heb bij al mijn modelen gas gemixt met hoogteroer en bij allen moet ik nog steeds down geven als ik gas geef.. Ik denk het niet dus..

    Voor domping zet ik altijd het motorschot op 4mm..
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala

    ehhh mijn vliegtuig heeft een probleem, ik niet (hoop ik)..

    Bij mijn Piper Cub zei ik ook gelijk dat er meer v-stelling in de vleugel moest en daar had ik ook gelijk..

    Kijk eens naar dit filmpje, zo hij dan ook de romp voor de lol zo lang gemaakt hebben??

     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik zou de elevator/throttle mix verwijderen.

    Toestel op half gas recht trimmen en daar mee vliegen. Mixers ben je natuurlijk vrij in. Maar dat werkt soms in je nadeel.

    Als je langzaam vliegt wil je eigenlijk geen mixers..

    Hoogte bepaal je veelal met gas.

    Ik vlieg heel veel met een carbon z cub 2.1. Turbo timber en een umx timber. Alle zonder mixers. Alleen voor flaps. Ook geen giro. Behalve op de umx modellen. Zit er af fabriek op..

    Ik probeer daar ook altijd zo langzaam mogelijk mee te vliegen en te landen. Als je te weinig uitslag hebt zal je merken dat je de neus van het toestel niet meer omhoog krijgt met weinig snelheid.

    Soms moet je plots wat gasgeven, helemaal met weinig snelheid. Lijkt me erg vervelend als het toestel dan ook down gaat geven. Dan is soms de reactie van de giro al vervelend in de umx timber.


    En een beetje een achterliggend zwaartepunt aanhouden. Zo blijft je elevator nog wat doen met weinig snelheid. Tesamen met wat gasgeven om wat luchtstroming te creëren. Maar nogmaals dit is met name met high alpha landingen en echt langzaam vliegen. Daarom wil je de grote uitslagen juist dan ook behouden.

    Een draaiknop werkt wel. Maar soms handiger op een schakelaar. Althans dat is mijn ervaring. Dan weet je hoe het toestel reageert. Ipv dat het afhankelijk is van hoe een potmeter staat. Dat zou je evt voor flaps kunnen gebruiken. Ik gebruik zelf nooit een potmeter. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

    Ik vind dat je een erg mooi toestel hebt gebouwd. Wat was het gewicht?


    Deze kwam ik ook nog tegen. Vliegt ook bizar langzaam.

    Vanaf 09:00


    Zelfde toestel:
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2021
  18. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    +1 voor Cnn. Citaat Cnn:
    Ik zou de elevator/throttle mix verwijderen.
    Toestel op half gas recht trimmen en daar mee vliegen. Mixers ben je natuurlijk vrij in. Maar dat werkt soms in je nadeel.
    Als je langzaam vliegt wil je eigenlijk geen mixers..
    Hoogte bepaal je veelal met gas.


    Ik denk dat up en down wat trager wordt als je de boel gaat verlengen, verder kan ik niets anders verzinnen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala

    Het gewicht was met een kleine accu 275 gram, helaas dus nog te zwaar. Ik vraag me af of het dwarrelen niet toch met het (ontbreken van) gewicht te maken heeft..

    voor nu heb ik:

    flaps down stabilo down, vaste waarde 15%

    meer gas hoogteroer meer down vaste waarde 5%

    rolroeren, roer vaste waarde 30% (blij mee anders vergeet ik het roer helemaal) moet dus nog allemaal leren vandaar ook dit model..

    hoogteroer uitslag via potmeter instelbaar 30/100%

    flaps via slider 0 tot 60% 100% is 90graden
     
  20. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik heb het filmpje gevonden, kijk maar vanaf 6 minuten.. Dit toestel dwarrelde dus ook, precies wat die van mij doet (nog enigszins verdoezeld door de rc besturing) hij maakte het stabilo groter en het vliegt..

     
    Tom 1234 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina