Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Peter Den, 3 apr 2021.

  1. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.498
    Locatie:
    Voorburg
    In de besprekingen voor de nieuwe regelgeving heb ik steeds gepleit voor een hogere gewichtsgrens voor vleugelmodellen voor de C0 A0 categorie.

    Zoals bekend heeft dat het niet gehaald,

    Op meerdere fora zijn momenteel discussies over het sub250 segment, modellen met een maximaal vlieggewicht van 250gram.

    Daar wil ik hier ook een poging voor wagen.

    Het lijkt me leuk als er een draadje ontstaat met tips, pointers, ervaringen voor een sub 250 categorie.

    Ik stel me voor dat ieder die zich geroepen voelt hier voorstellen, en suggesties of ervaringen plaats.

    Als het met de vragen en opmerking uit de hand loopt stel ik voor om er dan ,om het overzichtelijk te houden, een apart draadje af te splitsen.

    Ik denk dat er binnen de beperking van 250gram toch nog wel een hoop vliegplezier mogelijk is.

    In het algemeen, voor A0 komen veel meer ,’’kleine’ en informele vlieggebiedjes (grote speelweiden en dergelijke) binnen het bereik .

    Voor beginners en in het algemeen het algemeen, low costs, low profile, low impact en low building effort.

    De handicap: lichte modellen zijn over het algemeen meer turbulentie gevoelig en hebben soms meer moeite met meer wind.

    Naar mijn mening hoeft dit niet perse zo te zijn.

    Ik hou me nu al een maand of twee mee bezig en het is gewoon leuk.

    IK hoop dat dit aanslaat.

    Eerste voorzet: er is al een draadje in de sectie indoorvliegen/parkflyers met al een hoop leuks, maar ik wil het hier toch wat centraler en breder trekken.

    Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/parkflyers-tot-250-gram.275683/

    Overigens van harte uitgenodigd over en weer te kruisbestuiven.
     
    E.hof, jan brilman, LeoG en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.498
    Locatie:
    Voorburg
    Hellingvliegen:

    Bij hellingvliegen is er ook nu al een redelijk aanbod van sub250 modellen dat zich weinig aantrekt van te veel wind en turbulentie,

    Natuurlijk de onvolprezen Alula van Dreamflight

    https://dream-flight.com/products/alula-trek

    Maar ook de modellen van Sebald zijn wat mij betreft zeer atractief:

    https://sebald-modellbau.de/

    Modellen als de Miro run, Nani, Fun board en Aroso st (lichtgewicht versies),AX3, Kamiras en miro light zijn allen sub250.

    Hierbij mijn eerste eigen pogingen

    Le Sabot: 210gram
    IMG-20210223-WA0000 (1).jpg


    Aesha-32 230gram:
    IMG_0898s.JPG
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2021
    Justus en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.498
    Locatie:
    Voorburg
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.979
    Locatie:
    Rijnsburg
    Leuk initiatief!

    Met 250gram als limiet moet er zeker wat leuks te bouwen en te vliegen zijn met de moderne elektronica componenten
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.849
    Locatie:
    Hell
    Zelfs een hele zwerm, want de limiet geldt voor een enkel exemplaar. o_O
     
    E.hof vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.374
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Nee das niks voor mij. 1 het is niet schaal. 2 alles is te klein. 3 enkel zweef is mogelijk omdat er geen echte motoren op kunnen.

    Ik plak wel een stickertje achter een klepje.
    Zoveel gemier om dat te vermijden vindt ik onzin.
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.642
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor de mensen die gefascineerd zijn door klein, kleiner, kleinst, natuurlijk prachtig, maar ik ga toch met Serge mee: te veel gedoe voor alleen maar niet zo'n stickertje te hoeven hebben.

    Maar ik wens de klasse wel veel succes uiteraard.
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.979
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vind klein óók fijn!
    DSCN2177-1.JPG

    Dit zwevertje staat o.a. op de verlanglijst voor herkansing maar dan zónder nicads, 35mhz koelkast ontvanger en veel te grote servo's; hij woog hier al 240 gram en had veeeel wind nodig om een beetje te vliegen.

    De Microbe had een vertraagde borstelmotor, 6cellen nimh, 9grams servo's en die zou misschien ook onder die 250 kunnen lukken Die gaat er zowieso weer komen als studiemodel voor een toekomstplannetje na de ka8 dus kan ik dat meteen testen;)
     
    helixer en Peter Den vinden dit leuk.
  9. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.498
    Locatie:
    Voorburg
    Sorry, maar de relevantie ontgaat me een beetje.
    Tevens in antwoord op @brutus
    Modificatie en excuus: Hoewel ik elk woord meen in het volgende stukje,had ik wijzer moeten wezen en het hierbij moeten laten.

    Het lokt me wel uit om hier eens op in te gaan:
    Het stoort me al tijden dat er bij velen nogal een tunnelvisie heerst binnen het brede scala van modelvliegen.
    Een beginner die hier advies vraagt krijgt steevast: ga naar een club, koop, liefst van een clubgenoot, een Calmato over (ongeveer het saaiste en meest ongeïnspireerde modelvliegtuig, op een Cessna kloon na), ga dus motorvliegen met een op een echt (wat een zwaktebod) vliegtuig lijkend model bij een instructeur die dingen beweert over stabiele hoogdekkers en met de wind mee en tegen de wind in vliegen, aldus die kinderen zo snel mogelijk sluizend in het meest saaie segment van onze, veel bredere, hobby.
    Zo, dat moest ik even kwijt; er staat niet voor niets het woordje vrijheid in de koptekst.


    Voor beginners: de sub250 categorie (geen klasse) geeft beginners de kans om met laag risico en een bescheiden investering zelf eens wat te proberen, met minder beperkingen van de regelgeving en wellicht meer beschikbare veldjes.

    Voor gesettelde modelvliegers levert het wellicht ruimte om op hellinkjes die voor A1/A3 dubieus en dus kwetsbaar voor controle zijn (bijliggende wegen op afstand weliswaar maar minder dan 150 meter bijvoorbeeld) toch nog wat te vliegen.

    Binnen het hellingvliegen blijkt er behoorlijk en op niveau met verschillende sub250 modellen te vliegen en het is nog leuk ook.

    Ook voor gesettelde modelvliegers; de gelegenheid om even een paar vluchtjes te maken als de tijd en zin ontbreekt op nog naar de club te gaan.

    IK hoor het gesputter al weer komen over gevaar en in diskrediet brengen van de gevestigde modelvliegerij, maar in dit geval heeft de overheid zelf aangegeven dat het om een beperkt risico activiteit (lees speelgoed) gaat.

    De drone wereld heeft dit al lang begrepen met drones als de DJI mini series: echt geen speelgoed en volkomen serieus te nemen.

    Speelgoed: wij weten wel beter, of dienen beter te weten.

    Ik zou hier graag een verwijzing opnemen naar een draadje uit de 3D printer wereld met inspiratie voor deze categorie. (3D mensen, van harte uitgenodigd).

    Het zelfde geld voor depron.

    Beide sectoren, niets voor mij maar daar gaat het hier niet om, zeker met hun eigen merites.

    Ik hoop ook op leuke suggesties voor lichte goedkope en eenvoudige setups trouwens.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2021
    l shems en Cnn vinden dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.979
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben het met je eens Peter: juist omdat je tot die 250gram ineens meer mag dan vroeger loont het de moeite om met dat kleine spul te gaan vliegen.

    Rondom mijn werk/vakantieadres zijn een paar plekjes waar ik met bijvoorbeeld die Microbe heel leuk uit de voeten zou kunnen, mits hij niet zo hard gaat als de versie op de foto want die was een beetje te zwaar, en voor zweefvliegers wordt elke dijk of helling ineens een zweeflocatie
    (maar dat laatste wist ik al een tijd want ik loop wel vaker met kleine zwevertjes rond;))

    Dus de to-do lijst wordt alleen maar langer:banana::banana:
     
    jan brilman, helixer en Peter Den vinden dit leuk.
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.374
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Ik wens jullie veel plezier. Maar zoals ik al zei voor mij is het niks.
    Geef mij maar schaaltoesstellen. Dat zijn voor mij vliegtuigen die mij passen. En met echte motoren. Dat kleine gefriemel is niks waard.
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.979
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat kleine gefriemel VIND JIJ niks waard;)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.498
    Locatie:
    Voorburg
    Ja dat is dan weer het nadeel;)

    Suggestie voor leuke zwevertjes
    Claus Thiele heeft verschillende leuke zwevers in de sub250 categorie:
    https://www.modellbau-thiele.de/
    Onder andere de Falke:
    43.00.91.jpg

    http://kessler-modellbau.de/piccco/
    upload_2021-4-4_11-11-40.png
    Praktijkervaring: goed vliegertje, niks mis mee.

    https://www.hoelleinshop.com/rc-seg...rticle&ProdNr=GRU2000&t=49301&c=12438&p=12438
    GURKE-Segler-m-Flaechenverwindung-Konstr-Tim-Weissbach-Made-by-Gruener-CNC-GRU2000_b_0.jpg
    170gram

    https://www.hoelleinshop.com/Flugmo...rticle&ProdNr=GRU1612&t=49301&c=12438&p=12438
    INNOVATION-Gruener-CNC-1245mm-High-End-Lasercut-Bausatz-E-Segler-Version-GRU1612_b_0.jpg
    krap 250gram.: elektro
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.979
    Locatie:
    Rijnsburg
    IMG_20160927_171028.jpg

    Falke heb ik gehad maar ik heb kreeg hem met de standaard romp niet lekker vliegend. Later heb ik er een korter pod&boom rompje voor voor gemaakt en dat vloog wel goed.
    IMG_20160928_122809.jpg


    (Ik heb hem al een tijdje niet meer omdat ik afscheid heb genomen van 2-assers. Heeft geen enkele wetenschappelijke verklaring anders dan dat ik gewoon iets met rolroeren wil doen en ze mis als ze er niet op zitten)

    De welbekende FransBal MiMi is ook niet te negeren overigens. Die is heel heel lastig te verslaan als je thermiek wilt snuffelen met klein spul
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.642
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet om het één of ánder.... maar het idee van "doe eens wat anders..." heeft ook tot de drone geleid, en DIE heeft weer, via wat omwegen, tot de huidige regelgeving en de "noodzaak" voor een sub250 categorie geleid... Dus noem mij maar conservatief(dat valt gerust mee overigens hoor) maar mij komt het een beetje vreemd over, want voor je het weet, vind de overheid een reden om sub-250 gelijk te trekken met de rest (vanwege bijvoorbeeld privacy, omdat camera's en dergelijke steeds beter worden) en dan loop je alsnog achter de feiten aan.
    Je hint er zelf al aan:
    Nogmaals, ik zie volledig de lol in van hele kleine vliegtuigjes en de uitdagingen die dat met zich meebrengt, maar dan met hele kleine vliegtuigjes als doel (gewoon omdat je "klein" leuk vind), en niet als manier om die regelgeving te omzeilen. Het bestaat volgens mij allang, er is een hele reeks mensen die bijvoorbeeld Guillows modelletjes van RC voorziet, en ook micro EDF zit al een heel tijdje ruim onder de 250 gram.
    Sub-250 heli's met volledige 3D capabilities bestaan ook al een jaar of tien. En dat deden die ontwikkelaars geheel voor de lol, zonder zelfs maar na te denken of er mogelijk ooit een wettelijke stimulans voor die klasse zou komen.
    En tsja... jouw openingspost straalt aan alle kanten uit dat de reden voor jou om sub-250 te gaan vliegen, het omzeilen van de regelgeving is. Letterlijk de allereerste zin begint over die regelgeving, en de tweede zin is dat het jammer is dat die hogere gewichtsgrens er niet doorgekomen is). En dan is het niet "doe eens wat anders", dan is het gewoon een ingewikkelde manier om dat stickertje te omzeilen.

    Heeft helemaal niks met tunnelvisie bij anderen te maken, maar aan je eigen doelstelling. Dus je stoort je aan iets waar je je niet aan ZOU moeten storen. Niet doen... maakt het leven een stuk relaxter.

    Die opmerking over Calmato's slaat oerigens echt helemaal nergens op: Zo ben jij ook begonnen (maar dan met het toenmalige "standaard model") en jij bent ook uitgekomen waar je nu bent. De huidige generatie, die komt er heus ook wel.... De gemiddelde mens is écht wel intelligent genoeg om zelf te bedenken dat "hee... als je nu gewoon een heel licht model maakt, dan... ", en vervolgens een keuze te maken. Jij hebt de jouwe gemaakt, Serge de zijne, en geen van beide is wat mis mee.
    Maar Serge zijn keuze is voor jou aanleiding om hoog van toren te blazen over een "Calmato generatie" of zoiets, en dáár is wél wat mis mee. Dat is elitair gedrag.

    Dat moest ik even kwijt...
     
    serge pot en Justus vinden dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.979
    Locatie:
    Rijnsburg
    Voordat dit een hele discussie wordt, en dat lijkt er wel op want men lijkt weer snel op de tenen getrap,:(:(

    Mijn bijdrage is echt alleen voor de lol van klein hoor....niet om de regelgeving te omzeilen.

    Echt ieniemeinie is ook mijn ding niet maar 60 tot 90cm span vind ik grappig om mee te donderjagen en als ik nu ineens op dat veldje om de hoek mag vliegen door hem onder die 250gram te houden vind ik dat alleen maar fijn.

    Voorheen mocht dat niet, ik ben best braaf dus deed ik dat ook niet en dus vloog ik er weinig mee en zijn ze weer uit m'n hangar verdwenen.

    Nu kriebelt het om die reden juist weer een beetje om tóch weer zo'n Microbe of microP51je van RBC te gaan bouwen
     
    E.hof en serge pot vinden dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.374
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    :beer:

    Inderdaad, dat is niet leuk bouwen, dat is met twee weken klaar.
    Geef mij maar dit ; IMG_20210327_171115.jpg
    Daar kan ik mijn hart en ziel in kwijt.
    En bovenal een heerlijke viertakt boxermotor er op. En in verhouding vliegt groter ook beter. Statischer ook.


    Maar wil je onder de 250 gram blijven zul je inderdaad klein moeten gaan. Tot 140 span. Je materialen uitkiezen en je radio zien te minimaliseren. Kom je uit op de vroegere vrije vlucht en huidige dlg type modellen. Je wilt ook dat ze presteren. Nu komt het zuivere bouwen kijken qua profiel alles telt veel harder op een klein model.
    Bekleding, oralight of tissue. Elke gram telt.

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=11002

    Het principe hier is eigenlijk het wiel opnieuw uitvinden
     
  18. Thieu

    Thieu

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 53 jaar!
    Leuk idee!

    Toen ik met modelvliegen begon had ik ook het idee van groot, groter, grootst. Gaandeweg ontdekt dat je met klein (en goedkoop) een heleboel plezier kunt hebben, waarbij je je suf kunt experimenteren met allerlei vliegend spul.
    Ik heb diep respect voor de echte schaalbouwers en vind het geweldig wat ze maken, maar dat ligt gewoon niet binnen mijn bereik.
    En we hebben inderdaad wedstrijdjes georganiseerd met RC-gemaakte speelgoed werpzwevertjes, die we met een bungee startten. En ik borduur regelmatig ook voort op bestaande modellen, waarbij ook motorisering mogelijk is binnen de 250 gram-grens.

    Voor starters; dit is juist wat modelvliegen zo leuk en uitdagend maakt, er is voor iedereen wat te vinden! van prachtige (en kostbare) schaalmodellen tot drones, indoorvliegers, zwevers, helicopters, watervliegers, noem maar op! En dat van heel klein tot heel groot, en binnen ieders budget en bereik!
     
    helixer, Peter Den en ReneZ vinden dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.374
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Totaal mee eens
     
  20. Thieu

    Thieu

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 53 jaar!
    Het heeft weinig zin om hierover te gaan discussieren, zeker in dit topic. De 'markt' heeft de drones ontwikkeld en de rest is geschiedenis.
     

Deel Deze Pagina