Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door Peter Den, 3 apr 2021.

  1. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dit is een zeer makkelijk vliegend toestel hoor. Vliegt 15 minuten op 1s 150mah.

    3 kanaals inderdaad. Dat maakte het manoeuvreren wat lastig. Hij wil graag wat waggelen. Het toestel is letterlijk voor je neus te vliegen. De Ultieme trainer :)

    Ik vind je spitfire erg mooi. Prachtig gebouwd. Jammer dat je de elastieken ziet zitten. Maar dat maakt hem wel crash bestendig
     
  3. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Die elastieken heb ik nu nog heel hard nodig en uiteindelijk blijft het een vrije vlucht model. Efin je hebt gewoon gelijk... o_O
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Deze is op 2s. Rolroeren en flaps. IMG-20210208-WA0006.jpeg IMG-20210208-WA0002.jpeg IMG-20210208-WA0004.jpeg

     
    Bruno van Hoek, Unusual RC en <250 vinden dit leuk.
  5. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Lijkt me geweldig in de sneeuw, ski,s ga ik dan zeer zeker maken.. Volgens mij wel boven de 250gr.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Nee het is een umx. Vlieg gewicht tussen de 124 en 130 gram:)( afhankelijk van de gebruikte accu. Meestal vlieg ik met een 2s 280 mah)
     
  7. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Thanks, ik ga hem toch eens opzoeken..
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Het leuke vind ik dat het vrij volwassen vliegt. Stop 5 accu's in mijn broekzak en ga in het parkje vliegen. Beetje STOL vliegen op de jeu de boules baan. De steentjes komen aardig overeen qua schaal met de rotsblokken in Alaska. Verend staartwieltje gemaakt.

    Naja na 5 accu's leeg gevlogen te hebben heb ik me pleziertje weer gehad. Scheelt me een dag alles naar het veld heen en weer slepen,.

    Als ik perse wil vliegen pak ik zo een klein toestel en loop 15 meter naar het parkje.
     
  9. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Geweldig..
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    plancomes.gif

    Vanavond de stoute schoenen aangetrokken, een startbaan opgezocht en dan maar vol gas.. De eerste poging mislukte de propeller boorde zich in de grond.. Bij de 2e poging vol up gegeven en ziedaar het werkt.. I love it when a plan comes together.. Alleen aan het landen moet ik nog werken, dat ding is niet aan de grond te krijgen. Je merkt dat het een vrije vlucht model is maar ja wat wil je met zo,n pokkeveld om te landen...
    Zeker zo,n 10 grond starts gemaakt en maar elke keer de wielen weer recht buigen.. Nu uit 1mm verenstaal gemaakt, dat moet dus 1.5mm worden.. Ow ja het zwaartepunt inderdaad ook nog ietjes naar voren gelegd d.m.v. een zwaardere accu zoals door Helixer aangegeven. Ik vind hem al heerlijk vliegen..
    Voor de diehards weer enkele videos



    en nog een video van het rustig rondsnorren, dat vind ik het mooiste; Letterlijk schitterend in de avond zon..

     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2021
    Unusual RC, Cnn en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik had @helixer al getipt als natuurtalent, maar jij hoort ook in die categorie. :thumbsup:

    Wat me opvalt (even met de pet op van instructeur), is dat je de neiging hebt om bijna alleen rechtsom te vliegen.
    Aangezien het sturen je goed afgaat, probeer vanuit de start dan ook eens linksom te draaien.
    En dan nog iets heel belangrijks, je vliegt nu om je heen.
    Je kunt dan nooit verder kijken dan een 180° blikveld en hebt dus geen idee wat er ondertussen achter je gebeurt.
    Tip: Leer daarom vooral om aan één kant te blijven, ga zelf aan de zijkant van je vlieggebied staan, pal naast je start/landingsplek.
    Afhankelijk van de gekozen circuitrichting heb je dan dus de wind in je linker- of rechteroor, en kunt in één oogopslag je hele vlieggebied overzien.

    Overigens is de prijs die je betaalt voor het vliegen op schaalcorrecte snelheid, dat je niet kunt vliegen met veel wind. Dat is dan maar zo.
    Ook ik vind dat ( bij semi-schaalmodellen) veel mooier, mijn stick en tissue Pipertje doet dat ook heel netjes.
    Vorig jaar kwam er, toen ik stond te vliegen (op ~30m), een grote voorbij (> 400m) en de gelijkenis was treffend.:D
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    <250, ik krijg het idee dat het balanspunt nu beter is dan gisteren. klopt dat ook en merk je dat ook in zijn vlieggedrag? Overigens vlieg ik ook om me heen hoor. Er zijn daar al verschillende opmerkingen over gemaakt, maar ik blijf het toch doen. Ik geloof dat dat een beetje een club eigenschap is. Voordeel is wel dat als je voor je uit vliegt je de zon achter je rug kan laten schijnen en dus daar geen last van hebt. Maar na en paar weken al zo vliegen en zeker met een zelf gemaakt model.............heel erg goed, prima.
     
  13. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Heren bedankt voor jullie opbouwende kritiek.. Op dit moment ben ik inderdaad blij dat ik hem überhaupt in de lucht hou, het model vliegt meer met mij dan ik met het model.. Mijn stuurreacties zijn nog te grof en een grote rechter bocht kan ik nog net meesteren. Ik vlieg inderdaad nog geen 2 weken en moet het nog allemaal verwerken.. Het landingsgestel wilde ik op mijn pet intrekken ow shit dat is de camera.. Ik bedoel maar ik zit nog als een kip zonder kop te vliegen.. Voor jullie is dit allemaal routine maar ik moet overal over nadenken en dan is het alweer te laat.. Ik probeer zoveel mogelijk meters te maken zoals je kunt zien....

    En zeg nou zelf het is toch ook bijna een echte.. Zelfs een 4 bladige propeller 5040..

    Screenshot_20210516-232821_Samsung Internet.jpg
     
    HansH, Bruno van Hoek, helixer en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    <250 en Cnn vinden dit leuk.
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    250gram...
    Screenshot_20210518-235809_Google.jpg
     
  16. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Deze week weer verder gegaan aan mijn Piper Cub. Hieraan ben ik ooit zo,n 40 jaar geleden begonnen totdat mijn broer per ongeluk op de romp was gaan zitten.. Nu na 40 jaar weer opnieuw begonnen.. Spanwijdte 1300mm. Dit is ook weer een rubber model dat ik 2 keer vergroot heb. Helaas ga ik met deze over de 250 gram heen (300) maar wil toch een paar bedenkingen meegeven.. Het is elke keer weer een gevecht om het zwaartepunt goed te krijgen. Wellicht was het verstandiger om een vlak stabilo en roer van 4mm te bouwen i.p.v. 8mm. Verder heb ik de servo,s helemaal vooraan in de romp gezet, Waarschijnlijk kom ik nu weg met een 2s 850mah accu.. Misschien de volgende keer iets foetelen en de neus iets langer maken.. Nu is 300 gram nog altijd niets, Soortgelijke Piper Cubs gaan rond de kilo.... Misschien ga ik hem nog eens lichter bouwen zodat we toch op de 250gram uitkomen..
    Specs.Servos 2 stuks 5 gram Torster (geweldige servo,s)
    motor 19 gram. Prop 11x4.7 slow fly. Esc 15a 4 gram.
    20210519_122926.jpg

    20210521_133032.jpg 20210521_223532.jpg 20210521_223541.jpg 20210521_223547.jpg 20210521_223605.jpg 20210521_223705.jpg 20210521_223730.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2021
    HansH, Unusual RC, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Jammer dat je over de 250gr gaat, maar waarom niet effe snel een stabilo en kielvlak van 4mm bouwen,dat is toch met 2 avonden gebeurd.
    Wel heel erg leuk dat uitvergroten van een rubber model ben dat zelf ook van plan, er zijn zoveel leuke modellen die prima met 2x vergroten super zullen vliegen.
    Ook leuk dat holle profiel en alles ziet er heel mooi strak uit , complimenten hoor.
    En moet bekennen er is niets leuker bouwen dan met latjes.
    Ondanks de 300gr hier wel blijven updaten hoor want is toch een erg leuk model.
    Welke heb je uitvergroot.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Deze hier staat op Aerofred.com

    https://aerofred.com/details.php?image_id=83319

    Ik heb zelfs de originele Aeromodeller waar hij instond...

    Origineel weegt die nog geen 60 gram met rubber. 2 keer zo groot zit je gelijk op 300gr. rc. grrrr..

    Het grootste verschil (buiten electro aandrijving en rc) zit hem in de bespanning. Ondanks dat ik Oralight gebruik, is het niet te vergelijken met 12 grams tissue.. Maar ja die lucht van de spanlak....

    en alleen met een nieuw stabilo/roer red ik het niet denk ik. Dat wordt dan een heel nieuw model.. Ik maak hem eerst eens af en dan zien we verder..
    p.s. Ik heb mijn eigen vleugelprofiel gebruikt, dat is nog holler als op de tekening..

    20210521_235741.jpg 20210521_235747.jpg 20210521_235800.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2021
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Cool man dat is echt leuk tekening en de Aeromodeller erbij en ja dat tijdschrift met zijn tekeningen kan een prima bron zijn voor hele leuke modellen.

    Ja aan het model zal niet heel veel te besparen vallen je zal naar 5gr servo's kunnen en een 500mAh accu want ja de RC tikt lekker aan.
     
  20. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    nou, ik denk dat ik wel nog veel kan besparen aan het model maar dat gaat ten koste van de houdbaarheid. Ik heb nu triplex eindribben op de vleugel als op de romp b.v. Dat is al 8 gram (schat ik) maarja balsa eindribben slijten wel heel gauw. In de vleugels heb ik aluminium struthouders gemaakt, als ik die van triplex maak heb ik weer 10 gram te pakken. (Die zijn me sowieso een doorn in het oog vanaf dat ik ze erin heb geplakt) De romp opbouwen uit 4mm (kader) en 3mm vakwerk (nu alles 5mm) besparing 5 gram. Stabilo en roer 4mm besparing 4 gram, daardoor ook lichtere accu besparing 12 gram.. Tja en dan met tissue bespannen dat scheelt ook nog eens 12 gram.. Maar dan heb je wel een model wat delicaat is... Ik bedoel maar..
     
    Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina