Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door Peter Den, 3 apr 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Leuk toestel. Naast lichte lipo's kan je het gewicht ook nog naar beneden halen daar zonder skids te gaan vliegen. Maar ik kan me voorstellen dat je dan de charme van zo een toestel onderuit haalt.
     
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Homemade 3D toestel. Nog niet gevlogen. Gewicht 150 gram inclusief 2s lipo 500Mah.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Waar ligt het zwaartepunt ongeveer?

    Overigens heeft het kistje een 'klassieke' lijn, kijk maar:

    Bruno Schwalmtal 2002.jpg
    collage LB.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2021
    ramses en Peter Den vinden dit leuk.
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Als ik hem op een derde van de vleugel laat balanceren hangt iets iets naar achteren.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zou op 25% vanaf de voorlijjst en dan horizontaal moeten zijn.
    Je hebt nu kans op een wat springerig gedrag op H/L. Dat is maar tot op zekere "hoogte" te ondervangen met minder roeruitslag.
    Servo's verder naar voren? Ik bedenk maar iets...

    Heb je het model ook om de lengteas uitgebalanceerd?
    In het ideale geval wil je namelijk vliegen met de roeren vrijwel neutraal.
    Anders crëeer je, zoals je dat zelf al had opgemerkt, een gewelfd profiel en dat is snelheidsafhankelijk.
    Kortom, je neutrale trim werkt maar bij één snelheid, anders moet je constant bijsturen
    Bij kunstvliegen (waar 3D toch ook een beetje bijhoort) is dit het laatste dat je kunt gebruiken....
     
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik kan nog wat met de lipo schuiven. Ik zal hem eens op 25% laten balanceren. Bedankt voor je commentaar. Lengteas moet ik nog controleren.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    My pleasure...:)
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
  9. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Bijna klaar.......

    20210524_001101.jpg 20210524_001124.jpg 20210524_001513.jpg 20210524_001522.jpg
     
    jan brilman, ramses, E.hof en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Inmiddels heeft de Aeshna-32 (voorgesteld in posting #2) er een sub250 broertje (of zusje of LHBT-er) bij, de Aeshna-36
    De 32: (vleugelbelasting 23gr/dm2 totaal gewicht 230gr spanwijdte 80cm) heeft inmiddels een aantal keren gevlogen, tot nu toe valt ie niet tegen maar heeft relatief wat meer wind nodig (4-5BF Maasvlakte)
    Vandaar de 36: (vleugelbelasting 17gr/dm2 totaal gewicht 249gr spanwijdte 90cm): teststartjes zagen er prima uit, het is wachten op hellingweer.

    Ook de in posting #2 voorgestelde leSabot, inmiddels omgedoopt naar LeFrog heeft na wat zoeken naar de afstelling gevlogen en tot nu toe boven verwachting goed.

    Aeshna-36 Aeshna-32
    Aeshna sub250.jpg
     
    Cnn, ramses, Bruno van Hoek en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Kon het niet laten, moest vanavond nog vliegen met mijn Piper Cub.. Na een heftige regenbui was het nagenoeg windstil dus nog even gauw gegaan.. De eerste vlucht was bijna een looping.. Veeeeel te licht van voren..
    Nadat ik al mijn accu's aan de romp had geplakt ging het enigzins maar hij blijft staartlastig...

    Net nog even gewogen ik heb dus 109gram aan accu's erin/aanzitten om een beetje met het zwaartepunt te komen.. Dit dus op een vlieggewicht van nu 400 gram..

    Maar ooooh wat vliegt dit langzaam, jullie zullen er wel niets aan vinden maar ik vind het prachtig en het staartlastige begint al bijna mijn image te worden ;):(

    Een paar opmerkingen. De roeruitslag is onvoldoende en misschien ook nog het roer te klein.. Waarschijnlijk ga ik dus toch een groter roer en een stabilo bouwen beiden uit 4mm i.p.v. 8mm en laat dan meteen meer ruimte zodat het roer meer uitslag kan maken.

    Hier weer een paar korte video's, wat vinden jullie ervan..







     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zo langzaam en niet uit de lucht vallen:thumbsup::thumbsup:

    Heel gaaf!
     
    <250 vindt dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Ja.

    Soort van schaalsnelheid. :thumbsup:

    Past goed bij een (semi-) schaal model. :)


    jan.
     
    <250 vindt dit leuk.
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.303
    Locatie:
    Dordrecht
    Het Rudder moet prima kunnen werken, maar lijkt wel dat er wat haakeffect zichtbaar is in het bochtenwerk.
    De V-stelling van de vleugel is te weinig , dit kun je prima opvangen door beide vleugel tippen een negatieve verdraaiing te geven.
    Met de negatieve tip verdraaiing gaat de Piper dan prachtige bochten maken.
    Uiteraard wel allebei evenveel negatieve verdraaiing geven.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.303
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoop dat het een beetje te zien is, dit model heeft een flinke verdraaiing en met bijna vlakke vleugel stuurt het als een dolle.

    [​IMG]
     
    ramses, blaauwen en Justus vinden dit leuk.
  16. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Je had het kunnen ruiken, vanavond gaan vliegen met de Piper en de Spit. De Piper kreeg ik niet fatsoenlijk aan het vliegen, dus bij thuiskomst het mes in het stabilo gezet zodat ik een grotere roeruitslag kan maken.. Was eerst minder dan 30 graden en is nu bijna 45 graden. Ik hoop dat ie nu handelbaarder is. Soms moest ik 10 seconden wachten voordat ie begon te reageren op het roer.. Mijn volgende model gaat toch maar rolroeren krijgen.. Negatieve tipverdraaiing zit er al in. Zo,n 7mm aan beide zijdes (uiteraard)..


    Eerlijk gezegd daarna heb ik nog met de Spitfire gevlogen.. pure lol dat kistje, dan vind ik de Piper al bijna te groot.. 20210528_064322.jpg
    en het grote voorbeeld...
    Internet_20210524_093238_14.jpeg
     
    Bruno van Hoek, ramses, helixer en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.107
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ik had deze post in het andere Sub250 draadje gepost en ben verzocht het in dit draadje te posten, hierbij:

    Er staan heel veel tekeningetjes van "rubber powered" (schaal) modelletjes op Outerzone.
    Ik heb daar een tekeningetje van een rubber aangedreven Savoia S.13 Schneider Trophy kistje gedownload.
    Over dat tekeningetje een full-rc (hoogte, richting, rol en gas) kistje van gebouwd.

    Het bouwverslag daarvan is > hier < te vinden.

    2.4 GHz 4 kanaals ontvanger/regelaar
    Micro servo`s 2.2 g (4 stuks)
    2S 7,4 V/450 mAh LiPo-Akku
    Type N60 brushless motor
    110 x 30 mm propellor

    Specificaties Savoia:

    -Spanwijdte: 430 mm bovenvleugel, 370 mm ondervleugel
    -Lengte: 435 mm
    -Gewicht: 149 g

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    AUW van het kistje is 149,1 gram:

    [​IMG]

    De Savoia vliegt prima buiten (ook met wat wind) ondanks de 149,1 gram.
    Het is ook een racer, de romplengte is langer dan de spanwijdte (!), het zijn relatief korte vleugeltjes:

    [​IMG]



    Groeten, Ramses
    .
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat doet 'ie vanaf hoogte met de motor uit? Moet je dan corrigeren met het hoogteroer?
    De mijne vliegt ook op schaalsnelheid, maar heeft met het zwaartepunt op ~30 % geen galoppeerneiging.
    Luistert prima naar het roer, haakt niet.
    Een haartje meer V-stelling dan de jouwe en ook een beetje tipverdraaiing.
    Hoogteroer gaat alleen up en wel zo'n klein beetje dat het net voldoende is om af te vangen voor de landing.
    Tijdens de vlucht stuur ik alleen met het roer (volle uitslagen, ~30°) en heb een vierstanden motorregeling ( 0-60-100-40%)
    [​IMG]
    Eet, uh.... vliegt zó uit de hand:
    [​IMG]
     
    ramses en helixer vinden dit leuk.
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Geweldig modelletje Bruno van Hoek. Strak..

    Dank je voor je reactie. Ondanks de grotere roeruitslag blijft het aanmodderen. Ik heb dus zojuist besloten dat ik ook meer V-stelling aan mijn vleugels ga geven, want zoals het nu vliegt is het Russische Roulette.. .. Deze week mag ik weer naar Duitsland, daar maar 2 Alu buizen gaan kopen en die onder V-stelling buigen.(aan de vleugels zitten koolstof pennen).. Dus dit wordt een heftige ingreep..

    Overigens vandaag zonder voorruit/zijruiten gevlogen en van de power bleef niets meer over, klopt dat??

    Bedankt voor jullie tips allemaal..
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Klopt, een geweldig mooi modelletje, prachtig vliegbeeld.


    jan.
     

Deel Deze Pagina