Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door Peter Den, 3 apr 2021.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Laat de V-stelling nu even zitten, pak een föhn of strijkijzer en zoals eerder gezegd en laten zien, maak een tip verdraaiing in de vleugel, beide tipjes aan de achterzijde minimaal 10mm omhoog en je kan vanmiddag nog heerlijk vliegen.
     
    Bruno van Hoek en <250 vinden dit leuk.
  2. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Zoals gezegd tipverdraaiing heb ik al maar daar red ik het niet mee. Soms valt hij weg over 1 kant en dan krijg ik hem niet meer opgevangen. Heeft me nu al 2 keer aanmaakhoutjes voor de open haard opgeleverd.. Ik ga voor de V-stelling.
    Helaas vanmiddag moet ik werken, we krijgen een nieuwe netwerkomgeving, nou dan weet je het wel..

    Toch bedankt voor de tip(s)..
     
  3. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    en we hebben V-stelling. Brandertje op koolstof buis houden, buigen, lijmen met secondenlijm.. Iemand bedenkingen..

    20210530_121514.jpg 20210530_121522.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2021
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja.. Wel bij carbon. Uit ervaring weet ik dat je ze bijna kan buigen. Moet dan echt in de mal gebeuren. Of de buis doorzagen en in de gewenste v stelling lijmen met een carbon matje erover.

    @Mugen MRX-3 kan je daar wel meer over vertellen.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2021
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Er zitten ook struts op hé, die een gedeelte van de load dragen
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Zo denk ik er ook over.. Ik zal eerst nog wat buig- en breek testjes doen
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Mits de struts structureel wat toevoegen kan het..
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooi kistje Bruno!
    Is die van de zelfde tekening? welk formaat? welke aandrijving? (hoop vragen, haha)
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wist ik het maar.
    Heb deze gered van een enkele reis kliko, wel vrij snel de daarvorige eigenaar achterhaald.
    Die wist me te vertellen dat het kistje was meegekomen van een modelvliegvakantie in Tjechië (zie de registratie OK-...).
    Het vermoeden rees dus dat het een Hacker kitje was geweest.... Mis!
    Die kit heeft ~75 cm spanwijdte en deze is nagenoeg 1 meter.
    Ook is de romp meer ingedekt dan bij het Hacker ontwerp.
    Verder zijn de gebogen vormen van vleugeltips en staartvlakken bij Hacker geheel gelamineerd, terwijl bij mijn Cubje de traditonele segment bouwwijze is toegepast.
    Vermoedelijk was het ontwerp, net als de Hacker versie, bedoeld voor CO2 aandrijving en later geëlektrificeerd. Het heeft in ieder geval een profiel met een vlakke onderkant, niet hol dus.

    Een belangrijke modificatie was wel het afneembaar maken van de vleugels, want sommige landingen die bleven haken achter graspollen, eindigden wel eens in een radslag en daar kan zo'n eendelig kistje met tissuebespanning niet tegen.
    Met hulp van F2B collega @stunthenk werd een constructie, zoals hij deze toepaste bij zijn vrijvliegende dieselkistjes, succesvol getransplanteerd in de Cub. Hij had namelijk ook ruime ervaring met dit soort modellen en bood meteen aan mij te helpen met deze oplossing.
    Als je het een keer gezien hebt is het de simpelheid zelve.
    Alu buisjes in de vleugels en twee, iets uitstekende, verenstalen V's in de romp.
    De struts (net als de triplex vleugelverbinder) losgezaagd van de romp.
    Uit tissue een kokertje gerold, dat met spanlak gehard en in de rompgelijmd. Twee kleine haakjes gebogen en verlijmd met de struts.
    Deze worden met een klein, dubbelgeslagen elastiekje -door het kokertje geregen- op hun plek gehouden
    Met wat geel tissue werd het dak van de cockpit weer dichtgemaakt.
    O ja, een tijdje terug eens gewogen: 247 gram....:banana:
    Vandaag nog eens : 253 gram... :mad:;)

    Motortje is een 'achterstevoren' vlakke buitenloper van 10 gram met een 6 x 4 prop.
    Maximaal zo'n 6500 toeren waarmee je een klimmetje hebt om mee weg te komen.
    Er zitten 4 standen op de regeling, 0 - 60 - 100 & 40%.
    100 is voor de start, 60 om op hoogte rond te kruisen en 40 om een landingscircuit te vliegen.
    Het is in feite een soort carrousel die met een zeer korte tik op de zendknop steeds een stap verder gaat.
    Failsafe is altijd 0.
    Roer gaat van neutraal naar 30 graden links en rechts. Indrukken en vasthouden: rechts, kort indrukken, nog een keer en dan vasthouden: links.
    Twee kort indrukken, nog een keer en dan vasthouden: hoogteroer 3mm up, net voldoende om af te vangen voor de landing.
    In de jaren '60 van de vorige eeuw was dit een veelgebruikte stuurmethode, zij het dat in het model dit alles mechanisch werd opgelost en deze stuurmachines (escapements) werden aangedreven door een opgedraaide rubberstreng.
    Nu gebeurt het coderen aan de zenderkant met een Arduino en loopt de verbinding via moderne 2,4 GHz apparatuur.. In de kist zitten twee 5 grams servo's.
    Maar het is een geweldige ervaring weer eens te vliegen zoals ik dat in mijn begintijd deed.
    Vandaag was weer een fantastische vliegdag en er zijn veel accuutjes doorheen gegaan....
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2021
    ramses, Peter Den, FStrating en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. 250flight

    250flight

    Lid geworden:
    17 jun 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    [​IMG]Mijn Wing66. Spanwijdte 66 cm. Gewicht 215 gram. Compleet met GPS Navigatie en verlichting. FPV voorbereid.
     
    <250 en helixer vinden dit leuk.
  11. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    ik vind het geweldig hoe iedereen er zijn eigen draai aangeeft.. 250 gram is de nieuwe max...
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  12. 250flight

    250flight

    Lid geworden:
    17 jun 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Het gaat niet alleen om dat stickertje.Na 30 juni 2022 gaan er allerlei extra beperkingen gelden wat betreft waar je mag vliegen. Bij <250 gram gaan die beperkingen niet gelden.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Boeit mij niet zo, transponder, prima. Ik vlieg toch enkel op toegewezen velden
     
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ook over de regels voor de velden van de clubs is nog geen duidelijkheid na die datum.
    Het lijkt erop dat de opkomst van de drone (lees: het gedrag van de eigenaren) voor ons modelvliegers vervelend gaat uitpakken. Laten we hopen op "common-sense" bij de Europese bestuurders.

    Ik verbaas mij in positieve zin dat zulke lichte kistjes goed kunnen vliegen buiten. Althans, daar lijkt het op. Geen ervaring mee nog, maar wellicht verandert dat...;)
     
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Laatst bewerkt: 21 jun 2021
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Deze:

    Mag niet ontbreken...............:banana:Ik heb het standaard motortje eruit gegooit en er een gearboxje ingezet. Gaat als een speer. Veel lol op een klein veldje. Gelukkig heb ik zo een veldje naast mijn huis, zodat ik 's avonds toch nog even snel kan fladderen.

    [​IMG]

    Deze gearbox zit er nu op:

    [​IMG]

    It's a simple ..................................
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2021
  17. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Hier een stukje Hollandse glorie:
    Een 60cm fokker E.III van depron.
    100g met 250mah 2s accu, full flying staartvlakken maar wel normale rolroeren. Ik heb de niet al te geweldige maar goedkope racerstar 1306 gebruikt die ik nog had liggen.
    Alles is 3mm depron behalve de vleugel, die is 6mm depron met 3mm carbon buis als spar.
    Vliegt best leuk, niet enorm langzaam maar ook zeker niet snel. Net als meeste modellen van rond WW1 is ie niet enorm stabiel, maar dat maakt het juist leuk. Je kan hem spinnen en wat rare dingen doen als je weet wat je doet, maar ik zou het niet te dicht bij de grond proberen!

    Lekker relaxed model wat dan ook weer niet TE relaxed en dus saai is.

    Edit* volgende vlucht ga ik er trouwens even een fpv cameratje op plakken, eens kijken of ik wat video kan schieten.
    IMG_20210717_153706183_HDR.jpg IMG_20210717_153656927.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2021
    Peter Den, HansH, <250 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Wat een mooie look, zo verweerd, je zou bijna niet zeggen dat het Depron is...

    Alleen die uitlaat bovenop die ook nog eens naar voren wijst snap ik niet zo goed.. :) ;)
     
  19. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Depron heeft niet zo'n heel mooi oppervlak, dus het is lastig om hele strakke paintjobs er mooi uit te laten zien. Zo'n lekker ranzige versleten kist ziet er wel erg leuk uit in de lucht. Beetje klooien met de airbrush en van te voren wat shading lagen aanbrengen en je hebt een redelijk mooie kist.

    Wacht maar totdat je voor dit ding vliegt, dan kom je er snel achter wat die "uitlaat" daar doet!:D;)
     
  20. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Trouwens ik weet niet of jullie dit ontdekt hebben, maar zo niet dan is dit een gouden tip.
    Als je graag een schaalmodel van depron wilt maken kun je het beste beginnen met het vergroten van een paper model van dat vliegtuig. Die zijn bedoeld om van papier in elkaar gevouwen en gebogen te worden, depron buigt ook prima met een beetje hitte.

    Er zijn zat gratis papieren modellen op papermodelers, onlypaper.ru en from paper te vinden. De simpele kleine schaal modellen (1:100-1:50) zijn vaak het beste naar depron te vertalen.
    Maak de romp met behulp van de templates en maak je eigen vleugel, pas de boel een beetje aan waar nodig en voila, je hebt een gaaf lichtgewicht schaalmodel!
     

Deel Deze Pagina