Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door Peter Den, 3 apr 2021.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @brutus
    Beste, ik vind je reactie wel een beetje merkwaardig en hoop dat die niet wordt ingegeven doordat wij wel meer stevige meningsverschillen hebben gehad op dit forum.

    Ik probeerde hier een positief draadje te starten met een aanmoediging voor beginners om eens wat verder te kijken dan wat er op de vraag: wat moet ik doen of erger wat moet ik kopen over het algemeen voorgeschoteld wordt.

    Daarmee tevens op de huidige mogelijkheden wijzend van de ruimte die A0/C0 bied.

    De tweede insteek is inderdaad die voor modelvliegers die wel de lol en mogelijkheden zien in de sub250 categorie.

    Wat de zin is van bijdragen als: ''Nee dat is niks voor mij'', en ook de zin van jouw bijdrage ontgaat mij.

    Juist omdat er momenteel een massa drones onder de 250gram in de markt gezet worden zou dat ook een bescherming kunnen zijn van het C0/A0 regime.

    Heel jammer dat ook hier weer een terzijde discussie ontstaat die niets met mijn positief bedoelde insteek te maken heeft.

    Ook jammer dat je meent mij te moeten vertellen wat ik wel en niet moet en wat ik wel en niet moet vinden inclusief kwalificaties als ‘’dat is elitair gedrag’’

    Ik vind mij de les lezen nu ook niet bepaald bescheiden.

    Mag ik opmerken dat jij kennelijk niets van mij weet, niet persoonlijk, karakterologisch of qua kennis, expertise en ervaring .

    Dit is echt klets: mijn eerste 5 modellen waren eigen ontwerpen en scratch gebouwd, waarna een Vic Smeed van tekening en vervolgens weer een dertigtal eigen ontwerp/scratch build in mijn eerste leven als modelvlieger.

    Veel van mijn modellen waren behoorlijk succesvol.

    Als iemand hier in dit, nogmaals positief bedoelde draadje gaat melden dat het niks voor hem is, er geen ‘’echte’’ motoren op kunnen , geen schaal is en alleen maar goed genoeg voor zwevers is, mag ik daar dan ook een dedain of noem het kortzichtigheid uit proeven ten opzichte van mensen die net een beetje anders in de modelvliegerij staan?

    Wat is er kennelijk niet volwaardig aan bijvoorbeeld ‘’zwevers’’?

    Ja, wellicht had ik mij niet moeten laten verleiden om nu eens een keertje terug te blazen tegen wat zichzelf tot het ''echte'' modelvliegen gebombardeerd heeft en de voorlichting aan beginners domineert.

    Ik ben ook maar een mens en ik voel dat dan ook net zo goed als een provocatie die ik, ja dat is wel een slechte eigenschap, ook niet over mijn kant kan laten gaan.

    Inmiddels levert dit nu al een vervuiling van dit draadje op die ver buiten mijn doelstelling gaat, dus bedankt, ik dacht dat dit nu eens een leuk initiatief was, maar voor mij hoeft het al niet meer.
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik moet zeggen Peter je spreekt je zelf behoorlijk tegen en als ik zeg ik persoonlijk is dat mijn mening.dat jij het verkeerd interpreteer en je volledig aangevallen voelt is jouw probleem, Net als jij volledig tegen de nieuwe regelgeving bent, bewezen in je eigen draadje met alle vrije Clubs die zich moesten samen dragen tegen deze opzet.
    Begrijpen is een groot probleem begrijp ik hier.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De klasse ansich is een mogelijkheid, niet voor mij. Maar het is wel het wiel opnieuw uitvinden. Of heb ik nu tunnelvisie?
    Kijk eens naar vintage radio assist. Die zijn al aardig daarmee op weg. Kijk eens naar de huidige dlg toestellen, zet ze om naar hlg of lijnstart. Zomaar wat I vliegers wat al gedaan wordt.
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Kom op mensen! Ieder z'n ding, laten we dat vooral zo houden!
    Wederzijds respect......
     
    helixer en serge pot vinden dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Misschien even deze topic wat opfrissen en discussies verwijderen en omdopen naar de noemer de "250gram CHALLANGE".

    Vlieg vanaf mijn eerste indoorvlieg kennismaking 20-25 jaar terug met modellen die klein en lichtgewicht moeten zijn.

    Het is ook prima haalbaar en vliegt leuk met een E-motor en lichtgewicht RC.

    Heb de cert A1 en A3 dus gewicht maakt voor mij niet uit, maar is denk wel leuk als challange te proberen naar die 250gram te werken.

    Het leuke hiervan is zo groot mogelijk te bouwen en zo lichtgewicht mogelijk, mijn Tomboy (laatste foto groen / paars) is net over de 250gram eens kijken of ik die eronder krijg.

    Mijn Sharkface en Blazer met een COX zitten er ook net boven jammer hier ligt ook nog een challange.

    En eeeeeh dat ik wat kleiner moet/moest is ook een beetje ontstaan door ruimtegebrek , maar man wat geven die modellen toch veel fun met vliegen.

    Effe wat plaatjes van mijn modellen onder de 250gr grens en van sommige waar nog aan gewerkt moet worden.

    IMG_9674.JPG
    onder de 250gr

    IMG_9673.JPG
    onder de 250gr

    IMG_9665.JPG
    onder de 250gr

    IMG_9666.JPG
    onder de 250gr

    IMG_9667.JPG
    onder de 250gr

    IMG_9670.JPG
    onder de 250gr

    IMG_9675.JPG
    net niet onder de 250gr

    IMG_9668.JPG
    net niet onder de 250gr

    IMG_9671.JPG

    IMG_9672.JPG

    Ton
     
    helixer, Cnn, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Een volkomen off topic 'jij bak.'
    Ik begrijp hier: persoonlijke rancune is voldoende om een door mij gestart draadje te ver-trollen.
    Jammer, het leek naar mijn smaak een leuk draadje te worden maar hier haak ik dus af.
    Ik vraag me wel af of dit in de toekomst blijft gebeuren voor elk draadje waar ik het initiatief voor neem.
    Heren, u wordt bedankt.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2021
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren haal de discussie weg en laten we er een leuk draadje van maken.
    Effe opschonen en laat maar komen die leuke projecten.
     
    helixer, Peter Den, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik begrijp je probleem Ton.
    De vintage modellen blijven het leukste inderdaad voor deze gewichtsklasse.

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=6140
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik heb dit verzoek ook zo aan de moderator over gebracht, ook ten aanzien van mijn eigen reacties.
    In afwachting hiervan heb ik mijn posting #9 aangepast: stom dat ik er toch weer ingetrapt ben.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er is in Duitsland al een nieuwe klasse, sub250 speedcup.
    Er kunnen dus wel degelijk echte motoren en aandrijvingen in.
    60cm span, vliegklaar onder de 250 gram en nog steeds 300+.




    En als je schaal wilt vliegen kan dat ook.
    Ik heb al meerdere kleine schaalmodelletjes gezien, onder 250 gram.

    GJ
     
    helixer, Cnn, serge pot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Wow das lekker vlot en nog prima te volgen:wave.
    Denk wel dat ik na 1 vlucht aan het zuurstof moet om bij te komen, wat een snelheid zeg waanzinnig.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja zeker en goed te doen om op een redelijk formaat uit te komen.

    Maar moet bekennen dat ik ook naar wat leuke schaalmodellen kijk, want vind het wel heel praktisch als ik zo van de achterbank van de auto , mijn Bristol M1c pak lipo aansluit en vliegen maar. (oei dat klinkt wel heel lui.:D)
    En eh is dit geen schatje dan:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Cnn en serge pot vinden dit leuk.
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Spectaculair!
    Dit soort modellen vallen echter wel een beetje buiten de doelgroep van dit draadje C0/A0 vanwege de voorgeschreven snelheidslimiet van 70km/u
    Toont inderdaad wel aan dat het wat betreft set-ups nu niet persee van de benauwde hoeft te zijn.
     
  14. edwinkoolen

    edwinkoolen

    Lid geworden:
    15 jul 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Odense, Fyn, Denemarken
    de meeste DLG er zitten onder 250gr, en de nieuwe F5K 1 m elektrozwever is ook een goed bod voor high-end moderne zwevers
     
    l shems vindt dit leuk.
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Qua gewicht is het categorie A0
    Als de horizontale vliegsnelheid hoger is dan 19m/s of te wel 68km valt tie daar buiten en is het al vlug A3.

    Oh zie dat een dergelijke reactie er al staat, nou ja nu dus 2x
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Goh, laten we dat nu toevallig allemaal vergeten zijn omdat we geen drone vliegen.
    Hier op de club heeft nog niemand een certificaat, ja, ik toevallig, gaan ze ook niet doen, het blijft gewoon zoals het is.

    GJ
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja voor club vliegers veranderd er niets als ze op club velden en locaties bezig zijn.
    Dit jaar ben ik met mijn fladdertjes nog niet boven de 124 gram uitgekomen.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar de meeste mensen die op die club vliegen vliegen ook gewoon ergens op hellingen.
    Iedereen die ik spreek, ook het bestuur zegt, de DMFV is er nog mee bezig, het komt wel goed.
    We zullen zien.

    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Even leek het er op dat we weer ''on topic'' waren, maar dus toch maar niet, kennelijk..

    Is er niemand meer die modellen in deze categorie komt voorstellen?
    Wat is er bijvoorbeeld aan leuke depron initiatieven te vinden?
    En wat aan handzame en leuke modellen die ook voor beginners haalbaar zijn?

    De doorontwkkelde wedstrijdklassen zoals F3k, prima, maar is wat mij betreft niet de categorie waar ik me hier op zou willen richten.
    De 1meter DLG’s vind ik dan beter in dit stramien passen.
    Aandacht voor de lichtere vrije vlucht klassen is ook mooi meegenomen, maar valt hier ook wel een beetje buiten.
    Oa de klassen F1b, F1g, F1h zijn sub250 maar vallen wat mij betreft toch ook buiten dit kader.
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De tekeningen van Walt mooney zijn ook zeer de moeite waard.


    https://outerzone.co.uk/search/results.asp?keyword=Walt Mooney
     

Deel Deze Pagina