Savoia S.13 => Schneider Trophy Racer

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ramses, 4 aug 2013.

  1. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Wel jammer.

    Was een geslaagd toestelletje, gelukkig nog te repareren.

    Johan.
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Zal ook tzt de Savoia zeker nog repareren, ergens tussendoor is dat zo gedaan. Dit was alleen een "komkommertijd" tussendoortje en ik heb nu weer zin om met m`n andere projecten verder te gaan.

    N.a.v. deze posting:


    Ik begrijp het "groot - groter - grootst" natuurlijk wel en bedoel het ook niet verkeerd. Een grote kist vlieg echt lekkerder en beter. Hoe groter de kist, hoe realistischer die ook overkomt in vlieggedrag. En hoe groter de kist, hoe minder afhankelijk je bent van de wind, etc.

    Maar puur het op deze manier bouwen en de uitdaging van het "goed" laten vliegen van zo`n klein modelletje blijf ik zelf heel erg leuk vinden. Deze mini Savoia wordt dus tussendoor nog gerepareerd en er komt waarschijnlijk nog een mini Gloster III Schneider Trophy Racertje naast:

    [​IMG]

    Bedankt voor de reacties en tips in dit draadje!

    Nu weer verder met de Bucker en Tiger Moth

    Groeten, Ramses
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Pak nou gewwoon fff 2 avondjes en repareer m, dan kan je m werkend in de kast zetten.
    Geeft een veel beter gevoel!

    Grt

    Femmo
     
  4. ceppodo

    ceppodo Guest

    Tja,dat hebben we allemaal wel eens.
    Willen te graag vliegen ondanks dat het misschien door het weer niet zo handig is.
    Jammer dat hij gecrashd is.
    Net wat Femmo zegt,gewoon meteen in orde maken,dan heb je weer een complete (leuke) kist in plaats van een verzameling brokstukken.
    Ik zou mij er toch aan ergeren als ik zoiets in de kast had staan.
    En met 2 avonden heb je de andere kisten ook niet klaar.
    Gewoon aan de Savoia beginnen,issie woensdag weer klaar.
    Dan vlieg je er zo af en toe ook weer mee.
    Zoveel leuker.
    Hij is veels te mooi om op de plank te laten liggen.
    Succes met je keuze.
    m vr gr
    Gerald
     
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    .
    Femmo en Gerald, jullie hebben gelijk. Heb de schade verder opgenomen, wat bekleding weggesneden en wat hout geplakt en het valt allemaal wel mee. Alleen de linker ondervleugel moet behoorlijk gerepareerd worden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondervleugel repareren en delen opnieuw bespannen en lakken en de Savoia kan weer vliegen. Gelukkig is het allemaal erg klein! ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    .
    Vandaag nog even verder gegaan met de Savoia. Houtwerk gerepareerd:

    [​IMG]

    En alle bespanning gerepareerd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Schilderen, aan de linkerkant nieuwe spandraden maken en dan is de Savoia weer vliegklaar.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Je laat er geen gras over groeien ;) nu nog een watervliegmeeting en ik kan hem zien vliegen.

    Mvg,

    Bart
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Foto`s

    .
    Wat stills uit het filmpje omdat ik het een leuk vliegbeeld vind hebben in de lucht. Best schaal voor zo`n heel klein kistje.

    Zo klein is de Savoia:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en de laatste seconde van de laatste vlucht :oops::

    [​IMG]

    Maar bijna weer vliegklaar! :D

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Ja, is toch eigenlijk weinig werk dus inderdaad beter nu te doen dan kapot weg te leggen.

    [​IMG]

    Watervliegmeeting lijkt me heel erg leuk!, maar dan wil ik eerst iets "fatsoenlijks" voor vanaf het water hebben. Dit is meer een experimenteel modelletje en ik ben benieuwd of de Savoia überhaupt op het water wil starten en landen. Voor een watervliegmeeting zou ik de macchi M.39 willen bouwen van de tekening van Raffaele Oberti.

    Ben ook benieuwd naar jouw mooie kisten, tegen die tijd (waarschijnlijk al eerder) vliegt jouw Dornier ook. Wordt weer heel mooi!

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Update

    .
    M`n Savoia is gerepareerd en weer vliegklaar. Voor het oog alleen nog wat kleine plekjes bijtippen met verf:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Even een rare vraag; zou het helpen de romp van het kistje onder de waterlijn en de drijvertjes in te smeren met iets vettigs? Komt de Savoia dan makkelijker van het water los of is dit onzin?

    (net als ski`s of een snowboard, gewaxed gaan die ook makkelijker/sneller over sneeuw)

    Groeten, Ramses
     
  12. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Dikke kans van wel die snowboarders en skieers zullen heus niet achterlijk zijn ;-)

    Bij het waxen van de auto viel mij het altijd op dat het water er zo makkelijk afstroomt dus ik ga er van uit dat het wel degelijk helpt enkel letten op het gewicht trouwens!
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Wax en vettigheid verschillen nogal en onderling verschillen de waxen ook nogal. Daarnaast moet je niet vergeten de wax van groeven te voorzien. Persoonlijk zou ik het achterwege laten en de oppervlaktes lichtjes opschuren met korrel 600 in een beweging van voor naar achter. That's it.
     
  14. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik zou me daar geen zorgen over maken. Bij lage snelheid "kleeft" je model in het water maar zo gauw je de snelheid opvoert zal hij vanzelf in plané komen als een speedboat. Dat is het moment dat je voorzichtig vol gas kan geven en hij ook los zal komen van het water.

    Iets vettigs zou ik zeker niet doen maar je kan eventueel siliconen spray proberen want dat stoot water af. Ik gebruik dat regelmatig om watervliegtuigen van wat vochtig gras te starten.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    siliconen spray en lak ,gaat eerst goed , totdat je een stukje opnieuw moet lakken of bespannen .Dan is het huilen van de kringen die je gaat zien en de spanlak die niet hecht.

    Je hebt al extra vinnen onder de romp die helpen er bij de lucht onder je rompje te laten komen waardoor het kleef effect verminderd.
    Gewoon rustig gas geven tot hij op de step komt (planee) dan volle polle geven en rustig trekken (niks anders als normaal).

    met het landen iets harder binnen komen als normaal en het toestel op het water zetten ,dan gas iets dicht en het toestel in het water laten zakken .
    kom je te langzaam binnen ,zal het toestel gelijk in vaarstand zakken en dus meer weerstand hebben en over de kop kunnen slaan .
    Dit is wat me opgevallen is bij de watervliegmeetings en ik me ingeprent heb .
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Bedankt heren voor de watervlieg-tips! De Savoia S.13 is weer helemaal vliegklaar dus wanneer ik een waterstart- en landing met de Savoia geprobeerd heb zal ik dat hier in dit draadje posten.

    [​IMG]

    Bedankt diegene voor de belangstelling, reacties en tips in dit draadje! :thumbsup:
    -
    __
    -
    -
    Nu weer verder bouwen aan m`n Toni Clark DH-82A Tiger Moth G-AGHY
    Zo staat ze er nu bij:

    [​IMG]

    ... en zo moet ze worden:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2013
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Ben heel erg benieuwd naar de prestaties vanaf het water. Mocht hij nu moeilijk van het water kunnen los komen doordat het kleine rompje blijft ''kleven'' dan zou je kunnen overwegen om de step te ''beluchten'' dit kan je eenvoudig doen door een buisje te maken vanaf de onderzijde van de romp naar boven. De lucht word vanzelf aangezogen door het langstromende water en hierdoor zal het model makkelijker loskomen.
    Veel watervliegtuigen hebben een dergelijk systeem o.a de Grumman Goose en de Do24.

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ik sluit dit bouwdraadje af met een filmpje als een soort samenvatting:



    Diegene die dit draadje hebben gevolgd, tips of andere reacties hebben gegeven, bedankt! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina