sukhoi 3d (1m10 balsa) bouwverslag

Met de robbe motor heb je voor de sukhoi meer dan voldoende trekkracht, ik vlieg ook al lang met soortgelijke vliegtuigen met dezelfde setup.
met iets meer dan half gas kan je al makkelijk hoveren. :lol:

greetz

Kurt

hyz ja ik heb die van u gezien de reflex he! wel deze sukhoi is wel 1m10span? en ze bouwen de romp uit 2cm dikke styropor, maar waar kan ik dit krijgen?? of zou dit ook mogelijk zijn met eventueel een balsa frame???...
men geeft een gewicht op tsn de 500-700gram, ge leest enorm veel verschillende gewichten, sommige zonder lipo's, dan met gewone batterijen, dan met staart en vleugelribben uit balsa, dan weer depron, dan styrpor...

o enne het is de zwaardere motor die jij gebruikt...dus vrees ik dat die van mij mss wat te licht zal zijn??
heb de plannen geprint, man wat een vleugel!:p

setup in mind:

robbe roxxy 2827-26
15-30amp regelaar?
4 towerpro servo's?(9gram)
3cellen lipo 1500mah 127gram
yeti rex 5 ontvanger.

zou dit doenbaar zijn?? ik ga de vleugels uit balsa maken( ribben 1.5mm balsa??) en de rest zoals op plan.
de staartvlakken ook balsa.
en de romp zal ik ook uit balsa maken ipv styropor.

romp zoeiets:

1049385348.jpg

1049483559.jpg

hier met gewone cellen dus lipo zal volgens mij pak lichter zijn:
1049531985.jpg

1051876780.jpg

en dit zou het resultaat ongeveer moeten geven
plannen zijn geplot en mallen vanmiddag gemaakt, ik zal eraan beginnen nadat mn edge 540 hersteld is(nog folieen en motor bevestigen...

greetz

hopelijk lukt dit met deze motor?...

iemand enig idee of dit lukt met een van beide motoren?? anders heb ik gezien dat er bij perba een andere staat van 24euro die heel wat meer trekkracht heeft(ook wel iets zwaarder. maar zou deze beter zijn om daar alle 3d figuren mee te doen? of zijn de andere motoren voldoende?? ik heb de 1500mah lipo's ook van perba en een 15 en een 30amp regelaar op overschot.

hier de nieuwe motor:

http://www.perba.com/product_info.php?products_id=143

toch maar aan de bouw begonnen en zien aan hoeveel gewicht ik kom en dan es voor de motor zien:
dit is de eerst balsa probeersel van mij dus als er opmerkingen zijn hoor ik die graag! op het hoogteroer komen nog afgeronde tippen, de vleugel moet nog vorzien worden van servobakjes en de zijkanten erop lijmen.

2%7E3.jpg

1%7E5.jpg

3%7E4.jpg

let er op dat de gangbare regelaars op een 3S pakket maar twee of hooguit 3 servo's kunnen aansturen. De BEC zal anders oververhitten

ik heb een jeti rex 5 ontvanger en towerpro's 9gram servo's. ik gebruik 4zo een servo's op mn mini funtana depron, en dit heeft nog geen problemen gegeven... is het beter om rolroeren met een Y kabel te bevestigen, of geeft dat geen verschil(buiten instelmogelijkheden)

goed bezig hoor chris!

ik denk niet dat dat verschil levert.
mss geen rudder?

greets

Mogelijk hanteren de fabrikanten een veiligheidsmarge bij de opgave. Ook je stuurgedrag heeft invloed. Een rudderservo die niet gebruikt wordt neemt weinig stroom (tenzij je erg ruig vliegt en de servo stroom trekt om de stand van het roer vast te houden)
Twee servo's op één kanaal (een Y kabel) maakt niet uit voor het aantal dat op een BEC mag worden aangesloten.

Het blijft iets om de gaten te houden maar ik zou niet goed weten hoe. Een warme regelaar kan ook duiden op een hoge stroom voor de motor. Vraag aan ed collega's : Hoe zou je bij een regelaar kunnen monitoren of hij de stroom voor de servo's nog 'goed' aan kan??

Je model ziet er erg leuk uit.

bedankt,

dus geen y kabel dan:p

maar wat is dan wel een goede oplossing om 4 servo's te gebruiken?? een andere regelaar? andere ontvanger?? mn funtana deed dat goed, er vliegen ook 2u can do's bij ons(ene is wel andere en duurder materiaal) andere is niet brushless, en deze hebben ook 4 servo's...

als iemand daar wat raad over heeft hoor ik het graag:p greetzz

idd:p

ik zal 4servo's gebruiken en eens zien wat het doet dan. vleugel is nu af buiten de bespanning. mn resten balsa zijn allemaal opgebruikt! (was ook de bedoeling om alles wat op te ruimen) nu moet ik nog folie gaan halen,zal mss voor morgen zijn, en nog enkele latten voor de romp, want daar heb ik geen balsa meer voor:p

ik hoop deze te kunnen laten vliegen met de robbe motor.

wrsch wel hoor, die roxxys hebben heel wat power en denk niet dat die sukhoi veel weegt. :P

grts

vleugel is bespannen met doorzichtige folie.

hij weegt 130gram zonder servo's. romp is ook aan het drogen als ik alles uitreken met een kleine marge kom ik denk ik alles samen inc lipo aan een 600gram. hoop ik!!

nu met die robbe roxxy heeft ene trust van 820gram staat er. maar met welke prop kan ik die trust halen?? ik dacht van er een 10*4.5 slowfly prop van gw erop te zetten. lukt dit met deze prop? ook vind ik wel dat deze redelijk buigen... eventueel sugesties welke prop het meest geschikt?

foto's volgen nog

ik gebruik steeds een graupner 10*5 prop, deze zijn lekker "stijf" en geven een goed rendement.

Succes met de maiden

greetz

kurt

hy kurt, en is dit dan slowflyprop of wat?? heb je linkje naar deze props???

maiden mss volgend weekend, de edge is ook nog in de herstelling dusja...

mss kan ik die 3d wel op de trein meekrijgen van gent naar oudenaarde:p... we zien et wel!! groeten chris

voila mn resten folie ook op, jammer geen genoeg voor de romp.

nu heb ik ergens gelezen dat er mensen zijn die de vleugeltippen weglaten op hun 3d kisten. dit om enkele redenen. lichter, rolt rapper en zou beter meskant vliegen... is dit ook zo??? of wat hebben ze dan wel als voordeel als ze er wel zijn???

2%7E4.jpg

3%7E5.jpg

4%7E1.jpg

dit is mn eerste zelfbouw balsa vleugel.hij is kaarsrecht, enkel 1wingtip staat wat scheef....moet aangepast zijn ,ofwel zoals hierboven vermeld gewoon wegnemen????

Back