Sukhoi met Roto 25V, tips?

Ik heb van een clubgenoot een Sukhoi gekregen.

IMG_20220305_153132.jpg


Nu zit er een voor mij onbekende motor op van het merk "Roto" en een lange resonantieuitlaat. Het is een Roto 25V. De motor lijkt weinig gebruikt, maar heeft wel een flink aantal jaren stilgestaan.

IMG_20220305_153152.jpg


Wie heeft ervaring met dit merk en wellicht tips voor mij om hem weer aan het lopen te krijgen. Ik haal hem bij voorkeur niet uit elkaar om te inspecteren in wat voor staat hij van binnen verkeert. Hij voelt goed aan qua compressie.
Bougie haal ik wel even los en wellicht ontkom ik er niet aan om de membramen in de carburateur te vervangen?
Rotomotor adviseert een 18x10 prop
Bigplanes adviseert een 18x8 ...19x8

Ik heb nog onderstaande 18x8. Kan ik bij zo'n propeller met een simi-hol middenstuk ook de bevestiging gebruiken, waarbij je gaten in het middenstuk boort, of mag dat alleen bij propellers met een massief middenstuk? Tot nu toe heb ik alleen met motoren met een klemmende propmeenemer gewerkt, dus geen ervaring met dit systeem.

IMG_20220305_155659.jpg
 
Bougie haal ik wel even los en wellicht ontkom ik er niet aan om de membramen in de carburateur te vervangen?
Je zegt zelf al alles wat ik had kunnen zeggen: Bougie los, effe kijken of hij erg droog/schoon/vies/nat is en verhelpen wat van toepassing is, check effe tank en slangen, en dan starten. Je merkt vanzelf wel of die membranen nagekeken moeten worden.

Verder moet hij gewoon goed zijn, benzinemotoren roesten zelden of nooit van binnen.

Dat van die prop, daar kan ik je even niet mee helpen, daar heb ik ook geen ervaring mee.
 
Ik heb er inmiddels 4 gelijke zwartstalen bouten op gezet, de bougie er af gehaald, de CDI getest en er eens in gekeken. Nu begin ik te twijfelen of deze motor, na een keer gestart te zijn, ooit serieus gelopen heeft. Die zuiger bovenkant ziet er wel heel schoon uit, evenals de rand van de bougie. De electroden van de bougie zijn wel zwart.

Bougie.jpg
Zuiger.jpg
 
Één litertje wat vetter mengen, maar verder normaal afstellen (niet extra rijk of zo) en gewoon iets beheerster met het gas om gaan (niet al te langdurig achter elkaar volgas draaien). Daarna gewoon op de voorgeschreven mengverhouding overgaan, en nog een litertje niet al te woest met het gas om gaan.

Daarna issie "good to go"... Het echte inlopen gebeurt toch daarna pas, en dat duurt wel een half seizoenetje (als je zo vaak vliegt zoals ik)...
 
Ik heb de motor uitgebouwd en op een proefstandaard gezet om hem te proberen te starten. Zowel met de hand als electrisch zuigt de carburateur geen druppel brandstof aan, dus even zoeken waar dat nu door komt. Ik ben er ook achter dat ik geen fan ben van een carburateur achter de motor. De sproeiers afstellen terwijl de motor loopt is onmogelijk en als de motor stilstaat is het ook een gedoe want ze zitten precies waar het motorschot zit, dus een shroevendraaier kun je er dan niet op zetten.

Ik heb Aspen met 4% smering gemengd, waar ik mijn NGH-17 met glijlagerdrijfstang mee vlieg. Die loopt daar fijn op en geen gestink in de auto.
 
In principe kun je daar die Roto ook gewoon op draaien
 
Ook niet met de vinger op de inlaat?
Nee, dat werkte ook niet. Chokeklep dicht. Vinger nog op het kleine gaatje gehouden en vervolgens met de boormachine en een Torx T40 bitje de zaak rondgedraaid. Wel handig zo'n Torx connector op de krukas voor een starter, maar in de brandstof kwam twee millimeter beweging heen en weer, maar geen aanzuiging.
 
Geen ervaring met Roto.
Zou even het vacuüm, welke de pompwerking carburateur in gang zet, nazien.
Gaatjes in pakking / isolatorblok, zitten deze goed? Kanaaltje niet verstopt?

Soms zijn het van die stomme kleine foutjes.

Groet Hans
 
Probeer het volgende eens: Bougie er uit (uiteraard ontsteking uit), zuiger in top draaien, en dan met een flinke zwiep de prop 180 graden draaien terwijl je je vinger boven het bougiegat houdt (niet afsluiten, gewoon er boven houden)
Dan moet je een duidelijk voelbare puf lucht tegen je vinger voelen, en die moet ook goed hoorbaar zijn.

Zo ja, dan is het de carburateur, zo nee, dan is er iets met de reedvalve tussen carburateur en carter aan de hand.
Want met de vinger op de inlaat MOET hij aanzuigen, en dat doe hij niet, dus is er iets met de spoelpomp functie van het carter aan de hand.

Tsja, je weet nu in elk geval wel waarom je hem gekregen hebt... :D
 
  • Like
Reactions: Cnn
Alle adviezen opgevolgd en het bleek dat de "metering needle" binnenin de carburateur vastgekleefd zat. Ik probeerde met de knijpfles brandstof in de motor te persen en toen ik met mijn vinger het membraam van de regulator indrukte ging er pas een beetje brandstof in. Dat toen een paar keer herhaald, totdat de carburateur brandstof begon te lekken. vervolgens de carburateur weer op de motor gezet en toen kon ik zien dat hij prima brandstof aanzoog, als ik de prop een beetje heen en weer bewoog.

PLOP!

Letterlijk bij de eerste duw met de hand sloeg hij aan.


Vervolgens nog wel een uur bezig geweest om hem niet steeds af te laten slaan als ik van stationair in een keer naar volgas wilde.

Bedankt voor de tips.
 
Laatst bewerkt:
Ik raad je aan om de carb te reviseren, dat is echt noodzaak als je een motor hebt met walbro en je kent de history niet
Kans is aanwezig dat je straks op t veld staat en hij het weer niet doet omdat je piepkleine meshfiltertje dicht zit of dat hij op het middengebied beroerd loopt omdat de membraanrubbers verhard zijn of je metering needle stroef loopt

die setjes kosten weinig, het is even prutsen als jet het de eerste keer doet maar krijg je absoluut geen spijt van
Ik weet niet of je zaterdag ook naar Kampen gaat, indien wel dan schiet me even aan, ik zal een setje voor je meenemen

dat de zuiger zo blank is is vrij normaal, deze zal vast op aspen gelopen hebben en dan blijft alles van binnen mooi schoon en helder, stel je alles wat sxherper af en laat je de motor goed werken dan zie je wel wat bruine aanslag komen maar dat stelt nog steeds weinig voor

Roto’s zijn mooie motortjes, ik heb er 3 en ze doen het allen prima
 
Ik heb vandaag m.b.v. je revisiesetje de onderstaande onderdelen in de Walbro vervangen.

Toen ik de nieuwe metering needle er in deed, stond hij meteen op exact de juiste hoogte (1,7mm) volgens het meegeleverde afstel tooltje. De oude had ik eerst even met hetzelfde tooltje nagemeten en die stond een fractie hoger (ik schat 1,5mm)

Onderstaand zijn de onderdelen die uit de carburateur kwamen, inclusief een klein beetje vuil wat in de zeef zat.

Walbro revisie.jpg


Nogmaals bedankt voor je advies en het revisiesetje.
 
Back
Top