sukhoi pak T50 fa concept depron

Luppie

verslagschrijvers
De sukhoi pak-50 fa is een Russisch 5e generatie gevechtsvlieger die nog in ontwikkeling is. Hij moet de Amerikaanse F22 raptor beconcurreren en dat doet hij goed want voor 1 f22 kunnen ze 3 pak-50 maken.
Ik ga een concept tekening na bouwen omdat het orginele niet erg interesant is want al die 5e generatie vliegers lijken heel veel op elkaar alhoewel de chinezen wel een andere vormen hebben.

hier een plaatje van een f22, sukhoi t-50 en een chinees freubel:
fifthgenerationfighters.jpg

en hier het andere Chinese 5th generation vliegtuig:
429d44c3c25c1ecdba3bf443dca5fc50df51b47d_big.jpg

Opvallend is dat die laatste het kielvlak en stabilo gecombineerd heeft en dus niet een losse stabilo en kielvlak heeft.

maargoed het gaat dus om de pak-50 die eigenlijk niet helemaal bijzonder is. Ik kwam een tekening tegen die eigenlijk weinig te maken heeft met het Russische vliegtuig maar wel die titel heeft. Hij lijkt er totaal niet op en heeft dus ook niet die stabilo.

hier twee plaatjes van dat vliegtuig:
sukhoi-pak-fa-renderings_xxDZh_5965.jpg

sukhoi-pak-fa-renderings_xYypW_5965.jpg

opvallend in de luchtinlaat bovenop de vleugel ipv onder de vleugel zoals alle andere vliegtuigen.

Het begint allemaal met het maken van een tekening. Eerst de foto's uit printen en dan verschalen naar de maat die ik graag wil hebben. Omdat de setup het zelfde is als in mijn x41 alleen dan twee keer ga ik uit van dat vleugeloppervlak x2.
Uiteindelijk ga ik toch nog iets groter omdat het vliegtuig heel lang is maar weinig span heeft. Ondanks dat ik op bijna 3x het vleugeloppervlak zit in vergelijking met de x41 is de span 6 cm korter.
Afbeelding001.jpg

afmetingen zijn 101cm lang en 65 cm spanwijdte.

daarna op een A4tje het vooraanzicht en zijaanzicht verzonnen. Dit was nog een aardige klus omdat ik alleen de twee plaatjes heb die ik hier boven heb geplaatst en meer niet.
Dus Ik heb er maar wat van gemaakt met het volgende als resultaat:
Afbeelding003.jpg

hier de setup op een plaat depron in de vorm van het toestel:
Afbeelding002.jpg

en de bedoeling is dat er retracts in komen die de wielen geheel in de romp laten verdwijnen .

hier het profiel vanaf de zijkant gezien met een paar ribben in de onderkant:
Afbeelding006.jpg

Het landingsgestel is een behoorlijk klusje omdat er weinig ruimte is maar ik wel alles 100% in de romp wil hebben als het is ingetrokken. De twee achterwielen moeten in het dikke gedeelte van de romp komen maar om toch stabiliteit te geven zitten ze er schuin in. De wielen komen onder een hoek van 60 graden uit de romp waardoor de verder uit elkaar staan om stabiliteit te geven.
Afbeelding004.jpg

de bovenkant van de schuine constructie (nog niet af):
Afbeelding005.jpg

close up met de wielen er in:
Afbeelding007.jpg

Afbeelding008.jpg

Afbeelding009.jpg

Hoi.
Ben je ervan op de hoogte dat RcPowers op youtube ook een Pak-Fa heeft ontworpen?
Weliswaar niet met retracts, maar die zou je voor geloof ik 10 dollar kunnen kopen, en dan het je meteen de juiste schaal te pakken.
Maar ziet er wel leuk uit.
Succes.

Hoi.

Jou bouw capaciteit kenende gaat dit weer helemaal goed komen, je bent een ware kunstenaar met dat spul.
Ik blijf je volgen.

Mvg Pascal.

Ik was op het punt gekomen dat ik alle onderdelen een plaats moest geven en hiervoor moest ik het zwaartepunt weten. Ik vond een goeie calculator die na het invoeren van de getallen ook de vorm van de vleugel laat zien:
zwaartepunt.jpg

het zwaartepunt komt dus op het puntje van de vleugel. Omdat twee motoren op de kont hangen moeten de accu's in het puntje van de neus komen maar daar is geen ruimte voor. Dus ik had een aardig probleem.
Ik heb besloten om maar één motor aan de achterkant te doen en één motor op de neus. Dit is niet helemaal wat ik graag zou willen want eigenlijk word hij hierdoor een stuk minder mooi. Maar op die manier kunnen de accu's ongeveer rond het zwaartepunt komen waar wat meer ruimte is.

motor op neus:
IMG_0762.jpg

Ook moet de neus een stuk sterker worden gemaakt en dat is behoorlijk lastig omdat de neus ongeveer 10 graden naar beneden wijst door een knik net voor de vleugel. Ook moet de motor weer 10 graden omhoog om niet naar beneden te trekken.

Voor de eerste keer gebruik ik ook balsa dat ik ooit heb aangeschaft. Ik gebruik het voor de neus te versterken. Hier op de foto een stuk:
IMG_0757.jpg

op schuim en ze vreten elkaar niet eens op :shock: :
IMG_0758.jpg

8mm en 6mm koolstof in de vleugel dat door de negatieve V-stelling omhoog komt in het midden:
IMG_0764.jpg

hier wat vordering op de onderkant:
IMG_0763.jpg

De wieling komen nog op langere "poten" waardoor ik weer een probleem krijg met mijn accu plaats want daar komen de wielen bij ingetrokken landingsgestel :?

Ik ben trouwens niet zo'n rcpowers fan tenminste niet van hun vliegtuigen omdat die over het algemeen veel te simplistisch gemaakt zijn met lelijke hoeken en slechte naden. Wat ze wel leuk doen is experimenteren met high alfa en allerlei gyro's

Back