Sukhoi SU-31D (nu met VIDEO!)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Jeroen van Gog, 2 aug 2007.

  1. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Toen ik van de week de plaatselijke hobbywinkel binnen liep kwam ik dit opvallende modelletje tegen van Graupner. Nadat ik de doos had geopend was ik verbaasd over de grootte van de Sukhoi. Nou ja, groot.

    Graupner geeft de volgende specificaties op:
    Spanwijdte: 645mm (werkelijk 640mm)
    Lengte: 575 mm
    Draagoppervlakte totaal: 11,2 dm²
    Vliegklaar gewicht: 170 gram
    Belasting: 15,1 g/dm²


    Ik zag meteen een uitdaging in dit kitje om hem zo licht mogelijk te gaan bouwen om er redelijk indoor mee te kunnen gaan vliegen.
    Veel verwacht ik niet van de vliegeigenschappen. Het lijkt me alleen wel ontzettend geinig om met zo’n klein model wat simpele figuren te vliegen in een zaal.
    Om dat te realiseren moet ik er dus alles aan doen om hem zo licht mogelijk te houden.

    De doos
    [​IMG]

    De gehele inhoud even uitgestald.
    [​IMG]

    Een erg matige tekening
    [​IMG]

    En dan nu de prijs, €59,95. Ik vind dat echt teveel geld voor zo,n simpel kitje.
    Omdat ik hem voor een gereduceerde prijs kon krijgen heb ik hem meegenomen, anders had ik er toch wel even sterk over na moeten denken.

    Goed even wat reken werk.
    Na het een en ander op de weegschaal gelegd te hebben kwam het volgende naar voren.
    Depron delen: 32 gram
    Elektronica: 56 gram
    Cockpitkapje: 4 gram ( 8O dat is een servo!)

    Bij elkaar is dat 92 gram. Ik wil gaan proberen om hem onder de 110 gram te houden wat volgens mij mogelijk moet zijn.
    Dit zou dan een vleugel belasting geven van ca. 9,5 g/dm²

    De elektronica.
    [​IMG]

    Dit wordt de setup:
    Servo’s: 3 x Dymond 47
    Ontvanger: Shulze 345
    Regelaar: Castel creations 10 Amp
    Motor: Strecker 195.03
    Prop: Wes Carbon 20/10cm
    Accu: Waarschijnlijk een fullriver 250 mAh

    Komende week heb ik vrij dus dan zal ik een start gaan maken aan de Sukhoi.
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Leuk Jeroen! De 24e invliegen? :lol:

    Grt.
     
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Modelletje ziet er leuk uit (al is het op de doos) maar in ieder geval een stuk mooier dan een flat out.
    Vind idd de prijzen van die depron dingen veel te hoog. Als je er dan nog een motor bij krijgt oid gaat het nog wel maar meestal is het alleen voor 5 euro aan depron en 10 euro aan klein delen.
     
  4. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    We zullen zien. Ga dit op mijn gemak aanpakken en vooral niet haasten. Ben tevens ook nog met wat andere kleine projecten bezig.
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, nog een mooie special-paint in gedachten?

    Grt.
     
  6. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Nog niks in gedachten, maar ben niet bang. Dat word natuurlijk geregeld :wink:
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat verwachten we natuurlijk ook wel van jou! :thumbsup:

    Grt.
     
  8. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :D

    Groeten,
    Marcel
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er erg leuk uit, wel een beetje duur
    ik ben erg benieuwd hoe het g aat vliegen :D
     
  10. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Vandaag de eerste hand gelegd aan de Sukhoi. Het lijkt misschien nog niet echt op te schieten, maar ik heb eerst eens goed nagedacht over hoe ik het een en ander wil gaan aanpakken. Het is namelijk zo dat als ik de twee romphelften aan elkaar plak ik nagenoeg nergens meer bij kan.
    Tevens gebruiken ze in de beschrijving een Compact 160 motor en een 350 mAh lipo welke bij elkaar 46 gram wegen. Deze zijn ook beide helemaal voorin gemonteerd.
    Omdat mijn motor en accu een stuk lichter zijn (30 gram) moet ik dus mijn servo’s op een andere plaats gaan inbouwen als aangegeven.

    Eerst even een foto van de Sukhoi naast een Ikarus Yak-54.
    [​IMG]


    Wat is ie lief he!! Nog eentje met een blikje fris.
    [​IMG]


    Dit zijn de kleindelen die bij het kitje zaten. Alle stuurstangen zijn uitgevoerd in staaldraad van 0.8mm en het landingsgestel in 1,2mm dit alleen is al 6 gram.
    Misschien denk je dat het wel muggenzifterij is van mij maar vergeet niet dat het totale model maar ongeveer 110 gram mag gaan wegen.
    6 gram is dan ongeveer 5,5% van het totale gewicht, erg zwaar dus.
    Bij een 1,5 kilo wegende kist is 5,5% :arrow: 82,5 gram, de moeite waard dus om de stuur stangen aan te gaan passen.
    Verder levert Graupner zware en in mijn ogen vrij lompe kwiklinks die je eerder op een 1meter kistje verwacht.
    Wat het idee is achter de viltscharniertjes is mij ook volledig onduidelijk. Schanieren ga ik gewoon op de conventionele manier maken met een stukje Tesa plakband.
    [​IMG]


    Om te zorgen dat ik wat makkelijker te werk kan gaan heb ik de twee romphelften uitgelijnd en aan elkaar getapet. Hierdoor kan ik de romp handig openen en sluiten om diverse dingen in te bouwen en te passen. Alvorens ik de tape op de romp heb geplakt heb ik hem meerdere malen op mijn broek geplakt zodat de kleef kracht verminderd en de kans op beschadigingen beperkt blijft.
    [​IMG]


    Om een mooie ronding in de motorkap te schuren heb ik een tooltje gemaakt. Het is een oud tankje waar ik een klein schuurpapiertje op heb geplakt
    [​IMG]

    Het landingsgestel word door Graupner gemaakt van staaldraad wat in een houten frame gelijmd word. Ik denk dat dit ook wel nodig is wanneer je met zo’n kistje en een gewicht van 170 gram buiten wilt gaan vliegen.
    Omdat ik lichter uit wil komen en uitsluitend indoor wil gaan vliegen heb ik gekozen om dit aan te gaan passen.
    Ik heb een spantje gemaakt van depron (3 mm) met twee sleuven erin. Hierin komen dan de landingspoten (1,5 mm holle koolstof buisjes)
    [​IMG]


    Vervolgens gelamineerd met een plaatje van 1 mm depron en wat uitsparingen gemaakt om ook hier weer wat gewicht te besparen.
    Even passen in de romp en dan de gaatjes maken waar de poten naar buiten moeten komen.
    [​IMG]

    Zo dat was het weer voor vandaag, nu even lekker gaan vliegen.
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Tjah, bij een gewoon shocky kun je overal makkelijk bij :lol: Maar een volle romp is een stuk mooier....

    Grt.
     
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er wel leuk uit. lekker klein,
     
  13. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Jeroen,
    Heeft die vleugel nog profiel, of is het een plaatje depron. Dan heeft Graupner wel heel makkelijk geld verdient.
    :yes:
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo te zien is ie plat?

    Grt.
     
  15. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Vleugel is inderdaad gewoon uit 3mm depron. Het kielvlak, stabilo en de vleugel waren vanuit de kit al voorzien van gaten om de kwiklinks in te monteren. Aangezien ik dat anders wil gaan uitvoeren heb ik deze delen dus opnieuw gesneden en de voorlijsten alvast rond geschuurd.

    Komt er waarschijnlijk op neer dat de doos duurder is om te maken dan de inhoud van dit kitje. :?
     
  16. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    F3P kistjes kosten makkelijk 70euro... dusja deze is zelf nog goedkoper :)
     
  17. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Gisteren naar lang nadenken toch maar besloten om het anders aan te gaan aanpakken met de romp.
    Ik vond het niet echt handig om allemaal te moeten gaan frummelen in de romp wanneer deze aan elkaar zou zijn gelijmd.
    Daarom heb ik gekozen om de boven kant demontabel te gaan maken A’la de bekende Krill modellen.

    [​IMG]


    Ik heb dus eerst de twee romp helften aan elkaar gelijmd en het nodige schuurwerk gedaan.
    Daarna met tape gemarkeerd waar ik de romp wou gaan insnijden.
    Vervolgens eens goed gaan zitten en met chirurgen precisie heel voorzichtig het bovendek losgesneden.

    Zie hier het resultaat:
    [​IMG]

    En eentje van bovenaf:
    [​IMG]


    Nu kan ik altijd overal gemakkelijk bij en is het wisselen van accu’s is later ook een stuk makkelijker.

    Ik was wel bang dat de romp erg zwak zou worden hierdoor, maar dit blijkt erg mee te vallen.
    Desnoods ga ik nog een kruisversteviging maken waar nodig.

    Zo nu weer verder bouwen :D
     
  18. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    prachtig, echt heel mooi :thumbsup:
     
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht


    Als Graupner nou voor dat geld een toestel levert dat bijna 10 keer groter is dan op de doos staat, valt het nog alles mee, toch?

    :wink:
     
  20. sjoerd

    sjoerd

    Lid geworden:
    12 okt 2006
    Berichten:
    856
    Locatie:
    sibculo
    haha moet je wel een groooote gymzaal hebben als je wilt indoor vliegen :lol:
    haha lol..
     

Deel Deze Pagina