Omdat de discussie over het al dan niet heropenen van het SUL complex een andere thread dreigde te vervuilen (waarvoor excuses), hier een schone draad:
In het kort de geschiedenis:
Lijnbesturing in Nederland had tussen 1965 en rond 1970 een centrale locatie in Nederland, de rolschaatsbaan van een school aan de Ina Boudier Bakker laan in Utrecht.
Dankzij de inspanningen van de Utrechtse club (de Kemphanen) kon er begin jaren '70 een gloednieuw terrein in gebruik worden genomen. De locatie lag ver buiten de stad en op grote afstand van woningen.
De latere problemen zijn dan ook veroorzaakt door het dichterbij komen van (al dan niet illegale, maar toch gedoogde) bebouwing en de toegenomen intolerantie in het algemeen en niet door het modelvliegen, want dat is in al die jaren niet wezenlijk veranderd.
De Stichting Utrechtse Lijnbesturingsbanen had echter een fatale vergissing gemaakt, door in de statuten niet op te nemen, dat hun terrein bestemd was voor de LB-modelvliegerij. Hierdoor was het mogelijk dat een groep RC auto rijders de macht greep en kon afdwingen dat de achterste (F2B) cirkel met allerlei extra stukken asfalt werd veranderd in een racebaan. Voor het oorspronkelijke doel was de bruikbaarheid aanzienlijk verslechterd.
Toch werd in 1976 op het SUL complex het Wereldkampioenschap F2 - foto's - gehouden. Vele kunstvliegers klaagden -terecht- toen al over de terreingesteldheid.
In de jaren daarna werd de F2B baan door verdere ingrepen langzaam maar zeker volkomen onbruikbaar voor de oorspronkelijke bestemming.
Mijn laatste wedstrijd aldaar was de selectie voor het WK 1978.
Als toenmalige groep F2B vliegers kunnen we het ons aantrekken dat we ons toen hebben laten afbluffen door een beheerder, die buitengewoon bot en moeilijk in de omgang was. Hij draaide steevast oorzaak en gevolg om, zodat het moest lijken dat het, doordat er steeds minder F2B gevlogen werd, onze schuld was dat 'ie wel met de autootjes in zee moest gaan.
De werkelijkheid was dat, iedere keer als je weer op het terrein kwam, er weer iets meer van de F2B baan was afgeknabbeld. Uiteindelijk werd het vliegen daar te gevaarlijk voor onze wedstrijdspullen en zijn we uitgeweken naar andere locaties.
Merkwaardig genoeg is er in 1983 nog een EK gevlogen op dit terrein. Ik heb daar 3 dagen gejureerd en het was, neemt u dat van mij aan, gekkenwerk.
Met betrekking tot opmerkingen in een andere thread:
Zoals het er (edit) 3 jaar geleden nog bijlag:
Zoals het (weer) zou moeten worden:
In het kort de geschiedenis:
Lijnbesturing in Nederland had tussen 1965 en rond 1970 een centrale locatie in Nederland, de rolschaatsbaan van een school aan de Ina Boudier Bakker laan in Utrecht.

Dankzij de inspanningen van de Utrechtse club (de Kemphanen) kon er begin jaren '70 een gloednieuw terrein in gebruik worden genomen. De locatie lag ver buiten de stad en op grote afstand van woningen.
De latere problemen zijn dan ook veroorzaakt door het dichterbij komen van (al dan niet illegale, maar toch gedoogde) bebouwing en de toegenomen intolerantie in het algemeen en niet door het modelvliegen, want dat is in al die jaren niet wezenlijk veranderd.
De Stichting Utrechtse Lijnbesturingsbanen had echter een fatale vergissing gemaakt, door in de statuten niet op te nemen, dat hun terrein bestemd was voor de LB-modelvliegerij. Hierdoor was het mogelijk dat een groep RC auto rijders de macht greep en kon afdwingen dat de achterste (F2B) cirkel met allerlei extra stukken asfalt werd veranderd in een racebaan. Voor het oorspronkelijke doel was de bruikbaarheid aanzienlijk verslechterd.
Toch werd in 1976 op het SUL complex het Wereldkampioenschap F2 - foto's - gehouden. Vele kunstvliegers klaagden -terecht- toen al over de terreingesteldheid.
In de jaren daarna werd de F2B baan door verdere ingrepen langzaam maar zeker volkomen onbruikbaar voor de oorspronkelijke bestemming.
Mijn laatste wedstrijd aldaar was de selectie voor het WK 1978.
Als toenmalige groep F2B vliegers kunnen we het ons aantrekken dat we ons toen hebben laten afbluffen door een beheerder, die buitengewoon bot en moeilijk in de omgang was. Hij draaide steevast oorzaak en gevolg om, zodat het moest lijken dat het, doordat er steeds minder F2B gevlogen werd, onze schuld was dat 'ie wel met de autootjes in zee moest gaan.
De werkelijkheid was dat, iedere keer als je weer op het terrein kwam, er weer iets meer van de F2B baan was afgeknabbeld. Uiteindelijk werd het vliegen daar te gevaarlijk voor onze wedstrijdspullen en zijn we uitgeweken naar andere locaties.
Merkwaardig genoeg is er in 1983 nog een EK gevlogen op dit terrein. Ik heb daar 3 dagen gejureerd en het was, neemt u dat van mij aan, gekkenwerk.
Met betrekking tot opmerkingen in een andere thread:
Tja, geluidswal, dan geen vliegtuigen, zo simpel ligt het helaas. Het is natuurlijk volslagen dwaas dat er zo'n eis is voor een terrein dat 10 meter naast een snelweg ligt. Het devies van de betreffende overheid: 'Leuker kunnen we het niet maken, gekker wel'Heel simpel: geen geluidswal, geen vliegtuigen en auto's op het terrein want dan wordt er niet voldaan aan de hinderwetvergunning, dus zeg het maar.
Tja, het lijkt me een hele klus om in mijn eentje dit stuk van het terrein weer in de goede staat terug te brengen.Kom gewoon eens langs op een klusdag dan kun je gelijk meehelpen om ervoor te zorgen dat er weer gevlogen kan worden op het SUL.
Zoals het er (edit) 3 jaar geleden nog bijlag:

Zoals het (weer) zou moeten worden:

Laatst bewerkt: