SUL Utrecht

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Niek, 14 mrt 2003.

  1. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.773
    Locatie:
    Almere
    http://www.utrechtsnieuwsblad.nl/regioportal/UN/0,2622,962-Regio-Regionieuws!!__1495958_,00.html


    Wethouder ziet oplossing voor vliegclub
    Van een onzer verslaggevers

    UTRECHT - De hobby-vliegers van de stichting Utrechtse Lijnvliegtuigen kunnen blijven hopen op een gunstige toekomst voor hun terrein aan de Floridadreef. Wethouder W. Lenting zei gisteren tegen de raadscommissie dat een oplossing in zicht is.

    De vliegers van SUL vrezen dat hun hobby niet meer uitgeoefend kan worden als het plan doorgaat om gebouwen neer te zetten naast het terrein van de vliegclub. Volgens de regels moet er een flinke afstand zijn tussen gebouwen en de modelvliegtuigjes. Ook voorspellen de mensen van SUL dat de wind onvoorspelbaar wordt door de nieuwbouw, zodat de modellen gevaar lopen neer te storten. De kwestie rond de SUL speelt al tien jaar. In die periode zijn tal van beloftes en toezeggingen gedaan, bleek uit opmerkingen van Lenting. Hij zet ze binnenkort op een rij in de verwachting dat daarna een oplossing voor de hand ligt.
     
  2. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.773
    Locatie:
    Almere
    Zijn ze in Utrecht nog bezig met lijnvliegen dan? 8O
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Weer een LB- asfaltbaan in Nederland?

    Nou nee, niet echt...

    Het huidige SUL (Stichting Utrechtse Lijnbesturingsbanen) terrein is het overblijfsel van waar in 1976 het WK en in 1983 het EK zijn gevlogen.

    De neergang werd al in de tachtiger jaren ingezet, toen de achterste kunstvlucht (F2B) cirkel voor een deel werd aangepast (lees:vernield) om daar met RC-autootjes te racen. Op 1,5 m. naast de cirkel kwam ook nog eens een gebouwtje te staan, waardoor je -met maximale lijnlengte vliegend- de terugkaatsing van je eigen turbulentie voelde. En bij een beetje wind stond er soms een gekleurde streep op het asfalt ( van het kielvlak - een turbulentietik tijdens rugvlucht...)

    Nadat de sprieterige struikjes langs het terrein waren uitgegroeid tot 15 m. hoge bomen, was het definitief over met de pret.

    Daarmee voldeed het terrein niet langer aan de eisen, die gesteld worden aan een plek waar op topniveau gevlogen kan worden.
    De kampioenschappen F2B zijn daarna een soort rondreizend circus geworden en het wachten is nog steeds op een vast terrein, waar deze tak van modelvliegen weer op niveau getraind en gevlogen kan worden.
    Er zijn momenteel twee zeer bruikbare locaties, De Peel en Almere, maar deze voldoen niet onder alle omstandigheden aan de eisen, bovendien is Almere een clubterrein dat -logischerwijze- alleen in overleg gebruikt mag worden.

    Ondertussen was door de problemen met de (sociaal duidelijk niet zo begaafde) buren in hun woonwagens ook het vliegen met F2A (speed) en F2C (teamrace) niet langer mogelijk.

    Omdat voor deze asfaltklassen geen alternatief bestond in Nederland is het begrijpelijk, dat nieuwe aanwas uitbleef.

    Het is te hopen, dat Utrecht hierin opnieuw kan voorzien, maar er moeten eerst jaren van stilstand en achteruitgang worden goedgemaakt.

    Want wat het modelvliegen in Nederland -naast een maximaal aantal clubs met eigen terreinen- ECHT nodig heeft is voor IEDERE FAI-klasse minstens 1 lokatie, waar altijd getraind kan worden.
     

Deel Deze Pagina