Suls Record Trainer !

• Topicstarter Topicstarter hans de bruin
  • Startdatum Startdatum
Er zijn veel mensen in Nederland die LB hebben leren vliegen met de SULS Record trainer en de tekening circuleert gelukkig nog. Elk jaar vliegen we in Stadskanaal tweemaal de 'Record-cup'. Dit is een zeer eenvoudige LB teamrace waarbij het niet om snelheid draait, maar om een makkelijk te starten en betrouwbaar lopende motor die liefst ook nog zuinig kan worden afgesteld. Vereisten zijn een 1,5cc Webra Record diesel (die gelukkig nog regelmatig tweedehands te krijgen zijn) en óf een tankje van 10cc óf, als je een grotere tank hebt, dat je per keer maar één spuitje van 10cc brandstof in de tank spuit. Eer moet namelijk 5 minuten gevlogen worden, zodat er één of meer tussenstops nodig zijn. Modelontwerp is vrij, maar de naam van de wedstrijd is, naast de naam van de motor, ook ontleend aan de SULS Record trainer. Het model was blijkbaar ook voor die motor ontworpen. We beleven er altijd erg veel lol aan. Als jullie er in geinteresseerd zijn, laat maar weten.

Laatst bewerkt:
Suls was een bekend merk vroeger, was geloof ik van Evert kreulen in den haag.
Mijn eerst kistje was een Suls Sinbad.
Dit kistje komt me ook bekend voor.
Leuk.
full
Sterker, je stond er bij te kijken toen ik in het Luchtvaartkamp (1972, 1973?) met de Record Trainer van jouw maat (Ron?) uit Katwijk het 1/2 FAI programma vloog...
Mijn eerste model met beklede vleugel was een Alladin....

Laatst bewerkt door een moderator:
Onze SULS Record Trainer (ik vorm samen met John Steffers een team voor de Record Cup, hij heeft het model gebouwd en vliegt, mijn motor zit er op en ik speel pitman) is van tekening gebouwd net als de andere Record Trainers die in de Cup meevliegen. Dat is zonder meer verstandig omdat je dan beter balsa kunt gebruiken en modificaties kunt toepassen (bijvoorbeeld een vuren latje in de romp, want anders breekt hij geheid vlak voor de staart bij een ruwe landing). Zoals gezegd circuleren er genoeg tekeningen. Van de Record Trainer zijn, uit de nalatenschap van dhr. Suls, ook nog een hoop originele transfers uit de bouwdoos beschikbaar. Toch vind ik niet dat je dergelijke bouwdozen niet moet bouwen. Het is geen antiek in die zin dat deze bouwdoosjes hoogstens een jaar of 40 oud zijn. Er duiken er nog genoeg op. Ik ben al een tijd geleden uit nostalgie dergelijke doosjes gaan kopen als ik ze tegen kwam. Nu heb ik meer bouwdozen dan ik ooit tijd zal hebben om te bouwen. Ik laat dus echt wel wat na voor de volgende generatie, maar zullen die nog aan lijnbesturing doen? Ik vrees van niet, terwijl ik een actieve LB'er ben. Waarom zou ik me die lol dan ontzeggen terwijl latere generaties die doosjes misschien naar de rommelmarkt doen waar ze door een onwetend kind worden gekocht die er vervolgens niets van bakt, bijvoorbeeld omdat hij geen geschikte motor en LB-draad heeft, en het vervolgens na een tijdje in de prullebak gooit! Een verzamelaar stapelt de dozen alleen op op zijn zolder en ze komen alleen kort weer in het openbaar als de eigenaar sterft en zijn erfgenamen de boel verkopen. Dan is het toch veel leuker om er lol aan te beleven, zowel aan het bouwen als aan het vliegen! En als andere mensen je zien vliegen of je er anderen mee laat vliegen hebben er nog veel meer mensen plezier aan. Vergeet niet dat de bouwdozen ooit geproduceerd zijn óm te bouwen.

Leuk al die herinneringen, nou je het zegt Bruno kan ik me inderdaad herinneren dat jij zoiets had, Die vriend uit Katwijk kwam uit voorschoten en was Ron Stikvoort.
Als Stadskanaal wat in de buurt was kocht ik ook nog een webra record ( ik ben ze allemaal kwijt geraakt helaas) en kwam ook.
Trouwens over herinneringen gesproken , ik heb van de winter een kistje afgebouwd dat ik al 22 jaar lang in ruwbouw op zolder had liggen, ooit wel eens gekocht van iemand. Na enig speurwerk heb ik de oorspronkelijke bouwer nog te pakken gekregen.

RCM FIRESTREAK

Stadskanaal ligt echt niet aan het andere eind van de wereld! Ik denk dat meer dan de helft van de vaste kern van deelnemers aan de Record-cup uit Noord- en Zuid-Holland komen.

Wat is dit nu weer voor onzin?

Iemand opent een topic (waar, zoals blijkt, best het nodige over is te zeggen) en dan wordt alle relevante informatie weggehaald. Wat viel daar nu over te klagen?

Ik kan er niet meer bij.....:confused:

Back