Sumorobot

Ik ben wetenschappelijk medewerker op een hogeschool op vlak van (samengevat) prototyping. Af en toe val ik in of geef ik een aantal uren les. Vorig semester volgde ik het projectje "sumorobots" op bij studenten van 2de jaar (industrieel productontwerpen). Opdracht: sumorobots maken die het uiteindelijk tegen elkaar opnemen. Dwz elkaar van de arena proberen te duwen.
Een aantal eisen: maximaal 200x200x300mm, slechts 3 opgegeven motortjes gebruiken voor aandrijving, wapen. Ontvanger en zender voorzien. Batterijen om het even.
De opgegeven motortjes zijn de goedkoopst vindbare 12V DC motortjes type speelgoed van 0,5 euro het stuk. Heel veel toeren, weinig koppel.
Wat wordt er verder gebruikt: tandwieletjes, oude speelgoedauto's,...
Bij wijze van voorbeeld heb ik er ook ene gemaakt tussendoor. Studenten hadden een semester lang 2h per week in groep van 2 of 3 de mogelijkheid om eraan te werken.
Verslagje van mijn stappen zonder veel verhaal.

Start in CAD. Gewoon in Rhino want het moest snel gaan. Schikken van de motortjes, wielen,... Er is aan een aantal dingen gedacht, meteen ook een wapen.

De achterwielen zijn apart aangedreven (wendbaar), aan de andere kant een zwenkwieltje. Een schans met een cirkelzaagje bij wijze van wapen. De andere kant is eerder bumper. Er is niet echt een voor- of achterkant aan.

Heel wat stappen tussen: afgieten van bestaande tandwieletjes in epoxy (via open siliconematrijsjes), adapters en motorsteunen gemaakt via 3D printing, wielen van een oude auto, aluplaatjes geplooid,..

De overbrenging van de tandwielen is meestal het moeilijkste voor de studenten (ook allemaal scratch built). Ikzelf heb van bestaande tandwielen (allerhande bij elkaar passende, vooral komende van 1/8 nitro auto's) gewoon testjes gemaakt: op een plankje, motor ertegen en kijken. Liefst meer koppel en snelheid wat lager.
In mijn geval is het een dubbele vertraging, empirisch verkregen. Ik had geen tijd voor berekeningen.

Laatst bewerkt:
Ik doe mij voor als student en wil zoveel mogelijk met recup of goedkoop materiaal werken. Ik gebruik trouwens niets waar de studenten ook niet mee kunnen of mogen werken. Mijn robot is natuurlijk ook een beetje didactisch en ik stop er zoveel mogelijk in.
Ontvanger was al aanwezig, maar nog geen snelheidsregelaar. Keuze valt op het goedkoopste zelfbouwpakketje op conrad te vinden.

Om plaats te besparen probeer ik zonder koelvinnen; Behuizingetjes zijn 3D prints.

Het inwendige heb ik allemaal staan in CAD, ik weet dus hoe groot de behuizing moet zijn.
Deze frees ik uit zacht PU schuim op hierop te kunnen thermoformen (2mm PS plaat). DE PU vorm is dan om zeep (moet eruit gepulkt worden), maar het gaat snel en heb er in dit geval toch maar één nodig.

Voor de looks probeerde ik het volgende: eerst zwart spuiten en daarna hierop in één stuk fijn glasweefsel met lamineerepoxy. Zo komt de kleur er mooi door en geeft het weefsel een mooi effect. Tegelijk denkt iedereen dat ik een carbon kap heb.

Bovenop nog een afgietsel van een doodskop. Zwartgespoten, in de nog natte epoxy geduwd en mee ingesmeerd met epoxy. Geeft een leuk resultaat.
Op verdere foto's zie je aan de zijkant ook "ProtoBot" staan. Dit is gewoon een stukje papier waar het woordje op geprint staat, maar meegelamineerd in de glasvezel. Ook een probeersel, maar goed meegevallen.

Bodemplaat is 3mm PP plaat. De tandwielhouders staan op alu profielen voor de stijfheid. Alles gerevetteerd of geschroefd. Alle assen zijn gekogellagerd. Alles draait dus erg soepel, al was dat wel wat zoek- en afstelwerk.
Wat foto's van het eindresultaat:

Qua voeding zitten er 10 AA batterijen in.
Het zaagblaadje krijgt een versnelling mee ipv een vertraging omdat ik merkte dat snelheid belangrijker is dan koppel in dit geval. Er hangt een schijf lood aan om wat kracht bij te staan. Als ik iets raak, dan wordt het redelijk snel tegen gehouden, maar niettemin met eerst wat schade. Leuk dus. Dat zaagblad leg ik aan met een aparte knop, draait dus constant.
Wirwar van draden, maar ik wilde het compact houden, dus die worden erin "gepropt". Wat geen probleem is.
De motortjes moesten ontstoort worden, al rijdt de robot niet helemaal en altijd soepel, toch wat storinkjes die ik er niet uit kreeg. De snelheidsregelaars zijn ok, al moet ik erop letten slechts 6 minuten te rijden of zo, anders worden ze te warm wegens ontbreken van koelvinnen. Maar 6 minuten is ruim.
Enorm zwenkbaar, kan rond zijn eigen as draaien. redelijk snel en voldoende kracht. Als je gewend bent van met een gewone rc auto te rijden, is dit wel wat anders. Rechtdoor rijden is plotseling moeilijk geworden.

Vragen of opmerkingen hoor ik graag.

Laatst bewerkt:
Erg mooi !:mrgreen:
Ik was vroeger al een 'robotrage' en 'robotwars' fan.
Ook was er vroeger een magazine over het bouwen van een vechtbot en een cybot,misschien kunnen ze daar wat inspiratie uit halen (realrobots van deagostini)
Verder hoop ik dat je ook wat foto's kunt maken van de andere robots:)
Mvg,

Lennert Es

ja het is zowat de kleine versie van robotwars. Ik denk dat ik over die realrobots gelezen heb, ergens een webartikel. Inderdaad, leuke inspiratie.
Vorige woensdag was er een "battle" tussen een aantal GIP's van secundaire scholen (hun eindwerk zeg maar) die ze met hulp van ons konden vervolbrengen in een jaar tijd.
Met mezelf erbij 4 robots, geen al te groot spektakel dus.
3 proefjes: parcours afleggen, een blok van de arena duwen en een sumogevecht.
De mijne is erg vinnig, maar moeilijk een parcourtje af te rijden. Ondanks dat heb ik ze alledrie gewonnen :)
Maar goed, ik ben gediskwalificeerd omdat de andere anders voor niets gekomen waren.
Leuk op te merken is dat één van de robots op een standaard 1/10 chassis gebouwd was, 4x4, goed bestuurbaar, goeie banden... En toch niet sterker dan de mijne. Leuk was dat.

fotootje van de 3 andere mededingers.
Middelste was nummer 1 (op de blokjes), de anderen 2 en 3. Ik sta er dus niet bij aangezien ik gediskwalificeed was..
Qua techniek waren ze eigenlijk wel ok, tenminste de mechaniek, elektronica kon wel nog een beetje beter.
Leuk is dat de maximale afmetingen 200x200x300mm waren en dat de meeste dit letterlijk nemen.

Back