Tjonge, ik krijg heel wat F5jes om mijn oren de laatste week.....
We hebben het kistje heel even gevlogen, en hij vliegt. Het was echter winderiger dan verwacht en ook behoorlijk turbulent. De vliegeigenschappen zijn daardoor lastig te beoordelen.
Het zwaartepunt staat niet goed aangegeven op de tekening, dus we zijn begonnen met het zwaartepunt op de ligger. Dat bleek erg voorlijk. De accu is een cm naar achteren geschoven en nu vliegt het toestel oke. Het motortje sleurt het toestel goed steil omhoog, maar ik weet niet exact wat voor motor en prop is toegepast. Het toestel trekt de neus op bij gas geven (zoals vele zwevers), een mixer gas-hoog van 7% loste dit mooi op.
Tijdens de eerste landing van buurman liet hij zich verassen door een windvlaag en viel het toestel van een kleine meter hoogte op de neus. Hierdoor zwaaiden de vleugels naar voren en brak de vleugelverbinder. De verbinder is een V-vormig stuk triplex, de vleugel zaten met 2 stukken tape aan elkaar geplakt. Het breken van de verbinder heeft verdere schade voorkomen en deze is makkelijk opnieuw te maken. Eigenlijk prima dus.
We zullen met rustig weer verder moeten vliegen om de vlieg- en zweefeigenschappen beter te kunnen beoordelen.