Sunny Bird Lenger

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Huibert, 12 sep 2018.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Dank je, heb de onderdelen nog niet compleet in elkaar gestoken gehad maar kamervullend is het zeker:koud:
     
  2. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Inderdaad kamervullend maar dan heb je ook wat.
    Even terug naar de romp heb je nog side of downthrust van het motorschot ingesteld?
    Van welk materiaal is de vleugelverbinder van de middenvleugel?
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Voor de vleugelverbinder is 8mm berken multiplex gebruikt, volgens mij opgebouwd uit 2x4mm. Gemeten vanaf de rompbodem heeft de motor geen side of downtrust, sidetrust was waarschijnlijk wel handig geweest. Downtrust krijgt de motor in de vliegstand vanzelf doordat gemeten vanaf de rompbodem het stabilo een instelhoek heeft.
     
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Na het opzetten van het laatste vleugeldeel komt nu het moment dat de verschillende vleugeldelen netjes op elkaar aangepast worden. Zoals al aangegeven zaten de vleugelpennen, doordat de ribben aangepast waren aan de ligger, niet meer helemaal goed in de buitenste vleugeldelen. Hierdoor kwamen deze delen als het ware naar voren te staan wat goed op deze foto te zien is.

    [​IMG]IMG_20181226_160708

    Dit moest dus eerst gecorrigeerd worden voordat deze pennen verlijmd kunnen worden, dus eerst deze gaten met een kleine ronde vijl zo ver uitgevijld tot dat de pennen spanningsvrij gemonteerd konden worden.

    [​IMG]IMG_20181226_160745 by

    [​IMG]IMG_20181226_161934 by

    [​IMG]IMG_20181226_173618 by

    Hierbij natuurlijk niet vergeten dat de buitenste delen nog een V-stelling moeten krijgen ten opzichte van het middenstuk.

    [​IMG]IMG_20181226_173702 by

    Dit is gedaan door onder de tippen een blokje van 36mm te plaatsen. De vleugelpennen zijn nu geheel met constructielijm gelijmt nadat de ruimte tussen de hulzen en de liggers zo goed als mogelijk is met balsa geheel afgevuld is. Naast de standaard balsa webbing komt er bij deze hulzen ook nog een webbing van triplex, dit is misschien een beetje overvloedig maar op deze plek willen de liggers onder belasting ook graag gaan wijken waardoor deze hulzen er uit zouden kunnen breken.
     
  5. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Mooie vooruitgang, past het nog op tafel;)
    Had je de eindribben tussen de beide vleugeldelen vooraf al helemaal gelijmd of doe je dat nu pas om nog iets te kunnen corrigeren?
    Zo te zien is er ook geen tip verdraaing bij dit model klopt dat?
     
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi hoor @Huibert ! Nee je deze ook mee naar de BoT tref die we dit jaar gaan organiseren? Het is een duidelijk geval van baas boven baas met dit enorme apparaat! Geweldig!

    Groet Q
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Helitony, eindribben zaten al gelijmd maar wel rekening gehouden met het ietsje schuin plaatsen voor een goede aansluiting. Wanneer de vleugeldelen geheel ingedekt zijn komen hier nog de afsluitribbenctegenaan waarmee je de laatste schoonheidsfoutjes kunt wegwerken:)
    Q wanneer er een treffen is wat een soort van in de buurt is kom ik zeker met de BOT en deze:yes:
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  8. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Lelystad
    Ik hoop niet dat je het lullig vind dat ik het nu vraag maar het schiet mij nu pas te binnen,
    Kreeg jij niet de neiging om de boven- en onderlat bij de (erg korte) vleugelverbinders met b.v. kevlar draad te omwikkelen om die grote krachten daar op te vangen.
    Nu gebeurd dat alleen maar door de gelijmde webbings.
    Wat is jou idee?
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Denk dat de krachten goed te overzien zijn, volgens de beschrijving zouden de hulzen kaal in de vleugelribben gelijmd moeten worden maar dat vindt ik zelf dan wel erg mager. Om deze reden heb ik de ruimte tussen de huls en de ligger toch maar geheel gevuld en gelijmd en dan kom er ook nog triplex webbing op deze plek, ga ervanuit dat dit blok in totaal sterker is dan de rest van de ligger.
     
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    De triplex webbing bij de vleugelpennen is nu ook aangebracht, heb hiervoor 1,5mm berkentriplex gebruikt. Dit is beresterk en toch niet te zwaar.
    Aan een kant is nu ook de stekkerverbinding voor de rolroerservo aangebracht, deze zit aan twee kanten vast zodat bij het op het veld opbouwen van de vleugel er geen losse stekkers in elkaar geschoven hoeven te worden. En hieronder het plaatje bij het praatje :bier:

    [​IMG]IMG_20190106_115117 by

    [​IMG]IMG_20190106_115140 by
     
    aurectar vindt dit leuk.
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Das een bere sterke oplossing idd! En is dit weer een beetje scheef gemaakt zodat de pennen uit zichzelf beide vleugel delen fixeren tijdens de vlucht?

    Hoe maakt je dat net even scheef eigenlijk? Beide vleugel delen tegen elkaar, pennen erin en dan onder lichte druk van b.v. Een klem de bussen vast lijmen?

    Groet Q
     
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Nee absoluut niet, juist mijn uiterste best gedaan om deze pennen parallel aan elkaar te houden :) Wanneer de vleugeldelen klaar zijn komen er in de eindribben magneten om te zorgen dat deze delen bij elkaar blijven, zit bij mijn BOT net zo en werkt uitstekend.
     
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Super goed idee inderdaad! Mag ik dat principe van je overnemen voor mijn BoT? Misschien een foto posten als het zou kunnen? Zou erg fijn zijn...
     
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Wilde al een foto maken maar mijn mobieltje hing nog aan de lading maar zal het straks even doen :koud:
     
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Even de foto gemaakt van het magneetje, heb je even een idee. Voor de Sunny ga ik 8mm staafmagneten gebruiken.
    [​IMG]IMG_20190106_171151 by
    Dit zijn magneten van 10x10x1mm is voor tijdens het vliegen ruim voldoende, deze zitten aan zowel het middenstuk als de tippen.
     
    aurectar en Q Brand vinden dit leuk.
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik was een stiekje van plan maar ik denk dat ik jou aanpak beter vind! THX en succes met de bouw.

    Groet Q
     
  17. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
     
  18. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Hallo Joop, begrijp jouw punt, dank voor het meedenken/kijken, dit is ook de reden dat ik het wel zo doe tussen de vleugeldelen maar absoluut niet tussen vleugel en romp. Tussen de vleugeldelen komen straks vrij sterke magneten, denk aan ongeveer 1,6kg houdkracht, denk dat dan het risico op wijken beperkt is. Ook kunnen deze stekkers ongeveer 3mm wijken voordat ze het contact verliezen.
     
    J.B vindt dit leuk.
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
  20. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Wat een mooi gezicht op de keuken tafel. Pfff, wat een apparaat!!

    Mooi solide vast gezet ook op de bouwplank!

    Hoe zwaar wordt deze kist ongeveer?

    Groet Q
     

Deel Deze Pagina