Sunny Bird Lenger

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Huibert, 12 sep 2018.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Opgegeven gewicht is een kleine 3 kilo, heb er bij mijn bouw nog helemaal niet naar gekeken buiten dat ik probeer om de staart zo licht mogelijk te houden. Dit klinkt vrij hoog maar bij een vleugeloppervlak van 92 dm geeft het een vleugelbelasting van 31,5 gr/dm is voor dit formaat niet slecht lijjt mij.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb meer vetrouwen in krimpkous Huibert.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Op de foto lijkt het erop dat dat de nerf van de shearwebbing links horizontaal loopt i.p.v. verticaal zoals rechts.
     
  4. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Dat ziet er prachtig uit je mag trots zijn op zo'n bouwwerk!
    Nu de laatste loodjes nog ik blijf het volgen.
     
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Ron voor de krimpkous heb je wel gelijk, gebruik ik in het algemeen ook, maar bij zo'n vleugelstekker is juist de hotmelt wel prettig. Bij de "shearwebbing" zie je het goed hier ligt de nerf horizontaal, alleen zie je hier het vulblok waar de vleugelbuis in zit en is er aan de andere kant triplex gelijmd. Ben altijd wel blij met wat commentaar/tegengas dat houd je lekker scherp:yes:
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Nu je er nog aankan, lijn er nog een plaatje triplex tegen, vleugel word daar het zwaarste belast, dat vulblok heeft weinig sterkte , het is de verticaal verbinding tussen de liggers die de sterkte geeft.
    De wortelrib onder en boven de vleugelbuis geeft ook maar weinig sterkte.
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Isola, vulblok is alleen voor het fixeren van de buis, heb er verder ook geen verwachingen van. Denk je dat er aan twee kanten van de liggers triplex zou moeten? Aan de voorkant zit er al triplex dit is in post 50 goed te zien, ik twijfel nu.
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Beide kanten anders heeft het geen zin
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Ben om :koud:
     
  10. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Stevig is eerder goed dan slecht, dus ik ga hier zeker niet roepen wel of niet. Je bouw is prachtig en met maar 3 kilo en een rustig zwevend geheel denk ik dat je hoe dan ook een topper zult hebben :worship: maar daar is Isola et vast ook mee eens... ;-)

    Ik heb met m'n werk wel wat te doen met constructies e.d. en ik vind het zonder een berekening te maken altijd wel handig om er in dit geval zo tegen aan te kijken:

    Hoe verhoud de stevigheid van het punt waar de versteviging ophoud t.o.v. de versteviging zelf? Is die nog in verhouding tot de versteviging? Aan de buitenzijde v.d. vleugel mag e.a. wel wat zwakker zijn, maar aan de binnenzijde veel minder betekend breken op dat punt. En de versteviging werkt daar dan mogelijk ook nog tegen want de versteviging "trekt de belasting aan". Zou de verstijving zwakker zijn dan wordt de belasting mogelijk juist meer verdeeld over andere delen als beplanking, voor / achterlijst.

    De pen is een paar ribben lang aan iedere kant en zit vast tussen grenen laten en triplex. Als et goed is gelijmd (dat zal), dan zal et misschien best houden al zo?

    Groet Q
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het vulblok vangt druk op.
     
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Vandaag dus nog even de extra webbing aangebracht, voor een helft moest daarvoor de beplanking weer geopend worden die gisteravond net geplaatst was. Was snel gebeurt en met sec.lijm het stukje beplanking weer terug gelijmd, zie je bijna niets meer van. Vanmiddag neusbeplanking van het tweede middendeel aangebracht, ligt nu te drogen.
     
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Vakwerk Huibert! Heel erg mooi allemaal en super strak.

    Gewoon lekker met spanlak in de weer joh, buiten in de tuin. Fijn jezelf high snuiven :rofl:

    Ik vind et iig heerlijk ruiken, maar Hajo weet vast raad! Ik denk dat hij misschien al een heel stuk is opgeschoten met de vleugel. Hopelijk morgen een post! :weetnie:

    Succes en groet Q
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Blanke watergedragen lak is overschilderbaar.

    Geen magneten gebruiken om je vleugels bij elkaar te houden. De houdkracht van magneten neemt af met de derde (!!!) macht van de afstand. Kortom: tijdelijk 1 mm van elkaar door een stukje onrust in de lucht, en er is niets meer over van die kracht. Tape of iet elastisch ...!
     
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Hier is tape de oplossing.
     
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Een reukloos proces.
    Kraftpapier of gewoon solartex antiek.
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    (kraft)papier is eng. Het kan, en is heel sterk, maar i.c.m. watergedragen lak riskant. Papier zet al gauw 5% uit na contact met water, en na drogen krimpt het weer. De spankracht is dan wel vele malen groter dan die van Ora...Solar-folie o.i.d.. Kromtrekken van je vleugel is bijna gegarandeerd.

    Dus:
    - papier ==> dan geen watergedragen lak e.d.
    - Oratex/Koverall/Zijde/... kan wel met watergedragen lak.
     
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Begin net te wennen aan het idee van weefsel ipv. gladde folie :koud: komen ze met andere materialen. Heb me een beetje vastgezet op de koverall, lijkt mij ook mooi om dit slechts voor een deel dekkend te verven en de rest mooi doorschijnend te houden. Had al een voorbeeld op het forum gezien, dacht van een nodel van jou Aurectar.
     
  20. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mij lijkt jou enorme toestel met een Japans papier look ook het mooist.

    Van het zomer vloog ik met zo'n "look" model waar anderen met cover vlogen. De grap was dat m'n Japanse papier door de zon oplichtte en ondanks z'n "weinig contrast kleuren" beter zichtbaar was dan de rest :weetnie:.?

    Waren mooie weer condities met strak blauwe lucht..

    Wat argumenten op je op dit mooie idee te houden :beer:

    Gr Q
     

Deel Deze Pagina