Sunrise ICE-120A HV 4-14 LIXX

Hallo ,

heb de Sunrise ICE-120A HVregelaar voor 4-14 LIXX aangesloten op een Scorpion Motor
de 5535-190KV.
Motor wordt aangedreven door 2 SLS lipo,s 6 cels 5300 mAh. in serie.
Prop is een Fiala E Prop 21 x 12 welke ongeveer 80Amp.
Volgens het schema met een APC 83,2 Amp.
De Fiala houten E props , trekken minder.
De instellingen van de regelaar met programmeerkaart 2 ingesteld op
Timing 6gr. ( 5 kon niet met de kaart)
Brake off
Cut off type Lipo
Cut off voltage 2.6-3.3
Cells 12
Startup speed Plane middle
PWM frequency 8kHz
Startup Power Auto 1-32%.

Volle accu;s aangesloten , langzaam gas gegeven .
Op driekwart gas laten draaien en alles ging goed
Langzaam vol gas gegeven en hoorde een "plofje"zag een klein rook pluimpje
en de regelaar hield er mee op en gaf het voor sommige van ons het bekende geurtje.

Kan er niet achter komen wat de reden is, zou het met het aantal polen van de motor van doen kunnen hebben namenlijk 20 stuks. Dat de sunrise regelaar daar niet mee overweg kan ?

Heb inmiddels zijn tweeling"broer"besteld de YGE 120 HV ook 4- 14 S Lipo.

Zie ook de foto's.
Wie kan hier iets over zeggen, bij voorbaat dank.
Joop
20151016_164533.jpg specificatie scorpion.jpg regler vast schroeven.jpg Prop data.jpg

Op zich al heel wat informatie in je beginpost. Er zijn nog wat vraagjes, maar daar kom ik zo op.

De tabel lijkt op wat oudere lipo´s gebaseerd. Een moderne lipo houdt zijn spanning beter vast, met 12S en een volle lipo kun je spanningen boven de 45V zien.
Als ik daar even snel mee reken, kom ik met een Fiala 21x12 op 110A a 120A. Op zich moet dat nog kunnen, maar het gaat al naar de grens.
Zeker bij minder dan volgas moet je normaliter 20% marge houden, omdat de regelaar het daar zwaarder mee heeft.

Timing: die hangt ook af van het merk regelaar. Bij een Sunrise en een 10-polige buitenloper zou ik zeker boven de 18 graden gaan.

Wat de regelaar verder zwaar kan belasten zijn te lange bedrading (tel eens alle kabel bij elkaar op, plus en min en inclusief draden aan de lipo´s), te lichte of vervuilde stekkers, koude lipo´s of slechte soldeerverbinden. Een defect in de motor kan je regelaar ook in rook op laten gaan.
Zou je wat foto´s van de inbouw van je setup kunnen posten om eens mee te kijken?

Gerben

Hallo Gerben ,
allereerst dank voor je reactie , maar de motor is niet 10 polig maar 20 polig
de timing is volgens de specificatie van de motor en die geeft 5 graden aan .
De draden van de regelaar zijn lang 11 cm.Van de motor 12 cm. lang en van de lipo,s 14 cm
ik gebruik de setup in de Wott Xtreme.
Deze is besproken/getest in de MFI no. 8
De auteur gebruikte daar de Scorpion 5525-195 en deze mag maximaal op 10 S werken .
zie ook de afbeelding
En door de hem toegepaste motor met de Fiala 21x12 schreef hij het volgende ... zie onder..
En zijn stukje schreef hij dat hij de motor bij het slepen ook op 12 S gebruikte heb daar het volgende mail kontakt met hem over gehad. Al voor ik de problemen met mijn setup had.

Weet niet wat voor merk en type regelaar hij gebruikt .

Lees weer graag van je Gerben

> Hallo Joop,
>
> der Motor wird durch die 12s außerhalb seiner Spezifikation betrieben. Jedoch hat die Super Silence ein sehr dünnes Blatt und der Motor hat die Tortour bisher klaglos mitgemacht.
Ich habe zwischenzeitlich auf Fiala E-Prop 21 x 12 umgestellt und fliege durchgängig mit 10s, da es immer etwas fummelig war die 12s im Rumpf unterzubringen.
Der Prop hat einen besseren Wirkungsgrad und fast den gleichen Standschub wie der Super Silence mit 12s.
Die Strombelastung liegt bei 74 A und der Motor wird so knapp unter dem angegebenen Dauerlimit betrieben. Ich habe mit dieser Auslegung keine Probleme und bin sehr zufrieden damit. Segler bis 7 kg bereiten auch in dieser Auslegung keine Probleme.>
> Beste Grüße
>
> Dieter
20151016_194939.jpg

scorpion.jpg
scorpion.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Joop,

Als ik het zo lees gebruikt de Duitse collega de motor op 10S met de 21x12, en zit dan op 74A, dat is alleszins redelijk. Jouw motor op 12S zit al een stuk dichter op het randje.

Qua kabellengte, plus en min opgeteld is blijkbaar 2x 11cm + 4x14cm=78cm. Dat is al een behoorlijke lengte, inkorten van de lipokabels zou al een eind helpen (spaart nog gewicht ook). En bij deze lengtes kun je wat extra condensatoren op de regelaar overwegen. Grotere kabellengtes verhogen de rimpelspanning, die schade aan je regelaar kan veroorzaken. Condensatoren helpen dat op te vangen ( ´low-esr´)

Ik twijfel aan de stekker, maar meen te zien dat het Xt60 types zijn (of toch XT90)? Zou net moeten kunnen, maar de specificatie is max 60A.

Qua timing lijkt 5 graden mij veel te weinig voor een 20polige motor. Misschien dat het werk met een Scorpion commander, maar de meeste regelaars werken bij zoveel polen pas lekker met 21 tot 30 graden timing.

Een definitieve oorzaak kan ik je niet geven, wel zo gaandeweg tips als bovenstaand om het risico op herhaling te miniseren. Het kan een combinatie van faktotren zijn, of je had gewoon pech en het was een maandagmorgen regelaar. Op zich heb ik goede ervaringen met Sunrise regelaars (ik gebruik een ICE 150 op 300A in een hotliner), maar het kan altijd een keertje tegenzitten, welk merk je ook gebruikt.

Gerben

Hallo Gerben,

zal in jou draadje in het rood reageren.

Hallo Joop,

Als ik het zo lees gebruikt de Duitse collega de motor op 10S met de 21x12, en zit dan op 74A, dat is alleszins redelijk. Jouw motor op 12S zit al een stuk dichter op het randje. De Duitse "collega"gebruikte de motor die als max. 10 S mocht hebben ook op 12 S .

Qua kabellengte, plus en min opgeteld is blijkbaar 2x 11cm + 4x14cm=78cm. Dat is al een behoorlijke lengte, inkorten van de lipokabels zou al een eind helpen (spaart nog gewicht ook). En bij deze lengtes kun je wat extra condensatoren op de regelaar overwegen. Grotere kabellengtes verhogen de rimpelspanning, die schade aan je regelaar kan veroorzaken. Condensatoren helpen dat op te vangen ( ´low-esr´)
Ga kijken waar ik de draden in kan korten, en ga overal nieuwe stekkers op solderen rond 6mm ( zaten nu ook rond 6mm op)

Ik twijfel aan de stekker, maar meen te zien dat het Xt60 types zijn (of toch XT90)? Zou net moeten kunnen, maar de specificatie is max 60A. Gebruik inderdaad XT 90 stekkers

Qua timing lijkt 5 graden mij veel te weinig voor een 20polige motor. Misschien dat het werk met een Scorpion commander, maar de meeste regelaars werken bij zoveel polen pas lekker met 21 tot 30 graden timing.
Dus ondanks dat scorpion voor de timing 5 graden opgeeft deze toch verhogen ? Maar hoe hoger de timing , des te "sneller"de motor toch gaat draaien ",en des te warmer hij wordt ?

Een definitieve oorzaak kan ik je niet geven, wel zo gaandeweg tips als bovenstaand om het risico op herhaling te miniseren. Het kan een combinatie van faktotren zijn, of je had gewoon pech en het was een maandagmorgen regelaar. Op zich heb ik goede ervaringen met Sunrise regelaars (ik gebruik een ICE 150 op 300A in een hotliner), maar het kan altijd een keertje tegenzitten, welk merk je ook gebruikt.
een ICE 150 op 300A in een hotliner ook op 12 cellen ?? denk op 6 of niet ??.

Zal weer spannend worden, met de nieuwe regelaar :-)
Dank voor je input Gerben

Gerben

zijn jullie hier ook goed bij modelhelikopters,
de onderfora elektronica is wel goed en het is interessant,
maar helipiloten zitten met pieken en "dauerlast" van een ESC of een motor toch weer en stukje anders,
ook zou hulp van vliegtuig-piloten voor dit beter uit komen,
dat enige wat ik kan zeggen als heli piloot is,
dat de ESC op het foto tot 14 s aan kan ...

suc6 verder , heren !

Groet
Heli-Uwe

Back