Sunrise ice 150a (dutch-gerben)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door day82, 15 jun 2017.

  1. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Ok,dank u,is gebeurd.

    Voor mijn Hacker B50-7L 6,7:1 , 5s 3300mah , 16X16s zou ik volgende instellingen gebruiken op mijn YGE kaart.

    Timing: 0° (fabrikant spreekt van 0°tot 5°)
    Brake: middle
    Cut off tupe - accutype: slow down - Lipo
    Cells: 5
    Special functions: Stop op laagste trottle - Full Speed op hoogste trottle (altijd trim midden)
    Act.Freew. Gov.Mode: Freew. on - Gov.off
    Startup Speed: Plane Middle
    PWM Freq.: Weet ik echt niet,ik zou voor 10kHz gaan??
    Startup Power: Weet ik ook niet,zou voor4% gaan

    Is dit een beetje correct ?
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Timing: 0gr
    Brake: Hard
    Cut off type: off (uitgaande van externe stroomverzorging RX met een 2s 300-500mAh lipotje met becje, rode kabel uit servostekker regelaar verwijderen)
    Special functions: Eindpunten instellen (eerst Zender op +/- 80% gasweg instellen, eindpunten programmeren, Sender-gasweg op 100%)
    2e pagina±
    Gov off, Act Freew on
    Startupspeed: plane fast
    PWM: 16khz
    Startup power: 4%-8%
     
  3. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    Is brake "hard" en startupspeed "plane fast" niet zeer belastend voor de motor/tandwielen?(en verkort dus ook de levensduur)
    Uiteindelijk is het (nog) niet voor wedstrijd,maar enkel voor recreatie fun.
    Kan je voor een beginner niet beter startupspeed middle nemen,voor een rustiger lanceren uit de hand?
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ga je gang, kan ook.

    Belasting valt allemaal wel mee, motoren gaan ook met deze instellingen lang mee.
    Belangrijker is de motor tussen de vluchten af te laten koelen.
     
  5. day82

    day82

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    47
    Locatie:
    St-Laureins
    WP_20170701_10_45_38_Pro.jpg
    Zouden deze lichtinlaten voldoende zijn,of moeten er nog in de romp bij gemaakt worden?(Rfm Spinner)
    Natuurlijk moet ik wel nog zorgen voor uitlaat.(Na de motor/Esc en voor de accu)

    Hebben bij 2,4Ghz de ferriet magneten op de Esc & CC-Bec nog wel een nut?
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Normaliter verwijder ik die ferriet kralen van de regelaar, geen enkel probleem.
    Ik gebruik meestal de castle 10A BEC, die heeft geen ferriet kraal dacht ik?

    Die luchtinlaat is meer dan voldoende, ik heb meestal 4 3mm gaatjes. Veel piloten zelfs helemaal niets. En dan bovenop de romp, net achter de motor een klein sleufje, mm of 3-4breed, 10-15mm lang.

    Groetjes,
    Gerben
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Deze ontstoringsferrietkernen zijn niet magnetisch.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een ferrietkern is om storingen (frequenties) van en naar het apparaat (de regelaar) te verminderen.
    Elke kabel werkt als antenne en mits goed gedaan zou hij bepaalde frequenties eruit filteren, naar beide kanten.
    Maar je kan er vanuit gaan dat het er bij de meeste regelaars gewoon voor de show op zit om aan bepaalde eisen te kunnen voldoen.
    Het eerste wat ik altijd deed was de kabel inkorten en de ferrietkraal eraf halen.
    Nooit problemen gehad, ook niet op 35 MC

    GJ
     
  9. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Hier ook even een vraag wat het beste kan ik heb hier de Hawk 3 met een Neu motor 1100kv en een 3:1 vertraging op 6S 150A Yep esc welke prop zo hier het beste voor kunnen .

    mvg Andre
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Welke NEU motor heb je?
    En is die 3:1 zeker of is het misschien toch 3.7:1?
     
  11. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Deze is het de Neu 1415/2y de vertraging heb ik al jaren in de kast liggen en heb hem gekocht als een 3:1 welk merk of wat dan ook weet ik niet meer, hij zit inmiddels al ingebouwd dus meer foto's heb ik er op dit moment niet van.

    Motor Hawk.jpg
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die motor kan veel hebben, bij dit toerental schat ik ruim 2kw. Maar er zijn maar weinig gearboxen die bij vermogens >1000W heel blijven.
    Ik heb bijvoorbeeld ooit eens een Aircraft world gearboxje geprobeerd, die was na 1 vlucht (op 900W destijds) compleet versleten, ondanks goede smering.

    Ik denk dat in dit geval je gearbox de beperkende factor is. Eerlijk gezegd zou ik geen kosten maken voor eventuele tests, mocht je iets hebben liggen kun je het proberen op 6S en een 14-16" klapprop.
    Maar ik denk dat de gearbox snel kassie-wijlen is, dan zou het zonde zijn als je net 50 Euro+ aan een carbon prop besteed hebt.
     
  13. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Hij ziet er van binnen wel erg degelijk uit maar goed je hebt zeker gelijk , kwestie van uit proberen , heb eventueel nog een 16x13 Aeronout prop liggen om uit te proberen
    Zou deze motor beter met een andere gear kunnen werken of wordt dat lastig en zo ja welke?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kan je er geen 6.7:1 gear op kopen bij Neu of Leo?
    Geen idee hoe de uitgaande as van de motor is en hoe dat nu bij de nieuwste gearboxen zit.
    Je kan eventueel wel een ouderwetse AXI gearbox kopen AXI verkoopt ze niet meer maar ik heb het adres waar ze gefabriceerd worden.
    En ze waren een jaar of 2 geleden bezig met een sterkere gear voor F5B achtige modellen.
    Een AXI gear kan 1200-1500 watt aan (getest) en kost denk rond de 40 euro.
    Palova gewoon een emailtje sturen en asmaat en wens doorgeven.
    Zo'n F5J 500 met 5:1 gear die ze leveren kost in de handel ongeveer 120 Euro.
    Als je ze zelf uit Slovakia laat komen is ie 40 euro ex verzenden, dus een euro of 60.
    Hier kan je navragen:
    http://www.rivamodels.sk/way_p_en.html
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    kv is te laag voor een hogere vertraging (1100). Een 10S motor heeft al 2050kv nodig voor normaal vermogen. Voor 6S zou je rond de 2700-3000 willen zitten.
    Als je hem anders bedraad, naar een ´D´ motor, is het een mooie motor om op 10S met 6.7:1 en 5-6kw te vliegen. Maar dat is niet makkelijk.

    Wees voorzichtig met Aeronaut props boven de 1000a1500W...ergens houdt het op met kunststof, al is het vezelversterkt en heeft het een zwart kleurtje.
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog even nagerekend, met een goede, warme lipo zit je op rond de 1600W met die Aeronaut prop.
     
  17. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    GJ Kv is inderdaad te laag , toch bedankt voor de info, ik heb inmiddels wel wat meer info over de gear iemand die hem destijds ook gekocht heeft, het is een vertraging met 3,3:1 en hij had er ongeveer 2000 watt vermogen op zitten, 4S 135A en heeft er erg veel mee gevlogen, de gear werkt overigens nog steeds dus dat klinkt goed . De 1600watt is om te beginnen weer met dit toestel ( dit is de 2e namelijk ) redelijk, kunnen die Aeronout props ook op zo'n 5 graden spinner als ik er toch 1 moet kopen voor de toekomst dan gelijk maar de juiste.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je gaat kopen dan zou ik toch een RFM kopen.
    Aeronaut is volgens mij RFM maar dan massa geproduceerd.
    Alleen hebben wij nooit echte vermogens op 5 graden of zo gehad.
    Theoretisch gezien moet het mogelijk zijn, als de aanloop en de rem niet kei en keihard zijn.
    Maar een gebruikte RFM of zo?
    Er zwerven vast wel wat van dit soort props rond in het land der hotliners.
    Misschien dat Bas Busking nog iets heeft, of Johan, Joris?
    Of je moet een andere kant opgaan, naar een soort speedkist.
    Dat gaat volgens mij (Gerben, correct me if i am wrong) wel goed.
    Kleine vertraging heeft dan weer een voordeel, plus dat je prop kleiner is, dus de vertraging minder belast.
    Prop van 10x18 tot 10x22 of zo erop, alleen gaat het dan in rechte lijn bloedhard en is de stijging wat minder.
    Op zich wel leuk, we hebben dat toen uitgetest op Gerben zijn Enigma en dat was redelijk spectaculair.

    GJ
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat was inderdaad spectaculair met die Enigma, Kiratje 480 en 23"spoed. Duurde lang voor hij op gang was, maar daarna ging hij zo hard dat hij flutterde..
    Maar hier niet van toepassing wegens het lage kv van de motor.

    Aeronaut props zijn van veredeld plastic gemaakt. Dat gaat maar zolang goed bij hogere vermogens. En je wilt niet weten wat er met je model gebeurt als er 1 blad afbreekt terwijl de motor draait.00. dat heb ik vroeger een paar keer meegemaakt en kostte op zijn minst een avondje met epoxy soppen, op zijn slechtst een zwaar beschadigd model en een Plettenberg in 3 stukken (gloednieuwe motor, geleend van GJVO..oeps).

    De RFM/Freud props zijn van Carbon, en in de F5B uitvoering versterkt om met de krachten bij hoge vermogens en gasgeven/remmen om te gaan. Wel opletten dat je de juiste spinner bij het juiste blad gebruikt.
    De 17"serie moet in ieder geval op een 5-7graad spinner en zeker niet op een 0-graad spinner.

    1600W is prima in een Hawk, gaat hij al lekker vlot mee.
     
  20. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Mark zou nog even kijken wat hij had liggen dus dat wacht ik even af , de 11x22 GM CFK Speedprop en de 9x21,5 GM heb ik nog liggen hier ,de laatste pas geprobeerd met een 28mm 3400kv 4:1 vertraging van greatplanes maar die werd bloed heet in een Mini-Hawk snelheid op 3S viel erg tegen 4S durfde ik niet aan , de 11x22 heb ik ook getest op 4S met een Reisenauer Edition 5:1N 4plus-Inject ,het duurde best wel lang voordat deze op toeren kwam , misschien niet de juiste setup ervoor ,zijn erg weinig of geen mensen die dit proberen of testen helaas, misschien wat jij zegt deze proberen met de Hawk geen idee of dit werkt lijkt me wat weinig toeren ervoor.
     

Deel Deze Pagina