Super Cyclone

Vandaag mijn tweede Super Cyclone GR60 uit Amerika ontvangen.
Zeer hoge compressie en bijna in nieuwstaat.
De bobine kreeg ik er gratis bij.
Gekocht op eBay via een veiling voor $56,-
Je kunt je voorstellen hoe ik mij voel:)
Nu nog een oldtimer bouwen.
IMG_20240528_140324.jpg
IMG_20240528_140332.jpg
IMG_20240528_140340.jpg

De meegeleverde bobine is anders dan het doosje doet vermoeden.
Het is een Wilco waarvan ik begrijp dat deze een voeding van 3,6V verlangt.
Alleen de waarde van de condensator is mij niet duidelijk.
Daarnaast werd de vraag gesteld waarom er werd gezegd dat een polyurethaan condensator, voor dit soort motoren, geschikter is dan de polyester uitvoering.
IMG_20240601_131325.jpg

img_20240601_131333-jpg.584287

Laatst bewerkt:
Alleen de waarde van de condensator is mij niet duidelijk

img_20240601_131333-jpg.584287

Volgens AdriansModelAeroEngines , https://www.adriansmodelaeroengines.com/catalog/main.php?cat_id=182
  • Capacitor
This component of the classic system is also widely referred to as a condenser. The terms capacitor and condenser are in fact synonymous – use whichever you like, and let’s not waste time debating the issue! By either name, this is in effect an electrical energy-storage component which works on the principle that when two electrically conductive surfaces in close proximity are separated by an insulating medium (called a "dielectric"), they exhibit an electrical energy-storing property called “capacitance”, which we can measure. An important point to remember is that current cannot pass through a capacitor – if it does so, the capacitor has broken down and has become a conductor. All that the capacitor can do is store and later release electrical energy – it can’t pass it.

ASI-12.jpg
The property in question is measured in Farads (named after the noted British electrical pioneer Sir Michael Faraday). However, a whole Farad is a very large and potentially dangerous quantity of stored electrical energy not often encountered. Accordingly, for the relatively small energy storage requirements of our systems, we use a component having a far lower capacitance which is only a very small fraction of a Farad. For convenience of reference, we prefix the capacitance figure with "micro" (meaning one millionth), as it's much easier to ask for a 0.2 micro-Farad capacitor than a 0.0000002 Farad condenser, which is typically what you'll be looking for.

The normal abbreviations for a micro-Farad are "μF", "uF", or "mF". The F is always a capital letter because once again it represents a person's name. The lower case "m" is an abbreviation for "micro", which may be represented using the Greek letter "mu" (μ). The use of the lower case "u" is strictly a convenience for representing μ using typography that lacks Greek letters.

Groeten Jef

Bedankt Jef, maar welk type/capaciteit is nu voor mijn spoel het meest geschikt?
Voor mijn twin spark is een bepaalde waarde, door de spoelfabrikant, weergegeven waar ik niet van af mag wijken.

Groet André

Bedankt Jef, maar welk type/capaciteit is nu voor mijn spoel het meest geschikt?
Voor mijn twin spark is een bepaalde waarde, door de spoelfabrikant, weergegeven waar ik niet van af mag wijken.

Groet André

Ik heb eens gekeken bij het schema van de twin ontsteking , daar is de condensator 0,22 uF/250volt , komt eigenlijk overeen met de 0,2 wat in het artikel staat , dus volgens mij bruikbaar.

groeten Jef

Klopt, alleen blijkt dat de 250V 650V dient te zijn, aldus de fabrikant (zou een foutje in de beschrijving zijn).
De spanning bij de Minimag Novus moet 6 Volt zijn en bij de Wilco 3,6 Volt.
Weet nu wel dat 022Uf een correcte waarde is.
En zoals ik het nu begrijp is de waarde V niet echt van b eang mits deze maar hoog genoeg is
Ik heb een 022uf/650V en die zet ik gewoon in.

Groet André

Laatst bewerkt:
De werkspanning van zo'n condensator moet zo hoog zijn, omdat bij het verbreken van de stroomkring door de onderbreker, er een enorme spanningspiek ontstaat over de contactpunten en daarmee de condensator.
Het is deze piek die, opgetransformeerd door de secundaire wikkeling, de uiteindelijke hoogspanning levert.

• Like
Reactions: jef
De werkspanning van zo'n condensator moet zo hoog, omdat bij het verbreken van de stroomkring door de onderbreker, er een enorme spanningspiek ontstaat over de contactpunten en daarmee de condensator.
Het is deze piek die wordt opgetransformeerd door de veilige ontwikkeling, de duurzame hoogspanningsleveranciers.

Bedankt Bruno en Jef,

Het is mij nu geheel duidelijk.
Voor de spanning heb ik een één cel Lithium Ion van 5000mah.
Eén dezer dagen maar eens proberen om de motor aan het lopen te krijgen.

• Like
Reactions: jef
Zoals Bruno al schreef zal de condensator de heel hoge spanningspiek opvangen en "opslaan". Die spanningspiek ontstaat op het moment dat de contactpuntjes openen.
Ook al gebruik je maar 1 Lion cel toch kan de spanningspiek heel makkelijk vele malen hoger worden. Die spanningspiek kan echt heel makkelijk tot hoger dan 200V oplopen. Daarom moet de werkspanning van die condensator echt flink hoog zijn. In jouw geval zou 400V waarschijnlijk wel genoeg zijn maar 650V is zeker ook goed. Het enige nadeel van die 650V condensator is dat hij groter zal zijn dan een 400V versie. Als er voldoende ruimte is dan zou ik er niet over nadenken en de 650V versie gebruiken.
De condensator doet nog veel meer en is zeer belangrijk voor de goede werking van de ontsteking. Overigens vind ik "condensator" een betere naam dan "condensor". Een condensor vindt je bijvoorbeeld bij stoommachines of bij was drogers. ;)
De capaciteit van de condensator is afhankelijk van de inductie van de spoel. Het klopt dus dat die twee op elkaar afgestemd moeten zijn. Als de capaciteit te laag of te hoog is zal de ontsteking niet goed werken. Een te lage capaciteit zal je sneller merken dan een (iets) te hoge. Als je de mogelijkheid hebt kijk dan eens naar de contactpuntjes. Als je echt flinke vonken ziet dan is de kans groot dat de capaciteit te laag is.
Er zijn manieren om het met redelijke nauwkeurigheid te meten maar dat gaat echt veel te ver voor onze hobby. Daar moet je ook de juiste apparatuur voor hebben en die moet bestand zijn tegen flink hoge spanningen.
Heel lang geleden ben ik aan het experimenteren geweest om zelf een ontsteking te maken. Veel proberen, een "opgeblazen" ingang van mijn oscilloscoop en nog meer teleurstellingen later kwam ik tot de conclusie dat een compleet systeempje kopen veel simpeler, en goedkoper was en ook nog eens beter werkte. Vooral zelf een spoel maken die bestand tegen die heel hoge spanningen (>10.000V bij de bougie) is een enorme klus. Als je hem probeert lijkt alles prima te werken maar al na korte tijd merk je dat de vonk slechter wordt en zie je de eerste vonken langs de buitenkant van de spoel gaan. Dat is niet goed!

Ernst, bedankt voor de perfecte uitleg.
Vandaag heb ik de motor voor het eerst laten lopen en ik zag een mooie gecontroleerde vonk tussen de contactpunten.

Dit is overigens het type condensator die ik gebruik voor mijn motoren.
Deze heb je ,ipv.polyester case, ook in polyurethaan uitvoering.
De fabrikant van de twinspark ignition zegt dat deze beter zijn dan die ik nu gebruik.
Alleen is de polyurethaan uitvoering niet direct te koop hier in Nederland.
Ik ga er een paar bij de fabrikant van de novus ignition bestellen.
P_20240608_175043.jpg

Laatst bewerkt:
Voor mijn Super cyclone ben ik overgestapt op het "oude recept" namelijk Coleman fuel met 30% SAE 60 olie ipv Aspen en hij draait er iets meer toeren mee ,
zou het te maken hebben met de klopvastheid van de benzine en de relatief lage compressie die de oude petrol engine's hebben ?

Groeten Jef

Ik zie dat de uitlaat 180° gedraaid staat tov. mijn beide Super Cyclone GR60 motoren.
Ik ben nu op zoek naar een niet gebouwde Falcon van Ben Buckle.
Anders gewoon van tekening bouwen.
Een DXF bestand van de Falcon zou ook welkom zijn:)

De cilinder stond 180° gedraaid maar op deze foto staat hij juist , ik had het opgemerkt toen ik jou foto's zag .
Bij nadere inspectie stond de cilinder inderdaad "verkeerd" t.o.v. de baffle op de zuiger , heeft diegene waar ik de motor van kocht hem ooit eens opengemaakt en verkeerd gemonteerd ???

Groeten Jef

Jef, je hebt helemaal gelijk.
Puur toeval dus dat ik iets zag wat wel juist was.
Ik heb een manual van de Super Cyclone GR60 in PDF.
Als je geïnteresseerd bent, dan kan ik deze aan je mailen.

Ik heb trouwens onderdelen voor de motoren in Amerika besteld.
O.a. tank(s) orginele boutjes, pakkingsets etc.
Besteld in februari 2024 en afgelopen vrijdag zijn ze op de post gegaan.

Back